וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסעיפים שאסור לכם להתפשר עליהם כשחותמים במקום עבודה חדש

בשיתוף ManpowerGroup, בשיתוף ManpowerGroup

6.3.2019 / 6:55

מתי נחשב שאתם עובדים שעות נוספות? האם הוצאות הרכב עליכם או על המעסיק? ומה לגבי בונוסים או סעיף "איסור תחרות"? חני יעקב, סמנכ"לית בקבוצת Manpower ומנהלת חטיבת Executive & professional, מסבירה את האותיות הקטנות שיכולות לעשות הבדל גדול בחוזה שלכם

ריאיון עבודה. ShutterStock
בבואכם לחתום על חוזה העסקה במקום העבודה חשוב שתבינו על מה אתם חותמים/ShutterStock

2019 מסתמנת כשנה שבה הביקוש לעובדים עם יכולות בישראל גדול מההיצע. על פי סקר שערכה קבוצת Manpower כ-49% מהמעסיקים בישראל מדווחים על קושי במציאת עובדים במיומנויות הנדרשות להם ו-64% מהחברות הגדולות מדווחות על אתגרים בגיוס - הן בתחומים מבוקשים ויוקרתיים כגון הייטק והנדסה והן במקצועות עבודת הכפיים כגון חשמלאים, רתכים, מכונאים וכו'. המצב גורם ללא מעט מעסיקים לחזר אחרי עובדים מוכשרים ומנוסים.

בין אם חיפשתם עבודה חדשה במשך שבועות ארוכים, או שקיבלתם הצעות ממספר מעסיקים ולבסוף בחרתם את האחת שנראית לכם הטובה ביותר, בבואכם לחתום על חוזה העסקה במקום העבודה חשוב שתבינו על מה אתם חותמים ותקפידו על כמה סעיפים שחשיבותם לגבי המשך הדרך במקום העבודה היא גבוהה.

סעיפי השכר והתנאים הסוציאליים הבסיסיים

הצטרפות למקום עבודה חדש מתחילה לרוב בסיכום מילולי בין המראיין למרואיין על תנאי ההעסקה. לפיכך כלל האצבע החשוב מכל בבואכם לחתום על חוזה הוא לוודא שיש הלימה בין מה שסוכם בשיחה לבין מה שכתוב בפועל. זכרו כי כיום ביטוח מנהלים או קרן פנסיה מחויבים על פי חוק.

השכר חייב להופיע בצורה מפורשת בחוזה עצמו ואם סוכם שיהיה עדכון שכר תוך פרק זמן מסוים, חשוב שמועד העדכון יופיע בחוזה. לדוגמה, אם נקבע שבמהלך שלושת חודשי הכשרה שכר העובד הוא עשרת אלפים שקלים ולאחר פרק זמן זה יעודכן ל-13 אלף, עליכם לוודא כי זה מצוין בחוזה ושהתאריך המדויק רשום. מרכיב שכר נוסף שצריך לבוא לידי ביטוי שחור על גבי לבן הוא מרכיב השעות הנוספות. ישנם שלושה סוגים של חוזים כשמדובר בנושא השכר - גלובלי, חודשי ושעתי. "כשהמעסיק משלם שכר גלובלי מרכיב השעות הנוספות נכלל לעתים בתוך מרכיבי השכר מתוך ידיעה שהעובד יעבוד X שעות נוספות בחודש, "אם השכר שעתי, על העובד לוודא מתי נחשבות לו שעות העבודה כשעות נוספות לפי חוק ומהו שכר השעות הנוספות במהלך השבוע ובסופי שבוע", אומרת חני יעקב, סמנכ"לית בקבוצת Manpower ומנהלת חטיבת Executive & professional. "חשוב לציין ששכר גלובלי הוא גם חודשי, אך שכר חודשי אינו גלובלי. בשכר המוגדר כחודשי השכר קבוע ואם יש שעות נוספות אז משלמים עליהן בנפרד. בשכר שהוא גלובלי חלק מהשעות הנוספות נכללות בתוך מרכיבי השכר וסכום המשכורת קבוע, ללא קשר לכמות השעות הנוספות שהעובד עבד באותו חודש".

כמות ימי החופשה המגיעים לעובד משתנים בהתאם למספר הימים שבהם הוא מועסק במשך השבוע . המינימום הנו 12 ימי חופשה בשנה. "ניתן וכדאי לנהל משא ומתן על כמות ימי החופשה . כמות ימי החופשה מושפעת מהניסיון והוותק" אומרת יעקב, "בנוסף, החוק מגדיר יום וחצי מחלה לכל חודש עבודה בשנה וגם על כך אפשר לנהל משא ומתן. בנוסף יש לדון על אופן התשלום האם תקבלו תשלום מלא על יום עבודה כבר מיום המחלה הראשון שנלקח, ולא מהיום הרביעי כפי שקובע החוק".

נוסע שותה מים במהלך טיסה. ShutterStock
אם המעסיק מעניק הוצאות אש"ל, נסו להתאים זאת ככל הניתן לאופי התפקיד שלכם ושגרת היום שהוא נושא עמו/ShutterStock

התוספות וההטבות הייחודיות לתפקיד

כיום ישנם מקומות עבודה רבים המעניקים לעובדים הטבות, תמריצים או תוספות מיוחדות הנובעות מסוג התפקיד והעבודה. אלה צריכים להיות ברורים לשני הצדדים, העובד והמעסיק, ויש לעגן אותם בחוזה על מנת למנוע אי הבנות או חוסר בהירות.

אם אתם מקבלים מכונית מהמעסיק לצורך תפקידכם, חשוב שיהיה כתוב בחוזה מהם תנאי השימוש - האם ישנה הגבלה על כמות הקילומטראז' שבאפשרותכם לנסוע בחודש, האם המעסיק משלם על הדלק או מגדיר סכום חודשי והיתרה משולמת על ידי העובד?, האם האחזקה כוללת ביטוח וטיפולים? האם ניתן להשתמש במכונית בשעות הפנאי ובסופי שבוע? והאם זה כולל שימוש בכבישי אגרה ומי נושא בעלות הקנסות.

המעסיק התחייב בפניכם כי תקבלו משכורת 13, בונוסים או מענק חתימה? התעקשו לקבל זאת בכתב. "חשוב לעגן בחוזה את נוסחת הבונוס שעליה תהיו מתוגמלים", מדגישה יעקב, "לעתים זה מופיע כנספח ולעתים בחוזה עצמו. חשוב לנסח באופן ברור מהם מרכיבי הבונוס. ישנם תפקידים בכירים בהם המעסיקים מעניקים לעובד אותו הם מעוניינים להעסיק מענק חתימה, על מנת לתת לו מוטיבציה להצטרף אל החברה שלהם. במקרה כזה חשוב שהסכום והתאריך שבו יינתן המענק יופיעו בחוזה".

"בכל מה שקשור לאופציות ומניות על העובד לבדוק בכמה מניות מדובר, האם כמות המניות מקבילה לעובדים בדרג שלו בארגון, מה מחיר המימוש ומתי ניתן לפדות אותן. חשוב לקבל את המידע המפורט לגבי האופציות והמניות ולעגן זאת בחוזה", מוסיפה יעקב ומדגישה, "ככל שעולים בסולם הדרגות החוזה יותר מורכב. ומומלץ לתת לגורם מקצועי לעיין בחוזה".

אם המעסיק מעניק הוצאות אש"ל, נסו להתאים זאת ככל הניתן לאופי התפקיד שלכם ושגרת היום שהוא נושא עמו. לדוגמה, אם התפקיד מחייב נסיעות רבות לחו"ל, רצוי שיהיה מפורט בחוזה כמה אש"ל מגיע לכם ואיך המעסיק מעניק אותם - מזומן לפני הנסיעה לפי חישוב יומי או תוספת למשכורת החודשית.

שעות וימי העבודה צריכים להופיע בחוזה בצורה מפורטת. ההתפתחות הטכנולוגית והשינויים בשוק העבודה הופכים את העבודה מהבית לשכיחה. לעתים מעסיקים מאפשרים עבודה מהבית שמעניקה גמישות לעובד ולעתים יש דרישה לשעות נוספות מהבית בהתאם לסוג התפקיד. "חשוב מאוד להתייחס לנושא הזה בחוזה", מדגישה יעקב, "יש לציין האם העבודה מהבית נחשבת לשעות נוספות, או כחלק מסידור שמאפשר להורה סדר יום גמיש יותר אך ללא תמורה. חשוב שהנושא לא יהיה מעורפל אלא ברור לשני הצדדים".

אישה חותמת על חוזה. ShutterStock
העובד והמעסיק מחויבים זה לזה בהתאם לסעיפים השונים בחוזה וככל שאלה יותר ברורים ומפורטים, כך קטן הסיכוי שבעתיד יהיו מחלוקות/ShutterStock

הסעיפים שנוגעים לסיום ההעסקה

כל חוזה חייב לכלול סעיפים המתייחסים ליום שבו שני הצדדים ייפרדו. חובה ליצור בחוזה הדדיות לגבי פרק הזמן שיש לעבוד לאחר ההודעה על סיום העבודה. "נתקלנו בעבר בחוזים שבהם נכתב כי אם עובד עוזב עליו לתת פרק זמן ארוך יותר למקום העבודה עד לסיום התפקיד, מאשר במקרה שבו המעסיק מסיים את ההעסקה. חשוב שימי ההודעה המוקדמת יהיו הדדיים. ככל שעולים בסולם הדרגות והוותק אפשר לדרוש או לנהל משא ומתן על פרק הזמן ולשים לב שזה מחייב גם אתכם העובדים".

ישנם מקרים שבהם מעסיקים דורשים להחתים את העובד על סעיף "איסור תחרות" מסיבות שונות: כדי שלא יעבדו אצל המתחרים, תפקידם חושף אותם לסודות מסחריים של החברה או בגלל שהעובד עבר הכשרה מיוחדת לתפקיד מסוים. "כדי להגן על הפרנסה שלכם, התעקשו שהמעסיק יפרט את סעיפי איסור תחרות. החוק מגדיר מספר סעיפים הנוגעים לאי תחרות, בשל הפגיעה בחופש העיסוק", אומרת יעקב, "העובד צריך לוודא מהי הסיבה להכנסת סעיפי אי תחרות והאם הם תקפים, יש לוודא כי הסעיפים מתאימים לתפקיד, להכשרה ולסוג החברה או המוצר. יש מעסיקים שכותבים בחוזה כי על העובד יושת קנס כספי בנושא, חשוב להתייעץ עם מומחה לדיני עבודה במקרים כאלה ולחתום רק כאשר הדברים ברורים ונהירים, ללא חשש לפגיעה לעתידכם המקצועי והכלכלי".

חתימת חוזה במקום עבודה חדש היא תחילתה של דרך משותפת. העובד והמעסיק מחויבים זה לזה בהתאם לסעיפים השונים בחוזה וככל שאלה יותר ברורים ומפורטים, כך קטן הסיכוי שבעתיד יהיו מחלוקות. קראו היטב את החוזה, ודאו שהסעיפים שהימצאותם הייתה חשובה לכם אכן מופיעים בו ורק אז חתמו.

למשרות בכל התחומים

בשיתוף ManpowerGroup, בשיתוף ManpowerGroup

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully