וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיפונים וינשופים: המדריך השלם לבדיקות שכרות

בשיתוף עו"ד זיאד זועבי, בשיתוף עו"ד זיאד זועבי

19.2.2019 / 11:08

מדוע מוטב לא לסרב לבדיקת ינשוף ולמה כדאי להמעיט בדיבור במפגש עם השוטר? שבעה דברים שכל נהג חייב לדעת

ניידת משטרת התנועה הארצית בפעילות אכיפה נהיגה בשכרות. אגף התנועה משטרת ישראל,
נהג שסרב לעבור בדיקת ינשוף ייחשב על ידי בית המשפט כמי שנהג בשכרות/אגף התנועה משטרת ישראל

נהגים רבים נעצרים בדרכם ומתבקשים לעבור את בדיקת הינשוף במטרה לגלות אם הם נוהגים בשכרות. אם אתם מעוניינים למזער את הסיכוי שיוגש נגדכם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות ולהגדיל את סיכויי ההגנה שלכם במשפט, טוב תעשו אם תקראו את הטיפים הבאים; אולי הם יחסכו מכם עוגמת נפש וגם לא מעט כסף...

לך בקו ישר: בדיקת המאפיינים

בדיקה סובייקטיבית זו מחפשת אצל הנהג מאפיינים שיכולים להצביע על חשד לנהיגה בשכרות. השוטר מבקש מהנהג ללכת בקו ישר (הליכת טנדם), לגעת באף בזמן שהעיניים עצומות ולעמוד יציב ברגליים צמודות, עיניים עצומות וראש מוטה מעט לאחור.

החוק אינו מחייב לעבור בדיקה זו וזכותכם לסרב לה, אך האם מוטב להסכים לעבור אותה? התשובה לכך מורכבת; מצד אחד היא עשויה להטות את הכף לטובתכם, למשל כאשר בדיקת המאפיינים עוברת בהצלחה, בניגוד לבדיקת הינשוף. במקרה כזה ניתן יהיה לחשוד שבדיקת הינשוף לא בוצעה באופן תקין.

מצד שני, במקרה שבדיקת הנשיפה נפסלה, עדיין ניתן יהיה להרשיע אתכם על סמך בדיקת המאפיינים לבדה, אם לא צלחתם אותה.

הנשיפון וזכות הסירוב

הנשיפון הוא מכשיר אלקטרוני נייד קטן שמשמש את שוטרי התנועה לבדיקת נוכחות אלכוהול באוויר הנשוף. בניגוד לינשוף, הנשיפון מספק אינדיקציה בלבד לקבלת החלטה להמשך בדיקות הנבדק: אם עולה מבדיקת הנשיפון כי רמת האלכוהול בדם גבוהה מהמותר, יהיה על הנהג לעבור בדיקת ינשוף. החוק מתיר לנהג לסרב לעבור את בדיקת הנשיפון, גם ללא מתן סיבה מוצדקת. חובה על השוטר להסביר לנהג כי הוא אינו מחויב על פי חוק לבצע את הבדיקה.

אל תסרבו לבדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף היא חובה. בניגוד לדין החל בבדיקות האחרות, נהג שסרב לעבור בדיקת ינשוף ייחשב על ידי בית המשפט כמי שנהג בשכרות. יתרה מכך, נהג שבמהלך הבדיקה - אחרי שקיבל הסבר מפורט על אופן הנשיפה - לא ינשוף באופן תקין, יימצא גם הוא אשם כמי שנהג בשכרות.

אל תשכחו לצלם ולתעד

החוק אוסר להפריע לשוטר בעת מילוי תפקידו, אך הוא אינו אוסר לצלם את האירוע בווידאו. יש להניח כי אין שוטר שישמח לראות את הטלפון שלכם נשלף מהכיס ומכוון לעברו, אך זוהי פעולה חוקית ולגיטימית. מומלץ לתעד גם בכתב את השתלשלות העניינים, תוך ציון השעה בכל שלב של האירוע.


נוהל 15 הדקות

בדיקת הינשוף רגישה מאוד לסימני אלכוהול בפה. לפיכך, עשוי להיווצר מצב בו הינשוף יזהה נוכחות אלכוהול כאשר הנהג אכל מאכל עם רכיב אלכוהול או שלגם כמות קטנה לפני הנסיעה ורמת האלכוהול בגופו כלל אינה גבוהה מהמותר, . כדי למנוע מצב זה, הנהלים המשטרתיים והוראות היצרן של המכשיר מחייבים את השוטר להמתין 15 דקות לפחות, כדי לוודא שבדיקת הינשוף מתבצעת בפרק הזמן בו הנבדק לא שתה, לא אכל, לא עישן, לא גיהק, לא הכניס דבר לפיו או לאפו. אם הואשמתם בנהיגה בשכרות ויש בידיכם הוכחה לכך שלא חלפו 15 דקות לפחות עד לנשיפה, אולי ניתן יהיה לזכות אתכם בבית המשפט.

לאחר הבדיקה, ניתן להגיע במהרה לבית חולים סמוך ולבקש לעבור בדיקת אלכוהול בדם. בדיקה מדעית ואובייקטיבית זו יכולה לסתור את ממצאי בדיקת הינשוף ובכך תצטיידו בעוד כלי הגנתי שיפעל לטובתכם בבית המשפט.

דנה ירקצי באולפן + עו"ד אייל אבולפיה על נהג שהואשם בנהיגה בשכרות בטעות. מערכת וואלה!
הליכה בקו ישר - בדיקה סובייקטיבית זו מחפשת אצל הנהג מאפיינים שיכולים להצביע על חשד לנהיגה בשכרות/מערכת וואלה!

מותר לסרב לענות לשאלות השוטרים

רוב רובם של התיקים מוגשים לבית המשפט עם הודאה מפורשת של הנהג. פעמים רבות, אמרות תמימות של הנהג יכולות לסבכו בהודאה בביצוע העבירה מבלי להתכוון לכך. למשל, אם הנהג שתה שתי כוסות בירה והוא מרגיש בשליטה מלאה בנהיגה, הוא גם ירגיש בטוח לומר זאת לשוטר. מה שהנהג לא יודע הוא כי באמירתו זו הוא הודה בביצוע העבירה, ובעולם המשפט הודאה נחשבת למלכת הראיות.

חשוב לציין כי הרף האסור הקבוע בחוק הוא 290 מק"ג אלכוהול בליטר אויר נשוף. מידת ההשפעה של האלכוהול וההגעה אל הרף האסור בחוק משתנה מאדם לאדם בהתאם למשתנים כמו בריאות הנהג, הרגלי השתייה שלו, האוכל שאכל לפני השתייה ואינה קשורה להרגשה הסובייקטיבית של הנהג.

חשוב לזכור שעומדת לנהג זכות אי ההפללה העצמית ומוטב לנצלה ולשתוק. אין חובה לענות לשאלות השוטר במסגרת בדיקת המאפיינים ובכלל. החוק אף מתיר לנהג לא לענות לשאלות הנוגעות לעבירה המיוחסות לו, ואף לסרב לחתום על הדו"ח.

באמור לעיל אין כמובן כוונה לעודד יחס של חוסר כבוד או זלזול בשוטרים. חשוב מאוד לשמור על נועם ונימוס ולזכור שבסופו של דבר, מטרתה של המשטרה היא לשמור על הכבישים שלנו בטוחים.

צרו קשר ללא דיחוי עם עו"ד תעבורה

אם הוגש נגדכם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בהסתמך על בדיקת הינשוף, חשוב ביותר לפנות ללא דיחוי לעורך דין לענייני תעבורה. עורך דין שמכיר את החוק מלפני ולפנים יוכל להקל את עונשכם ואולי אף להביא לביטול כתב האישום או לזיכוי מוחלט.

הכותב עו"ד זיאד זועבי עוסק בתחום דיני התעבורה ומספק הגנה לנאשמים על שלל עבירות, לרבות נהיגה תחת השפעת סמים, נהיגה בשכרות ועוד.

טל': 072-2314498

באדיבות אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

בשיתוף עו"ד זיאד זועבי, בשיתוף עו"ד זיאד זועבי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully