וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לחוק חדלות פירעון החדש

עו"ד שמשון רוקח, בשיתוף עו"ד שמשון רוקח

27.3.2019 / 11:48

מה צפוי לחייבים פרטיים בחוק חדלות פירעון החדש, שייכנס לתוקף בעוד פחות מחצי שנה? מהגבלת תשלומים לשלוש שנים ועד קורסים לשיקום כלכלי בסגנון "נהיגה מונעת"

אילוסטרציה. ShutterStock
החוק רואה צורך בשיקום של החייבים תוך תקופה קצובה, ופועל לשילובם מחדש בחברה/ShutterStock

חוק חדלות פירעון החדש, או בשמו המשפטי הרשמי - חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי - תשע"ח 2018, צפוי להיכנס לתוקף בחודש ספטמבר 2019. החוק החדש אמור להחליף את פקודת פשיטת הרגל הישנה, שהיא בבחינת חקיקה היסטורית. החוק החדש מאגד בתוכו את דיני פירוק החברות והתאגידים, וכולל גם פרק המתייחס לפשיטות רגל של יחידים. בשל קוצר היריעה, במאמר זה נבקש להתמקד הפעם רק בנושא האחרון ולתאר את סעיפי החוק הנוגעים לחייבים יחידים.

הדרכות פיננסיות בסגנון נהיגה מונעת לחייבים

כבר בתחילת הסקירה, יש לשים לב לשינויים משמעותיים בטרמינולוגיה של החוק החדש. כך, למשל: אדם החייב כספים מכונה "יחיד" במקום "חייב". במקביל הופך "צו כינוס נכסים" שניתן לחייבים ל"צו לשיקום כלכלי" שניתן ליחידים.

שפה, כידוע, יוצרת מציאות. ניכר כי זו במידה רבה גם מטרת החוק החדש. נקודת המוצא של החוק היא כי חייבים אינם עבריינים, ואינם לוקים בפגם מוסרי עקב כך שנקלעו למצב של היעדר יכולת פירעון. לכן, אין צורך להעניש אותם. במקום זאת, החוק רואה צורך בשיקום של אותם חייבים תוך תקופה קצובה, ופועל לשילובם מחדש בחברה.

כדי לסייע לחייבים, שאותם רואה החוק כמי שכשלו בהתנהלותם הכלכלית, יחויבו האחרונים מעתה לקבל הדרכות פיננסיות, בדומה להדרכות כמו נהיגה מונעת. זאת, כתנאי לקבלת הפטר ולשמיטת חובותיהם.

נושים רגילים יקבלו יותר על חשבון נושים בדין קדימה

מהפכה משמעותית נוספת בחוק החדש נוגעת להסדרי חלוקת הכספים לנושים. כך, בין היתר, קובע החוק כי נושים בעלי זכות קדימה (עובדים שמגיע להם שכר עבודה, רשויות המס ועוד) יוותרו על חלק מהחוב המגיע להם לטובת נושים רגילים, שעל פי המצב המשפטי הקיים נותרים לעיתים ללא פיצוי.
החוק החדש גם מאמץ אל תוכו פסיקות רבות שבמהלך השנים התקבעו כנוהג מקובל, ועל פיהן ניתנו בשנים האחרונות פסיקות שונות של בתי המשפט בתיקי פשיטת רגל.

תשלום חובות. ShutterStock
נושים בעלי זכות קדימה/ShutterStock

בתי משפט שלום יוסמכו לדון בחדלות פירעון של יחידים

החוק החדש משנה גם את הסמכויות של בתי המשפט השונים, בכל הנוגע לדיון בהליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון. עד היום, נהגו אך ורק בתי משפט מחוזיים לדון בתיקי פשיטת הרגל השונים. מעתה בית משפט השלום יוסמך לדון בהליכי חדלות פירעון של יחידים, בגין חובות בסך יותר מ-150 אלף שקל. לעומת זאת, הליכי חדלות פירעון של חייבים בעלי חובות בהיקף עד 150 אלף שקל יתנהלו בפני רשם ההוצאה לפועל, ולא בבית המשפט.

בנוסף, הופך החוק החדש את "כונס הנכסים הרשמי" ל"מוסד הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי". שינוי השם אינו טכני בלבד: על פי החוק החדש, הממונה הוא זה שייתן את צו פתיחת ההליכים ליחיד החייב, תוך 30 יום ממועד פתיחת התיק. זאת, במקום בית המשפט, שנכון להיום נותן צו כינוס נכסים בתחילת ההליך.

תקופת הביניים - מיום מתן צו פתיחת ההליכים ועד יום מתן הצו לשיקום כלכלי ליחיד - אמורה להימשך שנה. לאחר מתן הצו לשיקום כלכלי ליחיד, הוא יידרש להעביר תשלומים לנושים, לאורך תקופה קצובה של שלוש שנים.

תפקידו של "הממונה על הליכי חדלות פירעון" הוא לפעול לשמירת התקינות, היעילות, וההגינות של ההליכים לפי החוק החדש ולשמירת האינטרס הציבורי בהליכים אלה.

הממונה נדרש לפקח על הנאמנים שיפעלו במסגרת ההליך ויקבעו (באישור שלו) את גובה דמי המחיה של היחיד החייב. כלומר: במקום לקבוע מהו גובה החוב שאותו נדרש החייב להשיב, ייקבע ליחיד סכום מסוים שנועד למחייתו. היתרה תיועד לנושים.

תשלומי החייבים הוגבלו ל-3 שנים מיום מתן הצו לשיקום כלכלי. עוד נקבע כי בנסיבות מסוימות, שהוגדרו בחוק, ניתן יהיה לקבל צו הפטר מיידי במעמד הדיון למתן צו שיקום כלכלי (הסדר שמעוגן עתה בחוק, והיה מקובל עד עתה רק על פי הפסיקה).

חייבים עלולים לאבד את הבית ביתר קלות

עם זאת, החוק החדש לא טומן בחובו אך ורק בשורות חיוביות עבור חייבים. לפי המצב המשפטי כיום, במקרים מסוימים מתירה פקודת פשיטת הרגל למכור את דירת החייב במקרה הצורך, בסטטוס של דירה תפוסה. כלומר: החייב ובני משפחתו יכולים להמשיך לגור בה, בדמי דיירות מוגנת, עד ערוב ימיהם. מכירת הדירה בסטטוס של דירה תפוסה מביאה להפחתה משמעותית בערך הנכס, ומאפשרת לבני הזוג החייבים לפדות אותה.

בחוק חדלות הפירעון החדש, נפלה הגנה זו. החוק החדש מתיר לבית המשפט למכור את דירת המגורים כדירה רגילה הנמכרת בשוק ללא כל עכבות! אמנם, המכירה תהיה בכפוף לבחינת גיל החייב, הגיל של בני המשפחה הגרים עמו ועוד. עם זאת, ההגנה שתינתן תהיה מצומצמת ביותר ועלולה להותיר את החייב ובני משפחתו ללא קורת גג.

יצוין כי בית המשפט יקבע לאחר דיון מהו אורך התקופה שבני המשפחה יוכלו לקבל סיוע בדיור, לאחר מכירת הדירה בשוק החופשי.

כמו כל דבר חקיקה חדש, רק ימים יגידו אם החוק החדש אמנם ייטיב עם חייבים או שמא ירע את מצבם, לעומת פקודת פשיטת הרגל הנהוגה כיום.


עו"ד שמשון רוקח הוא שותף במשרד עורכי הדין צימרינג רוקח ועוסק בפשיטת רגל והסדרי חייבים, כינוס נכסים, גבייה והוצאה לפועל

טלפון: 077-9977620

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד שמשון רוקח, בשיתוף עו"ד שמשון רוקח
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully