וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחייהם ובמותם: הכרה במשפחות נכי צה"ל שנפטרו כמשפחות שכולות

בשיתוף עו"ד אלי סבן, בשיתוף עו"ד אלי סבן

5.5.2019 / 11:41

חובת המדינה כלפי בניה ובנותיה שנפלו במהלך שירותם הצבאי מעניקה זכויות רבות למשפחות השכולות. בשנה החולפת הוכרו 40 נכי צה"ל שנפטרו כתוצאה מנכותם כחללי צה"ל, ומשפחותיהם - כמשפחות שכולות

קברי חיילים ודגלי ישראל בבית העלמין הצבאי קריית שאול. ראובן קסטרו
קברי חיילים ודגלי ישראל בבית העלמין הצבאי קריית שאול/ראובן קסטרו

על פי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), משפחות שכולות זכאיות לתבוע הכרה כ-'משפחה שכולה צבאית' ולקבל מהמדינה תמיכה כלכלית.

חייל שנהרג בשדה הקרב או בפעילות מבצעית, נחשב חלל צה"ל ומשפחתו מקבלת הכרה אוטומטית כמשפחה שכולה צבאית. לעומת זאת, המקרים הנמצאים בתחום האפור אינם מזכים בהכרה אוטומטית שכזו; כך קורה למשל, כאשר חייל נפטר במהלך שירותו הצבאי מסיבה שאינה ברורה ואינה עונה להגדרה של מוות במהלך או כתוצאה מפעילות צבאית.

כאשר הנפטר מוכר כבר כנכה צה"ל, גם אז מתעוררת שאלת ההכרה במשפחה כמשפחה שכולה צבאית.

זכויות משמעותיות הרבה יותר

כאשר משפחתו של נכה צה"ל שנפטר מבקשת לקבל הכרה כמשפחה שכולה צבאית, יהיה עליה להגיש בקשה/תביעה לקבלת ההכרה. אמנם, בני משפחתו של הנפטר (האלמנה, היתומים או הוריו) ימשיכו לקבל את התגמולים שקיבל בחייו גם ללא הכרה זו, אך לתקופה מוגבלת בלבד - למשך 36 חודשים לאחר מותו.

לעומת זאת, ההכרה כמשפחה שכולה צבאית, מעניקה זכויות והטבות משמעותיות הרבה יותר, והן יינתנו להם למשך כל חייהם.

יום הזיכרון לחללי צה"ל. AP
יום הזיכרון לחללי צה"ל/AP

תהליך ההכרה

החוק קובע כי חייל או חייל משוחרר נפטר עקב חבלה, מחלה או החמרת מחלה שאירעו בתקופת שירותו, הוא יוכר כנכה צה"ל שנפטר עקב שירותו. קבלת ההכרה כרוכה בהוכחת קשר סיבתי בין המוות לבין הנכות המוכרת.

לשם הכרעה בשאלת ההכרה, יידרש בית המשפט לענות על שתי שאלות עיקריות ומורכבות:

סיבת המוות - ברוב המקרים לא נערך ניתוח שלאחר המוות וקשה לקבוע בוודאות מהי סיבת המוות. פסיקת בית המשפט קבעה כי מספיק להכיר בסיבה הסבירה למוות.

הקשר הסיבתי - לאחר שנקבעה הסיבה הסבירה למוות, יש לבדוק אם קיים קשר בין סיבה זו לבין נכותו של המנוח.

על מנת להכריע בנושא ייבחנו כלל העדויות והראיות של הצדדים, לצד חוות דעת של מומחים רפואיים.

לפנים משורת הדין

במקרים מיוחדים תיתכן הכרה כמשפחה שכולה לפנים משורת הדין, גם כאשר לא ניתן למצוא קשר סיבתי בין הנכות המוכרת לבין מותו של המנוח.

הכרה זו מוענקת במקרה של נכה צה"ל שנפטר לאחר ה-1.4.1990, לבני משפחה שלא מקבלים זכויות על פי חוק תגמולים ושיקום, כאשר דרגת נכותו של הנפטר עומדת על 50% ומעלה בגין חבלה בפעילות מבצעית, לרבות חבלה שהובילה להפרעה פוסט טראומטית.

לעיתוי הגשת הבקשה נודעת חשיבות גדולה. בני משפחה שיגישו את הבקשה להכרה לפנים משורת הדין במהלך 36 חודשים לאחר הפטירה, בעודם מקבלים את התגמולים המגיעים להם במילא, לא יקבלו כפל תגמולים וייאלצו לבחור באחד מהשניים.

תהליך ההכרה הוא סבוך ומורכב. מומלץ להסתייע בעורך דין המתמחה בתחום על מנת לקבל את הזכאות המלאה המגיעה לבני המשפחה. במקרה של דחיית הבקשה, יוכל עורך הדין להגיש ערעור על ההחלטה.

עו"ד אלי סבן עוסק בייצוג נכי צה"ל ובתביעות נגד משרד הביטחון.
טלפון: 077-9977458
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

אלי סבן, בשיתוף עו"ד אלי סבן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully