וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אפשר לערבב עסקים, משפחה וחברים - ולא להרוס הכל?

בשיתוף עו"ד גיא הרשקוביץ', עו"ד גיא הרשקוביץ' בשיתוף אתר Zap משפטי

23.1.2019 / 13:09

באחוזים גבוהים מאוד מהשותפויות בהם יש היכרות מוקדמת - הצדדים לא חותמים על הסכמי שותפויות או הסכמי מייסדים ועלולים למצוא את עצמם בסכסוך משפטי שיהרוס את העסק ואת החברות. אז איך עושים את זה נכון?

אתר Zap משפטי/ט

תמיד אומרים שלא כדאי לערבב יחד משפחה, חברים ועסקים - אבל האם אפשר לעשות את זה אחרת? האם יש נוסחה להצלחה? מה מומלץ לעשות במקרים כאלה? עו"ד גיא הרשקוביץ', מייסד ובעלים של משרד עורכי הדין הרשוקביץ' ושות' המתמחה במשפט העסקי והמסחרי, מספר שמתוך עשר שותפויות, 7-8 לא עושות הסכם שותפות, ורק סומכים על ההיכרות המוקדמת. לרוב ניתן לשמוע אותם מתבטאים באמירות המוכרות של "אל תדאג. יהיה בסדר. אנחנו מכירים מפעם. זה אבא שלי. זה חבר ילדות. היינו בצבא ביחד" - וכאן בדיוק מתחילה הבעיה שבגללה באחוזים גבוהים מאוד מהשותפויות בהן יש היכרות מוקדמת לא נחתמים הסכמי שותפויות או מייסדים.

לדבריו, הסכם מחולק לשלושה מוקדי זמן שונים - עבר, הווה ועתיד. כשמוברים על העבר בודקים עם מה הגענו לשותפות ומה מביא כל אחד (הון אנושי, ידע, ניסיון או הון כספי) ובמקרה שבו השותפות אינה מאוזנת היא חייבת הסדרה כתובה. בהקשר של ההווה דנים בדרכים לניהול העסק והשותפות ביחד. וכמובן כשאשר מדברים על העתיד שקולים מה יקרה בתרחישים שונים (לטוב או לרע).

בנקודת ההתחלה, הנקודה בה יש הסכמה בין הצדדים, יש למצוא תרחישים ומנגנונים להיפרדות בכדי לא להגיע למחלוקת שתוביל לסכסוך משפטי ותהרוס את המשפחה או את ההיכרות המוקדמת (וגם את העסק). לכן, לפני שמתחילים לעשות עסקים ביחד דרושה חתימה על הסכם שותפות או הסכם מייסדים.

אל תבינו לא נכון - דווקא כדאי לנצל את ההיכרות המוקדמת כדי לעשות יחד עסקים - אבל יש לעשות את זה בדרך נכונה, במסגרת הסכם שמשקף את תיאום הציפיות בין הצדדים.

עו"ד גיא הרשקוביץ הוא מייסד ובעלים של משרד עורכי הדין הרשקוביץ' ושות' המתמחה במשפט עסקי ומסחרי.

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

בשיתוף עו"ד גיא הרשקוביץ', עו"ד גיא הרשקוביץ' בשיתוף אתר Zap משפטי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully