וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודות מחדר ההלבשה: מאחורי הקלעים של הכסף בעולם הכדורגל

עו"ד אייל בלזר בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד אייל בלזר בשיתוף אתר zap משפטי

3.2.2019 / 16:00

עסקאות בסכומי עתק נרקמות מדי עונה בענף הכדורגל הישראלי, אך רבות מהן נוחלות כישלון. כיצד ניתן להגיע להסכמי העברה מוצלחים ולסייע לכדורגל הישראלי לעלות ליגה?

איש עסקים עם כסף במגרש כדורגל. ShutterStock
איש עסקים עם כסף במגרש כדורגל/ShutterStock

בשנים האחרונות מאמיר שכרם של שחקני הכדורגל המבוקשים בעולם לסכומי עתק, עובדה המקשה מאוד על הבאת שחקנים איכותיים וטובים לארץ. אם בעבר קבוצה ישראלית הצליחה להחתים שחקן כמו ג'ובאני רוסו לדוגמא, שנחשב ללא כל עוררין לאחד מבין הזרים המוצלחים ביותר ששיחקו בישראל, הרי שהיום אין קבוצה שתוכל לעמוד בסטנדרטים ובסכומים הנדרשים עבור שחקנים ברמה כזו.
נדירים המקרים, אפוא, בהם מצליחות הקבוצות הישראליות להחתים שחקנים מהליגות הבכירות, ובסופו של דבר, ברוב המקרים, מגיעים לכאן שחקנים זרים בינוניים מבחינה מקצועית וכן כאלו שלא מתאימים למנטליות המאפיינת את הכדורגל הישראלי. במילים אחרות: למרות כל הריצות על המגרש, בסופו של דבר הכדור נותר מחוץ לרשת בכל עונה מחדש, ועסקאות שבושלו עם הרבה תקוות באות לקיצן באמצע העונה בהחלפות חוזרות ונשנות של שחקנים זרים ובהפסדי ענק לקבוצות.

סטטיסטיקה זה לא הכל

שחקנים טובים יכולים הרי להגיע מכל מקום בעולם, אז מדוע דווקא בארץ, כל כך הרבה הסכמי העברה מסתיימים בכישלון? הסיבה לכך מתחילה בדרך כלל עוד בשלב גיוס השחקנים. בכדורגל העולמי, בעיקר בקבוצות הגדולות של הליגות הבכירות, חתימה על הסכם העברה מתרחשת אחרי עבודת סקאוטינג (איתור שחקני רכש פוטנציאליים) ממושכת ויסודית הכוללת מעקב אחר ביצועי השחקן, הגעה למשחקים ולאימונים כדי לצפות בו, ובדיקת הערך שלו לקבוצה מכל זווית אפשרית. בארץ, תחום הסקאוטינג מפגר מאחור, וברוב הקבוצות משבצת זו מאוישת בידי אנליסטים המנתחים את ערך השחקן על ידי תוכנות מיוחדות המשקללות נתונים סטטיסטיים יבשים או לעיתים די ב"המלצת" סוכן שחקנים. למרבה הצער, ניתוח נתוני השחקן כמו אחוזי החזקה בכדור או מסירות מדויקות, לא מספק תמונה מלאה וגורם לבחירה בשחקנים עם פציעות חוזרות ונשנות או עם רמת משחק בינונית במקרה הטוב. ברוב המקרים לא נבדק כלל עניין אישיותו של השחקן, ולא נעשית התרשמות מספקת של יכולותיו בפועל טרם החתמתו. יש לציין כי ישנם מאמנים שנוהגים לעשות כן טרם ההחתמה והתוצאות מדברות בעד עצמן: לדוג' בעונה זו ניתן לראות בקבוצת הפועל חדרה שני שחקנים מוצלחים מאוד שהוחתמו בדרך זו, ומעניקים שבב של תקווה לגבי ההתנהלות בכדורגל הישראלי. יחד עם זאת יצוין כי שחקנים רבים אינם מעוניינים להגיע להתרשמות טרם החתימה בליגה הישראלית, הנחשבת בעיניהם לנמוכה ברמתה ביחס לאירופה.

ג'ובאני רוסו שחקן מכבי חיפה לשעבר. Der Plankenauer, AP
שחקנים כמוהו כבר לא מגיעים לפה. ג'ובאני רוסו/AP, Der Plankenauer

מה צריך לכלול הסכם העברה?

שוק ההעברות בכדורגל כולל שני חלונות מעבר - בקיץ ובחורף. בחלונות המעבר הללו נחתמים החוזים, כשברוב המקרים ההעברה היא מיידית. על הסכם ההעברה תחתום הקבוצה הרוכשת מול השחקן המיוצג על ידי סוכן או עו"ד, וגם מול הקבוצה המוכרת, אלא אם כן השחקן חופשי במועד החתימה ולא שייך לקבוצה אחרת.

דגשים מצד הקבוצה - עיקר העבודה של הקבוצה לקראת חתימת הסכם העברה צריך להתמקד בתהליך הסקאוטינג; מעקב ממושך אחרי השחקן, למידה של יכולותיו ומיומנותו, שקלול כל הנתונים שייאספו מחבריו ומאמניו בהווה ובעבר - כל אלו יתנו תמונה מלאה של כשרונו, מיומנותו ואופיו של השחקן. יש לבחון אם, מלבד יכולותיו, מדובר בשחקן קבוצתי שישתלב בקבוצה ויתרום לגיבושה, ואם הוא בכלל מתאים לה.

לפני הגשת הצעת המחיר לרכישת השחקן, כדאי לנסות ולברר מהו שכרו בקבוצה הנוכחית. פעמים רבות מציעות קבוצות בארץ מחירים גבוהים הנהוגים כאן, בעוד השחקנים אליהם הן פונות מורגלים בשכר נמוך משמעותית ויסכימו לעבור אליהן עבור הרבה פחות.

דגשים מצד השחקן - על השחקן לשקול מעבר לקבוצה חדשה לא רק על פי הסכום המוצע לו, אלא על בסיס שיקולים נוספים. ראשית, כדאי לוודא שבקבוצה החדשה אין עוד שחקנים רבים המתחרים על אותו מקום בקבוצה. במקרה כזה, הוא עלול שלא לקבל מספיק הזדמנויות ולפספס שנה קריטית בקריירה. בנוסף, כדאי לחשוב על הטווח הארוך, ואולי לשקול להיענות בחיוב לקבוצה שהיום משלמת פחות, אך יכולה להוות קרש קפיצה לקבוצות גדולות יותר וליכולת השתכרות טובה בעתיד.

חתימה על הסכם העברה לא מוצלח עלולה לעלות לקבוצות ולשחקנים בהפסדים כספיים, פגיעה במוניטין ותביעות משפטיות. מכל אלה ניתן להימנע על ידי ייצוג מקצועי של עורך דין הבקיא בפן המקצועי, הכלכלי והמשפטי של תחום הכדורגל בארץ ובעולם המבטיח הקפדה על כל היבטי ההסכם תוך שמירה על האינטרסים של המיוצג, מתחילת התהליך ועד סופו.

עו"ד אייל בלזר מתמחה בדיני ספורט וכדורגל, ייצוג קבוצות, שחקנים ומאמנים, דיני נזיקין ודיני עבודה.
טלפון: 077-2314509

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

עו"ד אייל בלזר בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד אייל בלזר בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully