וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרמתם למדינה? מגיע לכם לקבל ממנה בחזרה - זכויות נכי צה"ל ומערכת הביטחון

עו"ד אלי סבן, בשיתוף עו"ד אלי סבן

18.4.2019 / 21:21

מיום הכרזתה מצויה ישראל במאבק מתמיד על עצם קיומה. את המחיר היומיומי הכבד משלמים, בין השאר, עשרות אלפי נכי צה"ל ומערכת הביטחון. במאמר שלפניכם סקירה קצרה על ההכרה במעמד נכה צה"ל והזכויות שהיא מקנה

נכי צה"ל הפגינו מול בית שר הביטחון. יותם רונן
נכי צה"ל הפגינו מול בית שר הביטחון/יותם רונן

אנשי כוחות הביטחון משרתים אותנו נאמנה בכל עת - חיילים בשירות חובה, קבע או מילואים, כמו גם אנשי משטרה, שב"ס, מוסד ושב"כ. הללו נחשפים לא פעם במסגרת תפקידם למצבים מסוכנים העלולים להסתיים בפגיעה.

במקרה של פציעה, מחלה ו/או חבלה שאירעה בזמן ועקב שירות בכוחות הביטחון, זכאי הנפגע להגיש בקשה להכרת נכות מכח חוק הנכים. את הבקשה יש להגיש לקצין התגמולים במשרד הביטחון לא יאוחר משלוש שנים ממועד השחרור (למעט חריגים הקבועים בחוק) ולצרף מסמכים הנוגעים לקשר בין החבלה ו/או המחלה לבין תנאי השירות. במסגרת הדיונים בבקשה, יידרש המבקש לעבור בדיקה רפואית על ידי מומחה מטעם משרד הביטחון.

אם יוחלט כי אכן קיים קשר בין השירות לנכות, יוזמן הזכאי לוועדה רפואית שתקבע את דרגת נכותו. במידה שקצין התגמולים דוחה את הבקשה וקובע כי לא הוכח הקשר הסיבתי הדרוש בין השירות לבין הנכות, ניתן לערער לבית משפט השלום בשבתו כוועדת ערעורים לפי חוק הנכים והתגמולים.

חוק מקל ומיטיב

חוק הנכים נוטה לטובת התובעים גם במקרים של תביעות שהוגשו עקב מחלה ונדחו כיוון שבזמן הגשתן טרם נודע הגורם למחלה, ומאפשר להגיש בקשה לעיון נוסף בתביעה גם כעבור שנים רבות. לבקשה כזו יש לצרף חוות דעת רפואית, מאמרים ו/או מחקרים וכל מה שעשוי להצביע על מגמה חדשה בעולם הרפואה התומכת בתביעתו.

קביעת דרגת הנכות והזכויות

דרגת הנכות של הזכאים תיקבע על ידי וועדה רפואית הכוללת אסופת מבחנים בתחומים שונים: פגיעה פנימית, הפרעה נפשית, צלקות וכדומה. הוועדה תבחן את מידת החומרה ו/או ההגבלה של כל פגימה על פי החלוקה לנושאים אלו, ובהתאם לכך ייקבע גובה אחוזי הנכות.

דרגה של 10-19% נכות מזכה במענק חד פעמי שגובהו מ- 49 אלף שקלים ל- 10% נכות, ועד 186,500 ל-19% נכות.

דרגות נכות גבוהות יותר מזכות בתגמול חודשי - כ- 900 שקלים לחודש עבור 20% נכות, ועד כ-6,300 שקלים לבעלי נכות של 100%. תגמולים חודשיים אלו יינתנו לזכאים מדי חודש, במשך כל ימי חייהם, מעבר למשכורת החודשית אותה הם מרוויחים, אולם במידה ואינם מצליחים להשתקם, יהיו זכאים לקבל, בנוסף לתגמולים אלו, גם משכורת חודשית על מנת שיוכלו לכלכל את משפחתם.

בנוסף לכך, זכאים נכי צה"ל ומערכת הביטחון להטבות נוספות כגון הוצאות רפואיות, גמול פרישה מוקדמת, דמי קיום ועוד.

מי שהגיש בקשה וסבור כי החלטת הוועדה אינה משקפת את נכותו, רשאי להגיש ערעור לוועדה רפואית עליונה תוך 45 יום.

ועדה רפואית. ShutterStock
דרגת הנכות של הזכאים תיקבע על ידי וועדה רפואית/ShutterStock

כשהמצב מחמיר

נפגע אשר הוכר כנכה צה"ל ומערכת הביטחון, וחלה החמרה במצבו, זכאי להגיש בקשה ל-"בדיקה חוזרת" על ידי וועדה רפואית מטעם משרד הביטחון, תוך צירוף מסמכים רפואיים המעידים על ההחמרה.
במקרים חריגים, תינתן אף האפשרות להגיש בקשה לבדיקה חוזרת בגין פגיעה שמעולם לא הוכרה, זאת מכוח התקנה המקנה את הזכות לתבוע בגין פגימה חדשה, תולדה של זו הישנה והמוכרת.

תעודת ביטוח לכל החיים

הכרה בנכות, גם אם נקבעה דרגת נכות של 1% בלבד, מהווה מעין ביטוח חיים עבור הנפגע הרשאי בכל עת להעלות את שיעור הנכות בהתאם למצבו הרפואי, כיוון שאין התיישנות על בקשות להחמרה.
טרם ההחלטה על הגשת התביעה, יש לקחת בחשבון את מורכבותו של חוק הנכים. ייעוץ משפטי על ידי עורך דין מיומן ובקיא בתחום עשוי לתרום ולסייע במימוש זכויות התובע ובקבלת ההכרה לה הוא ראוי.

עו"ד אלי סבן עוסק בייצוג נכי צה"ל ובתביעות נגד משרד הביטחון.

טלפון: 077-9977458
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

אלי סבן, בשיתוף עו"ד אלי סבן
  • עוד באותו נושא:
  • נכי צה"ל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully