וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצד שלו/הצד שלה: כך זה נראה בתביעה להקטנת מזונות

עו"ד מעין אלה, בשיתוף עו"ד מעין אלה

29.4.2019 / 10:01

מאז פסק הדין התקדימי שהורה על חבות משותפת במזונות הילדים, גברים רבים מבקשים לשנות את הסכם המזונות. על פי אילו סעיפים תתקבל ההחלטה וכיצד נראים הדברים מהצד שלו לעומת הצד שלה?

ילד יושב בין זוג הורים. ShutterStock
בין הצד שלו לצד שלה, באמצע, נמצאים הילדים, והצד שלהם הוא החשוב ביותר/ShutterStock

בפסיקת בית המשפט העליון שהרעידה את המדינה ושינתה לחלוטין את חוקי המשחק, נקבע כי כאשר הורים לילדים בגילאי שש עד חמש-עשרה חולקים משמורת משותפת ומצבם הכלכלי דומה, החובה על מזונות ילדיהם חלה על שניהם באופן שווה.

פסיקה זו הביאה אבות רבים לפנות לבית המשפט בבקשה לבחון מחדש את הסכמי המזונות שלהם ואת המצב הכלכלי של שני הצדדים. הגבר, מגיש התביעה, יבקש להקטין את המזונות. מנגד, האישה, תהיה מעוניינת ברוב המקרים לשמור על המצב הקיים. ההחלטה תיעשה לאחר בחינה של מספר סעיפים.

סעיף ראשון: שינוי נסיבות מהותי

הסעיף הראשון המהווה תנאי סף לדיון מחודש בהסכם המזונות, הוא שינוי נסיבות מהותי, כלומר דבר מה אותו לא ניתן היה לצפות מראש.

הצד שלו: הוא יצטרך להוכיח כי אכן מדובר בשינוי משמעותי ולא צפוי.
הצד שלה: היא תנסה להראות כי אין מדובר בשינוי מהותי כפי שמוגדר בחוק.

במקרה לדוגמא טען הגבר מהצד שלו כי הוא אינו בקו הבריאות, נפשית ופיזית, וכתוצאה מכך אינו עובד ומקבל מביטוח לאומי קצבת נכות של כ-5,000 שקלים לחודש. מתוך הכנסה זו, סכום המזונות בהם הוא חייב עומד על סך של 4,000 שקלים, כך שהוא נותר ללא כל יכולת להתקיים בכבוד, ולפיכך זהו שינוי משמעותי ולא צפוי במצבו. האישה טוענת כי מאז ומתמיד לא היה בקו הבריאות, וכי הוא מחפש תירוצים לא לעבוד ולא לקחת אחריות על ילדיו.

במקרה אחר, טען הגבר כי שינוי הנסיבות המהותי שהוביל אותו להגשת התביעה קשור למשמעות הכלכלית הנלווית למשפחתו החדשה - אשתו השנייה ושלושת ילדיהם המשותפים.

טענת הצד שלה, במקרה זה: זוגיות חדשה וילדים משותפים שנולדו במסגרתה אינם מהווים שינוי נסיבות מהותי, כיוון שלא ניתן לומר שהוא בלתי צפוי. הטענה התבססה על פסקי דין שונים שקבעו כי לאחר גירושין, בעיקר בגיל צעיר, מודעים הצדדים בהכרח לאפשרות של זוגיות והקמת משפחה חדשה.

הורים מדברים עם בתם. ShutterStock
הורים מדברים עם בתם/ShutterStock

סעיף שני: משמורת פיזית משותפת

התנאי השני, משמורת פיזית משותפת, מוגדר כזמני שהות שווים, פחות או יותר, אצל שני הצדדים.

הצד שלו: הוא ינסה להוכיח כי גם אם זמני השהות אינם שווים, אין זה מרצונו, וכי הנטל הכלכלי בו הוא נושא בעקבות זאת אינו קטן יותר.

הצד שלה: היא, לעומת זאת, תבקש להראות כי מאחר שרוב השהות היא אצלה, הוצאות המדור שלה גבוהות יותר ולכן אין להקטין את המזונות שהיא מקבלת.

כך לדוגמא, מקרה בו הילדים בוחרים לישון אצל האם גם ביום המשמורת בו הם אמורים לישון אצל האב, כיוון שאצל האם יש להם את החדר, הפינה והחפצים שלהם. במקרה זה תטען האם כי הוצאות המדור שלה גבוהות משל האב. לעומת זאת, במקרה אחר בו האב לא מחזיק בדירה משלו ומתארח אצל חברים ובני משפחה, יטען האב שלמרות שזמני השהות שלו עם הילדים קצרים יותר, הם נערכים במקומות ציבוריים כמו בתי קפה, מסעדות או קולנוע ולכן עלות השהות שלו עם הילדים גבוהה משמעותית מהוצאות מדור סטנדרטיות.

סעיף שלישי: המצב הכלכלי

בסעיף המצב הכלכלי התמונה ברורה: כל צד ינסה להראות שמצבו הכלכלי של הצד השני הוא טוב יותר - למשל, לצד השני יש דירה, מקום עבודה מסודר יותר עם משכורת גבוהה יותר, תנאים סוציאליים, נסיעות לחו"ל וכדומה.

את ההחלטה הסופית יקבע בית המשפט לאחר שקלול כל הנתונים, כאשר בין הצד שלו לצד שלה, באמצע, נמצאים הילדים, והצד שלהם הוא החשוב ביותר. לכן, כל החלטה שתתקבל תיקח בחשבון, בראש וראשונה, את השמירה על האינטרסים שלהם.

עו"ד מעין אלה היא שותפה ומייסדת במשרד עורכי הדין אלה, כהן העוסק בדיני משפחה, הוצאה לפועל, מקרקעין וחדלות פירעון.

טלפון: 053-9378378

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד מעין אלה, בשיתוף עו"ד מעין אלה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully