וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על משמורת משותפת ומזונות: להעמיד את טובת הילד בראש

עו"ד רינה פוליטי, בשיתוף עו"ד רינה פוליטי

15.3.2019 / 14:04

הרעיון שעומד מאחורי המשמורת המשותפת הוא הענקת נוכחות הורית משמעותית ושווה בחיי הילדים, אך רבים מהמתגרשים שוכחים זאת ומתייחסים אליה כאמצעי להפחתת מזונות. כך מתחיל מדרון חלקלק שעשוי לפגוע בילדים - כלכלית ונפשית

הורים מדברים עם בתם. ShutterStock
בית המשפט העליון קבע באופן חד משמעי כי בהינתן מצב ששני הצדדים הם בעלי משכורת זהה או קרובה וחולקים באופן שווה את זמנם עם הקטינים, אין כל סיבה לתשלום דמי מזונות/ShutterStock

ביולי 2017 ניתן פסד 919/15 מהפכני הנוגע לחובת מזונות הילדים להורים גרושים. עד אז, נהוג היה כי האב חייב לזון את ילדיו ולספק את צרכיהם בצורה מוחלטת. חבות המזונות חלה על האב בלבד, ואילו חובתה של האם נסובה על דין צדקה - השתתפות בכל הצרכים הנדרשים מעבר לאלה הבסיסיים החל מגיל 15. פסיקות העבר בבתי המשפט קבעו תשלום מזונות גם כאשר חלקו הצדדים משמורת משותפת.

פסיקת בית המשפט העליון שינתה את המצב שהיה בלתי נסבל עבור גברים רבים אשר חלקו באופן שווה את זמני השהות עם הקטינים ונותרו בחסרון כיס בשל פסיקת מזונות על אף החלוקה. פסק הדין שחולל את המהפכה מדבר לראשונה על שינוי בתפיסה זו, בהתקיים שני תנאים. התנאי הראשון הוא החלטה על משמורת משותפת והשני מתייחס לרמת השתכרות דומה עבור שני ההורים.

השינוי המדובר הוא דרמטי ומשמעותי בעולם המזונות. בית המשפט העליון קבע באופן חד משמעי כי בהינתן מצב ששני הצדדים הם בעלי משכורת זהה או קרובה וחולקים באופן שווה את זמנם עם הקטינים, אין כל סיבה לתשלום דמי מזונות.

ילד עם הורים גרושים. ShutterStock
ילד עם הורים גרושים/ShutterStock

מהות לא ריקה מתוכן

בעקבות שינוי זה, נסמכת פסיקת המזונות כיום על נוסחה מתמטית המשקללת את חלק הזמן היחסי בו שוהה הילד אצל מי מההורים והיכולת הכלכלית של כל אחד מההורים הגרושים. חלקו של האב בתשלום המזונות, אם בכלל, ייגזר מחישוב זה. לא אחת קרה שדווקא האם היא זו שנדרשה לשלם מזונות.

כך נתנה הפסיקה מענה למצבים בהם אבות שחלקו עם אמם של הילדים משמורת משותפת, נאלצו לשלם מזונות כפולים, גם על הזמן בו שהו הילדים במחיצתם. מציאות בלתי שוויונית שכזו גרמה לעיוות בו הילדים חיו חלק מהזמן בבית 'האב העני' ובזמן הנותר - בבית 'האם העשירה'.

יש לזכור שהכרעה על משמורת משותפת לבדה אין די בה, והנטל הכרוך בה מוטל על שני הצדדים. קורה לא אחת שאחד מההורים מסרב למשמורת משותפת בשל המשמעות הכלכלית הנלווית אליה. האם עלולה לחשוש שבעקבות המשמורת המשותפת האב ישלם פחות מזונות, כשבפועל הוא לא יעמוד בהתחייבות הכרוכות בכך, והאב, מצדו, עשוי לשאוף להסכם משמורת משותפת במטרה להפחית את נטל המזונות. בבואם להחליט בעניין זה, מוטב להורים לזכור כי משמורת משותפת אינה מהות ריקה מתוכן. מטרתה להסדיר את הסדרי השהות והראייה של הורה עם ילדיו מתוך הבנה וחשיבות שלשני ההורים ישנה חשיבות עצומה בנוכחותם בחיי הילד, אך הסכמים אלה יש לקיים גם בפועל. לא תמיד מתאימה משמורת משותפת לשני ההורים. אם קרייריסטית או אב שעובד במשמרות - יאלצו לשנות את טיב עבודתם על מנת לעמוד בהסכם ולבצע את המשמורת המשותפת הלכה למעשה.

הדרך הנכונה להסכמה בין מתגרשים היא להעמיד את טובת הילד בראש ולקבוע את המשמורת ההורית הרצויה לפני קביעת ההסדר הכלכלי. כך, לא יווצר מצב בו התנאים הכלכליים יהוו מדרון חלקלק לסחיטת הישגים אחרים, תוך כדי פגיעה בילד ובקשר הבריא שלו עם הוריו.


• המאמר אינו תחליף לייעוץ משפטי בידי עורך דין. האמור מעניק מידע כללי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואף לא חוות דעת משפטית ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

רינה פוליטי, עו"ד ומגשרת העוסקת בדיני משפחה, קטינים, הסכמי ממון, גירושין, צוואות וירושות

טלפון: 053-9374039

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

עו"ד רינה פוליטי, בשיתוף עו"ד רינה פוליטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully