וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד הסתבך בפלילים: מה לעשות?

עו"ד אמיר ברכה, בשיתוף עו"ד אמיר ברכה

24.2.2019 / 16:28

נסיבות חברתיות מורכבות עלולות להוביל גם ילדים טובים למעשים פליליים. מהו גיל האחריות הפלילית? מה הענישה הצפויה לקטין שנתפס בעבירה פלילית? ואיך אתם - ההורים יכולים לעזור? מדריך

ילד באזיקים. ShutterStock
כל הילדים עושים "שטויות", אך לפעמים השטויות קצת חורגות מגבול המותר והראוי/ShutterStock

ראשית, אין בנמצא אף הורה שהיה רוצה שהילד שלו יסתבך בפלילים או יגדל להיות עבריין; נקל להבין באיזו תחושת אכזבה מצוי הורה כשהוא מקבל שיחת טלפון מתחנת המשטרה, כשבה מודיעים לו שבנו מעוכב או עצור וממתין לחקירה; גם העבריינים (או לפחות רובם) לא היו רוצים שילדיהם ימשיכו ב"עסק המשפחתי", אלא מעדיפים שיגדלו להיות אזרחים נורמטיביים רחוקים מעולם הפשע.

איך ילדים נהפכים לעבריינים?

יש גורמים רבים העלולים לגרום לכך. בראש ובראשונה, הדבר תלוי בחברה בה הילד חי ו"עם מי הוא מסתובב" - בסביבה החברתית בשכונה ובקשרים הנוצרים ברשתות החברתיות. יש לכך השפעה מרכזית על התנהגותו של הילד, והפיכת ילדים לעבריינים.

אילו התנהגויות צריכות להדליק "נורה אדומה" אצל ההורה?

קיימים מספר סימנים שיש לשים לב אליהם: מצבי רוח משתנים, ירידה בלימודים והתנהגות אנטי-ממסדית: כשהילד מתבטא באופן קיצוני נגד מבוגרים ובעלי סמכות (כגון: הורים, מורים וכו').

בנוסף, התנהגות אנטי-סוציאלית, כשהילד מתנהג כאילו "הכול מגיע לו", באופן שאינו מאפיין נער בוגר, מהווה סימן מדאיג. לעיתים, הבעיה מתחילה כשהנער לא מקבל מה שהוא רוצה, ואז הוא נוקט בפעולות אנטי-חברתיות, כדי להשיג זאת: אלימות מילולית ופיזית, גניבה או ניסיונות בריחה מהמציאות, באמצעות אלכוהול וסמים.

צריך לזכור שלא כל התנהגות אנטי סוציאלית או מרד, משמעה כי הילד הופך לעבריין. עם זאת, הזנחה של ההורים והתעלמות ממצוקותיו של הילד או בעיותיו בהחלט עלולות לדחוף את הילד לשוליים וחמור מכך לעבריינות של ממש.

משטרת יבנה, תחנת משטרה ביבנה. לירון מולדובן
מעל גיל 14 ניתן לעצור קטין ללא צו בית משפט/לירון מולדובן

מהו גיל האחריות הפלילית?

גיל האחריות הפלילית הוא גיל 12. כלומר: ילד שעבר עבירה יום אחד לפני יום הולדת 12 - אין לו אחריות פלילית. הטיפול בו מופקד בידי גורמי הרווחה, שינסו לעזור לו להימנע מלחזור על העבירה ולהידרדר לעולם הפשע.

מגיל 12 (בדיוק!) ואילך, כל קטין העובר עבירה פלילית כפוף לחוק הנוער טיפול ושפיטה, וחשוף להליכים פליליים, כולל חקירה במשטרה, ניהול הליך משפטי וענישה.

מה ההבדל בין גיל 12 לגיל 14 מבחינת אחריות פלילית?

בין הגילאים 12 ל-13, לא ניתן להעמיד קטין לדין על עבירה פלילית, ללא חוות דעת מקדימה של שירות המבחן. כמו כן, לא ניתן לגזור על הקטין עונש מאסר בפועל. קטין עד גיל 14 - לא ניתן לעצור בלי צו בית משפט. יש להביאו בפני שופט תוך 12 שעות. מעל גיל 14, ניתן לעצור קטין ללא צו. יש להביאו בפני שופט תוך 24 שעות.

מה קובע חוק הנוער לגבי טיפול ושפיטה?

החוק מציין בבירור כי מטרת הטיפול בקטין שעבר עבירה פלילית היא שיקומו, הוצאתו ממעגל הפשע והחזרתו לחיים נורמטיביים. לכן, הענישה תהיה צופת פני עתיד, קרי שיקומית וטיפולית באופייה. רק לעתים רחוקות, הענישה תגיע לריצוי מאסר. כמובן, הדברים תלויים בראש ובראשונה בחומרת העבירה אך גם באופיה ובשיתוף הפעולה של הקטין.

הטיפול הפלילי בקטין הוא כוללני: בראש ובראשונה שילובו בקבוצות טיפוליות ייעודיות לעבירה בה הוא חשוד, מלבד זאת, שילוב מחדש במסגרת לימודית (אם נשר מהלימודים), ניסיונות שילוב במסגרת תעסוקתית, לימודי מקצוע; וכל מה שיאפשר לילד לחזור לדרך הישר והכל כמובן במעורבות מלאה של ההורים.

הילד שלנו נתפס בעבירה פלילית - מה עלינו לעשות?!

לפני הכל, יש לקבל ייעוץ מעורך דין פלילי, עוד לפני שלב החקירה במשטרה. חשוב לדעת מה הזכויות של ילדכם כנחקר (למשל: הזכות כי תהיו נוכחים בחקירה); וכיצד להכין את הילד לקראת מה שעומד לקרות לו בחקירה.

עליכם לזכור, כי מדובר במעמד לא פשוט כל ועיקר, הן עבור הילד והן עבורכם. התפקיד העיקרי שלכם הוא לעודד את ילדכם ולתת לו תחושה כי אתם עומדים מאחוריו. השאירו את הנזיפות והחינוך לזמן מאוחר יותר, אחרי שה"סיפור" יסתיים ויהיה מאחוריכם.

במקביל, הקפידו כי עורך דין ילווה את הילד ואתכם מול הרשויות השונות: בית המשפט, שירות המבחן והמשטרה. עורך הדין ילווה אתכם בבניית תכנית שיקום ובהוצאת התכנית לפועל. כך, תצילו את ילדכם.

האם אפשר להימנע מרישום פלילי?

המטרה של הליך פלילי של קטינים היא שיקום. אם השיקום עובד כראוי והקטין משדר רצינות, ניתן בהחלט להימנע מרישום פלילי. רק במקרים בהם הקטין משדר חוסר רצינות, או שהליך השיקום חלקי בלבד, ישקול בית המשפט את האפשרות לרישום פלילי.

לסיכום: כל הילדים עושים "שטויות", אך לפעמים השטויות קצת חורגות מגבול המותר והראוי. עו"ד פלילי שמכיר לעומק את החוק יסייע לילדכם וגם לכם להימנע מהחרפת המצב ומכניסה של הילד למעגל הפשע.

משרד עו"ד אמיר ברכה מתמחה במשפט פלילי.
טלפון ליצירת קשר: 0539380375
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אמיר ברכה, בשיתוף עו"ד אמיר ברכה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully