וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הפחתת הסטרס יכולה לסייע לחולי קרוהן?

בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס, בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס

3.6.2019 / 10:13

לצד טיפול תרופתי קבוע, מחקרים מהעת האחרונה מראים כי טיפול קוגניטיבי משלים יכול להיות יעיל עבור אלה החולים במחלות מעי דלקתיות. ד"ר דורון שוורץ מבית החולים סורוקה מסביר

כאב בטן. ShutterStock
סימפטומים פיזיים ופסיכולוגיים הפוגעים ביכולת להתמודד עם המחלה/ShutterStock

חולים במחלות המעי הדלקתיות, קרוהן וקוליטיס כיבית סובלים ממגוון של סימפטומים פיזיים ופסיכולוגיים הפוגעים ביכולת להתמודד עם המחלה ולירידה בתפקוד הסוציאלי במסגרת המשפחתית, החברתית, הלימודית ובמקום העבודה. התסמינים השכיחים כוללים כאב בטן שלשול ותשישות. תסמינים אלו פוגעים באיכות החיים, בזוגיות, באינטראקציות חברתיות ואף ביכולת למלא משימות בצורה יעילה במקום העבודה או מחוץ לה.

במחקר שערכנו בין השנים 2015-2018 במעל 600 מטופלי מחלות מעי דלקתיות, במכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון, ובשיתוף העמותה הישראלית לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית, מצאנו כי קיים פער בכישורי ההתמודדות של חולים במחלות אלו.

אחד הנושאים שהערכנו הוא השלכות על היכולת לעבוד. הוערכו היעדרויות מהעבודה במהלך השבוע שלפני מילוי השאלון - אובדן שעות עבודה עקב מחלת הקרוהן, והשפעת המחלה על התפוקה תוך כדי עבודה. נמצא כי בקרב חולי קרוהן בישראל היו יותר מובטלים מאשר באוכלוסיה הכללית בהשוואה לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: נשים (38%. לעומת 29.9%), גברים (26.4% לעומת 19.7%). שכיחות ההעדרות מהעבודה עקב המחלה הגיע לכ-30% ונמצא כי כאשר אכן מגיעים למקום העבודה, התפוקה מופחתת במידה ניכרת. ירידה בתפוקה היתה קשורה באופן ישיר לפעילות המחלה, ומשמעותית יותר בחולים שטופלו בסטרואידים או תרופות ביולוגיות, ובחולים עם ביטויי מחלה מחוץ למערכת העיכול.

לחץ בעבודה. ShutterStock
מחמיר את מצב החולים. סטרס/ShutterStock

סטרס הוא אחד הנושאים שעולים באופן עקבי בשיחות עם מטופלים כגורם המחמיר את מצבם. במחקרינו נמצא כי ארועי חיים טראומטים קשורים להתפתחות ולמצב המחלה וכי איכות החיים ושביעות הרצון מחיים של מטופלים נפגעים ובאים לידי ביטוי ברבים מתחומי חייהם. גישות טיפול שמרניות עוסקות בהתאמת טיפול תרופתי או ניתוחי למחלות השונות, אך ההכרה כי קיים צורך בהתערבויות נוספות מצד המטופלים הביא לשינוי מגמה בעולם הרפואי וליצירת צוותים רב מקצועיים לטיפול במחלות כרוניות כגון מחלות מעי דלקתיות.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

האם מחלת הקרוהן פוגעת בסיכוי להיכנס להריון?

בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס

טיפול תומך ששומר על איכות חיים

בשנים האחרונות, הפחתת מתח המבוססת על מודעות קשובה - מיינדפולנס וההתערבויות ההתנהגותיות COGNITIVE BEHAIVIOURAL INTERVENTIONS התפתחו כשיטות יעילות להפחתת לחץ וכהתערבויות לחולים במחלות כרוניות. לאחרונה, קבוצת המחקר באוניברסיטת בן-גוריון והמרכז הרפואי סורוקה בשיתוף מרכזים נוספים השותפים לקבוצת המחקר הישראלית למחלות מעי דלקתיות , מבצעת מחקר קליני חדשני בו מועברת התערבות קוגניטיבית מבוססת על השיטות הנ"ל אשר פותחה על ידי פרופ' ורד נבו-סלונים ופרופ' אורלי שריד, והבוחנת כיצד התערבות זו משפרת את איכות חיי מטופלי במחלת קרוהן וכיצד היא משפיעה על התהליך הדלקתי.

במהלך ההתערבות לומד המטופל מיומנויות להפחתת מתחים כגון נשימות, הרפיית שרירים, זיהוי מחשבות אוטומטיות ומדיטציות מעולמות הקוגניטיבי התנהגותי והמיינדפולנס. ההתערבות אינה הליך טיפולי אלא הליך של הקניית מיומנויות.למידת המיומנויות מתבצעת במהלך 8 שיחות אישיות בין המטופל לעובד סוציאלי בעל תואר שני וניסיון קליני, שגוייס לטובת המחקר ועבר הכשרה ייחודית ממומחים בתחום מאוניברסיטת בן-גוריון. השיחות מתבצעות בסקייפ, ובמהלך שעת הפגישה המטופל לומד מיומנויות חדשות ומתרגל אותן ביחד עם העובד הסוציאלי. מעבר לשעת הפגישה, המטופל מתרגל את המיומנויות הנלמדות פעמיים ביום, עשר דקות כל תרגול ומדווח על התרגול באופן אלקטרוני. התרגול נעשה תוך היעזרות בקבצי שמע המנחים את המטופל בתרגולו. במהלך המחקר נאספות בדיקות דם וצואה והנחקרים ממלאים שאלונים המאפשרים לאמוד את השינוי במצבם בעקבות ההתערבות. בשלב זה גויסו למחקר כ- 70 מטופלים והתוצאות הראשוניות מצביעות על שיפור במדדי איכות החיים, שיפור במדדים פסיכולוגיים ושיפור בשביעות הרצון מהחיים. בהמשך תיחקר ההשפעה על מערכת החיסון בכדי להעמיק את הידע על המנגנונים שבבסיס השיפור.

לסיכום, שליטה בפעילות מחלות מעי דלקתיות צריכה לכלול טיפול תרופתי מותאם למצב המחלה ובנוסף טיפול תומך אשר יאפשר שמירה על איכות חיים טובה המאפשרת תפקוד תקין ככל הניתן. כשם שניתן לשפר את מדדי הדלקת באמצעות תרופות, ניתן לרכוש מיומנויות שיסייעו לשלוט בתסמיני המחלה ולאפשר תפקוד ואיכות חיים טובה.

ד"ר דורון שוורץ, מרפאת מחלות מעי דלקתיות, המרכז הרפואי סורוקה, אוניברסיטת בן-גוריון

ממומן על ידי חברת ניאופרם כתרומה בלתי תלויה

בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס, בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully