וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעתם בתאונת עבודה? זהירות, 10 טעויות נפוצות

עו"ד נאוה אוחנה, בשיתוף עו"ד נאוה אוחנה

18.3.2019 / 14:33

מיצוי זכויות בעקבות תאונת עבודה מחייב הקפדה על מספר כללים. טעויות "קטנות" עלולות לעלות לכם ביוקר. לכן, מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי לאורך כל הדרך

תאונת עבודה. ShutterStock
תאונת עבודה/ShutterStock

אי דיווח בזמן אמת למעסיק, הזנחת בדיקות רפואיות, דיווח נכון מבלי להשתמש ב"מילים הנכונות": אלה רק חלק מהטעויות שעושים לעיתים נפגעים בתאונות עבודה. טעויות אלה עלולות לעלות ביוקר בהמשך הדרך ואף לגרום לאי מיצוי זכויות.

נפלתם במקום העבודה, נפגעתם בתאונת דרכים בדרך לעבודה, סבלתם מפגיעה בפעילות הקשורה לעבודה - בכל המצבים האלה, אתם מוגדרים כנפגעי תאונת עבודה וזכאים לפיצויים שונים. כעת עליכם לנשום עמוק ולהימנע מביצוע טעויות מיותרות. במאמר זה נציג 10 טעויות נפוצות שחיוני להימנע מהן.

טעות ראשונה: אי דיווח בזמן למעסיק

נפגעתם בתאונת עבודה? אתם חייבים לדווח על כך למעסיק מיד! זאת, במיוחד אם התאונה נגרמה מחוץ למקום העבודה ולמעסיק אין דרך ממשית לדעת על התאונה ונסיבותיה. חשוב לדווח למעסיק על נסיבות התאונה, כדי שיוכל לאשר את הנסיבות על גבי הטפסים הרלוונטיים.

מחיר הטעות: סרבול מיותר של ההליכים, העלול לגרום לכך שלא תקבלו במועד את המגיע לכם. ובנוסף, פגיעה אפשרית בתביעת הפיצויים שתגישו מאוחר יותר לבית המשפט. כמו כן, ככל שיחלוף הזמן, עלול המעסיק לנקוט גישה של "לא ראיתי, לא שמעתי" מחשש שייתבע.

טעות שנייה: לא להיבדק ביום התאונה

עליכם לפנות לרופא לצורך דיווח וקבלת טיפול רפואי, עוד ביום התאונה (או לכל המאוחר, בימים הסמוכים שלאחריה). אם לא תפנו במועד לקבלת טיפול, אתם עלולים לסכן את סיכויי התביעה שתגישו, מאחר שזו תיתפס כלא אמינה. זכרו - הנחת היסוד של ביטוח לאומי/חברות הביטוח/בתי המשפט היא שמי שנפגע באמת, יפנה לטיפול רפואי מיידי.

מחיר הטעות: בתי הדין נוטים לדחות תביעות המוגשות על ידי נפגעים שלא דיווחו בזמן אמת על התאונה שנגרמה להם, אלא התמהמהו והתלוננו על הפגיעה רק זמן מה לאחריה. תלונה מאוחרת נתפסת ככזו שנולדה כתוצאה מייעוץ משפטי מאוחר.

טעות שלישית: לא לציין שנגרמה לכם תאונת עבודה

כאשר פונים לרופא לאחר התאונה, יש לדווח מיידית על כך שמדובר בתאונת עבודה. חשוב להבין כי הדברים שתאמרו מיד לאחר התאונה הם הדברים שייתפסו כדברים הכי מדויקים והכי אותנטיים. בית הדין ייתן לדברים אלה את המשקל הרב ביותר.

מחיר הטעות: אם לא אמרתם בהזדמנות הראשונה שנגרמה לכם תאונת עבודה, אלא רק לאחר מכן, הגרסה שלכם עלולה להיתפס כבלתי אמינה. מאוחר יותר, יהיה קשה לבצע "מקצה שיפורים" בגרסה שמסרתם לכתחילה, והיא עלולה לפעול לרעתכם.

טעות רביעית: לא לפרט את כל הפגיעות שנגרמו לכם

כבר בפנייה הראשונה שלכם לרופא, עליכם לציין את כל האיברים שנפגעו או כואבים לכם ולא רק את האיבר הספציפי שהכי כואב באותו רגע. הסיבה לכך היא שמאוחר יותר, ביטוח לאומי יכיר רק באיברים אשר דווחו בתחילה ובהתאם לכך תזכו בזכויות. אי דיווח על שאר האיברים, יגרור לאי הכרה בשאר האיברים. תיקון/שינוי בהכרה אינו דבר של מה בכך ולרוב יגרור אתכם להליך משפטי בבית הדין. בנוסף, לעיתים הכאב או המגבלה באיבר שנפגע מתעוררים רק כעבור יום או יומיים, וחשוב שיהיה תיעוד לעצם הפגיעה בזמן אמת, כדי למנוע טענה שמדובר במגבלה לא קשורה.

מחיר הטעות: כאמור, ככל שלא דיווחתם על פגיעה באיבר מסוים, הביטוח הלאומי לא יכיר בנזק שנגרם לכם, מבחינת היקף הכיסוי והמימון. כך, לדוגמה: אם נגרמה לכם פגיעה בצוואר וברגל ודיווחתם רק על פגיעה בצוואר, הפגיעה ברגל לא תהיה מכוסה. בדיעבד, יהיה לכם קשה לבצע "מקצה שיפורים".

טעות חמישית: לא להקפיד על בדיקות סדירות

כדי למצות את זכויותיכם, עליכם להראות שבמהלך תקופת הפגיעה קיבלתם טיפול רפואי סדיר ועקבתם אחר מצבכם. מומלץ לפנות לקבלת טיפול רפואי בכל כאב/מיחוש/מגבלה שיש לכם, גם אם אתם מרגישים שאתם יכולים "להתגבר" עליה ולתעד את הפנייה.

מחיר הטעות: אם לא תהיו עם אצבע על הדופק, תביעתכם עלולה להידחות, בטענה שהנזק אינו משמעותי. לחילופין, עלולה לעלות נגדכם טענה שהחמרתם במו ידיכם את מצבכם הרפואי, לפחות בכך שלא טיפלתם בו כמו שצריך.

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
כדי למצות את זכויותיכם, עליכם להראות שבמהלך תקופת הפגיעה קיבלתם טיפול רפואי סדיר ועקבתם אחר מצבכם/ShutterStock

טעות שישית: לפנות לרופא הלא נכון בזמן הלא נכון

אם ברצונכם לקבל יותר מ-30 ימי מחלה, עליכם לפנות לרופא מקצועי ולא לרופא משפחה. אם ברצונכם לקבל יותר מ-90 ימי מחלה, חיוני שתפנו לצורך כך לרופא תעסוקתי.

מחיר הטעות: ככל שפניתם לגורם בלתי מוסמך, רופא מטעם הביטוח הלאומי עשוי לקבוע כי מספר ימי המחלה שקיבלתם איננו סביר, ולאשר מספר מצומצם יותר של ימים.

טעות שביעית: למסור גרסאות שונות על הפגיעה

לאורך כל הדרך ולמן הבדיקה הראשונה, עליכם למסור גרסה ברורה ואחידה לנסיבות התאונה, אותה גרסה שמסרתם בבדיקה הראשונית לרופא. יש להקפיד על אחידות ועקביות, בכל הטפסים שאתם ממלאים.

מחיר הטעות: מסירת גרסה בלתי אחידה עלולה לפגוע באמינותכם ולגרום לכך שתביעתכם תידחה.

טעות שמינית: לא לשמור את כל המסמכים

תיעוד הוא דבר קריטי בדרך למיצוי זכויותיכם! לכן, הכינו תיק ואספו בו כל מסמך רפואי שקיבלתם לאורך הדרך: סיכומי ביקור, הפניה לרופא מקצועי, מרשם, פיענוח צילום רנטגן, סיכום פיזיותרפיה וכן כל קבלה על ההוצאות הרלוונטיות כגון: תשלום אמבולנס, נסיעות, אגרת השתתפות, צילומים ועזרים רפואיים.

מחיר הטעות: ככל שלא תקפידו לשמור את החומר הרפואי בעניינכם, תיאלצו לעשות זאת מאוחר יותר, מה שיגרום לכם לבזבוז זמן ומשאבים כספיים.

טעות תשיעית: ללכת לוועדה לקביעת דרגת נכות ללא ייצוג עורך דין

אם הגעתם לשלב שבו אתם פונים לוועדה רפואית לקביעת דרגת נכות בביטוח לאומי, כדאי מאוד שיתלווה אליכם עורך דין, המכיר את הפרוצדורות הרלוונטיות ויודע כיצד הדברים "צריכים" להתנהל. תפקידו של עורך דין מייצג בוועדה רפואית חשוב מאוד- מחד, הוא דואג לשמור על הפרוצדורה (הצגת מסמכים, רישום פרוטוקול, וידוא נוכחות של מזכיר/ה ושל רופא בתחום המומחיות הרלוונטי) ומאידך, הוא שומר על עליכם ועל כבודכם.

מחיר הטעות: אם תלכו לבד לוועדה, גם אם קיבלתם "הנחייה" מגורם כל שהוא, אתם עלולים ליפול בין הכיסאות. כך למשל: ייתכן שמרוב התרגשות תשכחו לציין דברים חשובים, שחלק מהפגיעות לא יוכרו או שיירשם בעניינכם פרוטוקול חלקי בלבד.

טעות עשירית: אי פנייה במועד לביטוח לאומי

ככל שהייתם מעורבים בתאונת עבודה, עליכם להגיש את התביעה בצירוף המסמכים הדרושים לביטוח לאומי, תוך שנה.

מחיר הטעות: אי הגשת התביעה תוך שנה מיום התאונה, תגרום להפחתה או אי תשלום כלל של דמי הפגיעה, המענק החד פעמי או קצבת הנכות אשר תשולם לכם.

עו"ד נאוה אוחנה עוסקת בדיני נזיקין וביטוח לאומי.

טלפון ליצירת קשר: 0772314428
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד נאוה אוחנה, בשיתוף עו"ד נאוה אוחנה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully