וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 טיפים חשובים: ככה צריך לפעול לאחר תאונת דרכים

עו"ד יגאל סופר, בשיתוף עו"ד יגאל סופר

11.2.2019 / 9:36

נפגעתם בתאונת דרכים? יש כמה דברים שאתם חייבים לעשות, וכמה דברים שכדאי שתימנעו מהם. איך לנהוג לאחר תאונה - טיפים חשובים

תאונת דרכים - צילום אילוסטרציה. ShutterStock
תאונת דרכים - צילום אילוסטרציה/ShutterStock

מי שנפגע בתאונת דרכים נכנס בדרך כלל להלם, ומתקשה לפעול באופן רציונלי, לפחות בפרק הזמן הראשוני שמיד לאחר התאונה. אלא שבאופן אבסורדי, דווקא הפעולות שנעשות לאחר התאונה הן החשובות ביותר, והן אלה שמגדילות או מקטינות את הסיכוי לקבל פיצוי.

בשל הטעויות הרבות שעושים נפגעים בתאונות דרכים לאחר הפגיעה, ראוי שכל אחד יכיר את הנושא, ולו באופן חלקי, לקראת אפשרות שייפגע חס וחלילה בתאונה. כדי לדעת מה חשוב באמת לעשות לאחר אירוע תאונתי, הנה כמה טיפים בסיסיים שערכם לא יסולא בפז.

טיפ ראשון: לדווח על כל כאב, ולו השולי ביותר, כבר בתחילה

אם נפגעתם בתאונה, חיוני שתדווחו כבר במפגש הראשון שתקיימו עם הרופא על כל הפגיעות שנגרמו לכם, גם על פגיעות שנראות לכם באותו רגע זניחות.

חשוב שתציינו כל איבר ואיבר שכואב לכם (ותוודאו שהדברים נכתבים) כבר בתחילה, מכיוון שאם מאוחר יותר תיזכרו בפגיעה שלא דיווחתם עליה, תוכל חברת הביטוח לטעון שאין קשר סיבתי בין התאונה לבין הפגיעה הנטענת בשלב מאוחר.

טיפ שני: להבהיר כי מדובר בתאונת דרכים בהזדמנות הראשונה

לא כל תאונות הדרכים נגרמות בזמן נסיעה. האם ידעתם למשל שגם פגיעה הנגרמת לאדם הנכנס או יוצא מרכב נחשבת לתאונת דרכים?

כדי לבסס את העובדה שהייתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתטענו בהזדמנות הראשונה מיד לאחר התאונה את הזיקה של האירוע לכלי רכב. זאת, כדי שבשלב מאוחר יותר לא תועלה נגדכם טענה שלא ציינתם שמדובר בתאונת דרכים כבר בתחילה.

טיפ שלישי: לשמור על רצף טיפולי ולא להזניח את בריאותכם

למי שנפגע בתאונת דרכים חשוב להראות כיצד לאורך זמן הוא שמר על רצף טיפולי. זאת, כדי שלא תועלה מאוחר יותר הטענה כאילו החלים, והנזקים שהיו לו כבר אינם רלוונטיים. לכן, חשוב לערוך בדיקות רפואיות סדירות, לפנות לרופאים הרלוונטיים, ולא להזניח את מצבכם.

טיפ רביעי: לא לחשוש לפנות לרופאים פרטיים

ביקשתם לעבור בדיקה מסוימת והרופא מקופת החולים שעמו באתם במגע דחה את בקשתכם בטענה שמדובר בבדיקה יקרה מדי? כדאי שתשקלו לפנות לרופא פרטי, כדי לקבל חוות דעת מעמיקה יותר, שתאפשר לכם לגלות נזקים משמעותיים יותר.

יש לציין, כי מבוטחים בקופות החולים השונות זכאים למספר ביקורים אצל רופאים מומחים בעלות מינימלית במהלך כל רבעון. אל תהססו לנצל את אפשרות זאת.

טיפ חמישי: היזהרו מעורכי דין שרלטנים

אם נפגעתם בתאונת דרכים ופניתם לעורך דין, היזהרו. חלק מעורכי הדין ממהרים להמר כמה "שווה" התיק, וזורקים לחלל האוויר סכומים ללא כיסוי ממשי, רק כדי למשוך קליינטים.

דעו כי באופן מעשי לא ניתן לדעת איך כל תיק יסתיים, והדבר תלוי בהרבה מאוד משתנים, ובכלל זה בקביעותיו של המומחה הרפואי, זהות השופט ועוד. פנו רק לעורכי דין בעל ניסיון ומיומנות, שלא יבטיחו לכם הבטחות ללא כיסוי.

החלפת פרטים אחרי תאונת דרכים. ShutterStock
החלפת פרטים אחרי תאונת דרכים/ShutterStock

טיפ שישי: אל "תבנו" על מומחים חיצוניים

מי שמכריע במידה רבה תיק של תאונת דרכים הוא המומחה שמתמנה מטעם בית המשפט, הקובע את שיעורי הנכות שנגרמו, שאותם יש לתרגם מאוחר יותר לפיצוי כספי.

כפועל יוצא מכך, בתיקי תאונות דרכים (להבדיל מתיקים שכוללים גם תאונות עבודה), אין להסתמך על מומחים חיצוניים. בתיקים כאלה בית המשפט לא מוכן לקבל חוות דעת חיצוניות, ומסתמך רק על המומחה מטעמו.

טיפ שביעי: התמקדו בפגיעה שנגרמה לכושר ההשתכרות שלכם

ראש הנזק המשמעותי ביותר הוא אובדן כושר השתכרות. לכן, ככל שתוכלו להראות כיצד הנכות שנגרמה לכם כתוצאה מהתאונה תגרום לכם להפסדי שכר משמעותיים יותר, כך בית המשפט יפסוק לכם פיצוי גבוה יותר.

כדי להוכיח שנגרמה פגיעה בהשתכרותכם, תידרשו להציג תלושי שכר, להראות שיש לכם קושי בביצוע מטלות, או שנמנע מכם קידום. לצורך כך, כדאי שתבקשו מהמעסיק שלכם לתאר את אופי עבודתכם, ולדווח למשל אם ניתנו לכם הקלות לאחר התאונה.

טיפ שמיני: לבקש מקדמה "על החשבון" לאחר התאונה

אם נפגעתם בתאונת דרכים, וכתוצאה מכך נגרם לכם נזק שלא מאפשר לכם לעבוד לאחריה, ייתכן שכדאי שתשקלו לבקש מקדמה מחברת הביטוח, על חשבון הפיצוי הסופי שיינתן לכם.

מטרת מקדמה זו היא לאפשר למי שנפגע בתאונת דרכים באופן שלא מאפשר לו לעבוד בתקופה שלאחר מכן, להרים את הראש מעל המים. אם לאחר התאונה אתם צופים שתיכנסו לבור כלכלי, ולא תוכלו לעבוד במשך כמה חודשים, אל תחכו ומהרו לפנות לחברת הביטוח בדרישה לקבל את מקדמה זו.

טיפ תשיעי: לא להתבייש להתלונן על פגיעה נפשית

במקרים רבים הנזק שנגרם למי שנפגע בתאונת דרכים הוא לא רק פיזי, אלא גם נפשי. בעקבות התאונה, הנפגע עובר חוויה פוסט-טראומתית, שמותירה בו חותם. פעמים רבות פגיעה נפשית גורמת למבוכה לנפגע ולחוסר רצון לשתף בה גורמים חיצוניים, למשל פסיכיאטרים.

חשוב לציין כי בפגיעה מסוג זה אין כל בושה, והיא לא מעידה על האישיות של הנפגע. מומלץ למי שנפגע בתאונת דרכים שלא להתבייש, ולהתלונן על פגיעה נפשית, ככל שזו נגרמה לו, בפני פסיכיאטר, או לכל הפחות לדווח על כך מוקדם ככל האפשר לרופא משפחה, ולדאוג שהפגיעה תתועד, כדי שניתן יהיה לקבל עליה פיצוי.

טיפ עשירי: לשמור על כל הקבלות הקשורות לתאונה

לאורך הדרך חשוב לשמור על כל הקבלות המשקפות את ההוצאות שנגרמו לנפגע לאחר התאונה. בין אם מדובר בהוצאות על נסיעות, ביקורים אצל רופאים, עוזרת שניקתה את הבית וכו' - כל אלה הינן הוצאות שיש לשמור כדי שניתן יהיה לדרוש עליהן פיצוי מאוחר יותר.

אם הנפגע לא מראה שנגרמו לו הוצאות בסמוך לתאונה, בית המשפט יסיק כי גם לאחריה כנראה שלא יהיו לו הוצאות דומות. התיעוד של כל ההוצאות הרלוונטיות הכרחי כדי שניתן יהיה לקבל עליהן פיצוי.
לסיכום, אם נפגעתם בתאונת דרכים, היזהרו מלעשות טעויות שירעו את מצבכם המשפטי. כך למשל, כדאי שתציינו, כבר בהזדמנות הראשונה, כי האירוע שבו נפגעתם היה תאונת דרכים, ותדווחו לרופא שתפגשו מיד לאחר התאונה על כל איבר שבו אתם חשים כאב, גם אם מדובר בכאב מינורי למדי.
נוסף על כך, הקפידו לשמור על רצף טיפולי, אל תהססו לפנות לרופאים פרטיים ככל שהדבר נחוץ, היזהרו מעורכי דין שרלטנים שמבטיחים לכם הרים וגבעות ללא ביסוס, ושמרו את כל הקבלות המעידות על ההוצאות שנגרמו לכם לאחר התאונה.

עו"ד יגאל סופר - עוסק בתחום נזקי הגוף.
טלפון ליצירת קשר: 077-2314469

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יגאל סופר, בשיתוף עו"ד יגאל סופר
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully