וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעי פוסט טראומה מכוחות הביטחון - יש לכם זכויות

עו"ד אלי סבן, בשיתוף עו"ד אלי סבן

18.4.2019 / 20:56

אירועים טראומטיים אליהם נחשפים אנשי כוחות הביטחון במהלך שירותם עשויים להשפיע על חייהם באופן משמעותי. זו הסיבה שהפרעה פוסט טראומטית מזכה באחוזי נכות, ממש כמו פגיעה פיזית

פוסט טראומה. ShutterStock
אנשי כוחות הביטחון חשופים למצבי לחץ וסיכון בשיעור ניכר לעומת שאר האוכלוסייה/ShutterStock

הפרעת דחק פוסט טראומטית, הידועה גם בשם PTSD - Post Traumatic Stress Disorder, נוצרת עקב חשיפה לאירוע מעורר אימה ו/או מסכן חיים, ומתבטאת בחוסר יכולת של האדם שעבר את האירוע הטראומטי להחלים ממנו כראוי.

התגובה המידית לאירוע טראומטי מלווה בדרך כלל בתסמינים נפשיים שונים המאפיינים את הימים שלאחר האירוע. תגובה זו מכונה "תגובת דחק חריפה" Acute Stress Reaction)).

הפרעה פוסט טראומטית מלווה גם היא בתסמינים נפשיים, אך לרוב לא מתפרצת מיד לאחר האירוע אלא זמן מה לאחריו, לפעמים גם שנים מאוחר יותר. כאשר התסמינים נמשכים מעל לשלושה חודשים, ההפרעה נחשבת לכרונית.

פוסט טראומה לאחר שירות ביטחוני

הפרעה פוסט טראומטית אינה בלעדית לאנשי כוחות הביטחון ויכולה להופיע אצל כל מי שחווה טראומה מכל סוג, כגון תאונת דרכים, אונס, אסון טבע וכדומה. מה שכן ייחודי לאנשי כוחות הביטחון החשופים למצבי לחץ וסיכון בשיעור ניכר לעומת שאר האוכלוסייה, היא האפשרות להגיש תביעה לקבלת הכרה בהפרעה הפוסט טראומטית.

על מנת שהתביעה תתקבל, צריך התובע לעמוד בשני תנאים:

1. אבחון הפרעה פוסט טראומטית על פי הקריטריונים הבאים:

· התובע אכן נחשף ישירות לסכנת חיים - שלו עצמו או של אדם קרוב.

· התובע חי מחדש את האירוע דרך חלומות חוזרים, סיוטים ופלשבקים וחווה תסמיני חרדה.

· שינויים במצבי הרוח וביכולת הקוגניטיבית.

· הימנעות מסיטואציות חברתיות או כאלו שעשויות לעורר את תחושות החרדה.

· חוסר מוטיבציה והפרעה בתפקוד היומיומי, קושי בשמירה על מקום עבודה, יצירת זוגיות וכדומה.

· עוררות יתר - קשיי שינה, קשיי ריכוז, עצבנות, מתח, התפרצויות כעס וכדומה.

2. הוכחת קשר סיבתי בין ההפרעה לבין אירוע/ אירועים שהתרחשו בשירות: במקרה של פגיעה נפשית, לעומת פגיעה פיזית, קשה ומורכב יותר להוכיח קשר סיבתי, ואם לא די בכך, ההפרעה הנפשית עשויה, כאמור, להופיע רק כעבור שנים.

לכן, מקרים של פוסט טראומה, בשונה מהכרה בנכות פיזית, אינם כפופים להתיישנות וניתן להגיש את התביעה בכל עת.

משרד הביטחון יבחן את עברו של התובע על מנת לאשש את הקשר הסיבתי וימנה פסיכיאטר מטעם אגף שיקום נכים על מנת לבדוק את התובע ולכתוב חוות דעת בנוגע למצבו. אם התביעה תתקבל, יזומן התובע לוועדה רפואית לקביעת נכותו. אם תידחה התביעה, התובע יהיה רשאי לערער על ההחלטה.

אילוסטרציה. ShutterStock
תביעה להכרה כנפגע פוסט טראומה היא הליך מורכב אשר עשוי להימשך זמן רב. לא אחת התעסקות זו מעוררת מחדש את החוויה הטראומטית של התובע/ShutterStock

זכויות נפגעי פוסט טראומה

הכרה באדם כנפגע פוסט טראומה עם 10%-19% אחוזי נכות מקנה מענק חד פעמי והנחה משמעותית בתשלום ארנונה. מעל 20% נכות וככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר כך תהיינה ההטבות גדולות ורבות יותר, הכוללות בין היתר: הנחות והטבות בארנונה ובמסגרות חינוכיות לילדים; עזרה בפתיחת עסק או בלימודים אקדמיים (כאשר בזמן לימודים זכאי הנפגע לדמי קיום חודשיים) וכדומה. הכרה כזו מעניקה גם זכאות לטיפול תרופתי מתאים ולתמיכה נפשית.

חשיבות הגשת התביעה

ההכרה העקרונית בהפרעה הפוסט טראומטית היא חשובה גם אם מדובר באחוזי נכות נמוכים, שכן אם תחול החמרה במצב, יוכל הנפגע לבקש בחינה מחודשת של מצבו לשם הגדרה מחדש של אחוזי הנכות שנקבעו לו.

יתרה מכך, נפגעים רבים סובלים, בנוסף לתסמינים, מתחושה שהמדינה, אשר עבורה פעלו ונלחמו, לא מעריכה את פועלם ואת המחיר אותו הם משלמים. עבורם, עצם ההכרה בפגיעתם היא משמעותית ומאפשרת הקלה מסוימת.

תביעה להכרה כנפגע פוסט טראומה היא הליך מורכב אשר עשוי להימשך זמן רב. לא אחת התעסקות זו מעוררת מחדש את החוויה הטראומטית של התובע. ליווי משפטי מקצועי ומיומן יאפשר לתובעים להגיע למיצוי זכויותיהם תוך התנהלות רגישה וחכמה.

עו"ד אלי סבן עוסק בייצוג נכי צה"ל ובתביעות נגד משרד הביטחון.

טלפון: 077-9977458

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

אלי סבן, בשיתוף עו"ד אלי סבן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully