וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות - התחזות: הקלות הבלתי נסבלת של גניבת זהות

עו"ד יאיר מושיוב, בשיתוף עו"ד יאיר מושיוב

7.5.2019 / 9:35

האם ייתכן מצב שמישהו יתחזה אליכם ויגנוב את זהותכם? התשובה היא - כן, וזה אפילו לא דורש מאמצים רבים מדי. מהי גניבת זהות וכיצד אפשר להימנע מכך?

שיטת אכיפה חדשה: השוטרים עלו על אוטובוסים בקווי שירות ועקבו אחר עבירות התנועה שביצעו נהגים בכביש. דוברות משטרת ישראל
נהג רכב נעצר, טען כי הוא אינו נושא עליו תעודה מזהה, ומסר לשוטר את השם ומספר תעודת הזהות של אחיו/דוברות משטרת ישראל

שנת 2019; הטכנולוגיה מתקדמת, אבטחת מידע וקודים סודיים הם חלק בלתי נפרד מחיי כולנו. ולמרות זאת - עבירות התחזות מתרחשות לא מעט, ולא תמיד בצורה ממוחשבת או דיגיטלית, אלא לפעמים דווקא פנים מול פנים. דווקא במקרים אלו מתבררות עבירות גניבת הזהות וההתחזות לאדם אחר כעבירות קלות מאד לביצוע. הרבה יותר מכפי שנרצה להאמין.

כתב אישום על מעצר שלא היה

לפני כשנתיים וחצי קיבל ג', אדם שומר חוק וחף מכל עבר פלילי, כתב אישום וזימון לבית המשפט בגין נהיגה בשכרות ובמהירות מופרזת. ג' פנה לעורך דינו בטענה שאין לו מושג במה מדובר, וכי מעולם לא נעצר בתואנה זו.

כאשר הגיעו ג' ועורך דינו לבית המשפט בתאריך הנקוב, הופתעו לגלות עורך דין נוסף שנשכר, כביכול, על ידי הנאשם. אחרי מבוכה לא קטנה ונסיונות בירור לפשר המצב החריג והמביך, פנה עורך הדין הנוסף לשופט והסביר שהוא בעצמו הופל בפח - הלקוח ששכר את שירותיו הוא לא ג', הנאשם הכתוב על גבי כתב האישום.

מאותו רגע, ולאורך השנתיים וחצי הבאות, התנהל המשפט כנגד ג', הרשום כמבצע העבירה, כשטענת ההגנה נותרה אחת - ג' הוא לא הנהג באירוע. בסופו של דבר, נחשף העבריין האמיתי: אחיו של ג', אשר נהג ברכב שנעצר, טען כי הוא אינו נושא עליו תעודה מזהה, ומסר לשוטר את השם ומספר תעודת הזהות של אחיו.

באותו מעצר לילי, הביט השוטר לשניה חטופה בפניו של הנהג לאור פנס. לאחר מכן, על פי מספר תעודת הזהות שמסר לו, בדק את הפרטים במסוף. התמונה שראה והמבט החטוף בנהג הספיקו ל"זיהוי", ובהמשך להוצאת כתב אישום כנגד ג', שכלל לא היה בקרבת מקום.

להתחזות זה קל, להוכיח התחזות - ממש לא פשוט

גניבת זהות והתחזות לאדם אחר הן עבירות שכיחות, אך לרוב לא נעשות פנים אל מול פנים כמו במקרה הנ"ל, אלא בעיקר דרך המחשב או הטלפון. כאשר אדם נופל קורבן להתחזות, קשה מאוד, עד בלתי אפשרי, להוכיח כי אכן התחזו לו, אלא אם כן תימצא ראייה המעידה על כך.

מבחינת התביעה, כל אדם המואשם בעבירה יכול לטעון כי מדובר במתחזה. לכן, עד שלא יוכח אחרת, הנאשם (אליו התחזו) הוא זה שיתמודד עם ההליך המשפטי ולרוב, גם זה שיישא בעונש. בניגוד למה שקורה בתחום הונאות האשראי, הנפוצות מאוד אך גם נאכפות בשיעור נרחב באמצעות הקצאת משאבים מרובים וכוח אדם, התחזות פרונטלית מותירה פחות ראיות וקשה עוד יותר להוכחה.

אם לא די במצב מורכב זה, הרי שלפני כשנה הוכנס לחוק תיקון הפוטר את נהגי ישראל מחובת נשיאת רישיונות נהיגה ורכב בעת נהיגה. על פי תיקון זה, יכול אדם להזדהות בפני שוטר רק באמצעות מספר תעודת זהות, דבר המקל אף יותר על מלאכת ההתחזות (ככל שהתמונה במסוף לא תסתור לחלוטין את נסיון ההתחזות).

במקרה של ג', נדרשו שנתיים וחצי של מאבק משפטי עד שנמצאה הוכחה חיצונית ניטרלית, כי הנהג האמיתי היה אחיו, וכי הוא עצמו שהה באותה שעה בעיר אחרת, וכך נסגר לבסוף התיק בעילה של חוסר אשמה.

גניבת זהות. ShutterStock
גניבת זהות והתחזות לאדם אחר הן עבירות שכיחות שנעשות בעיקר דרך המחשב או הטלפון/ShutterStock

אמצעים למניעת התחזות

מעילה באמון על ידי אדם קרוב שעושה שימוש לא ראוי בפרטיכם תהיה קשה למדי למניעה, אך ישנם אמצעי זהירות בהם ניתן לנקוט:

היזהרו בעת נשיאת מסמכים מזהים - על מנת שלא יאבדו, יצולמו או ישוכפלו. אל תשאירו תיק או ארנק ללא השגחה, אל תמהרו למסור תעודה מזהה לכל דורש וזכרו לקבלם בחזרה בסיום הצורך.

הימנעו ממתן פרטי אשראי או פרטים מזהים - אלא אם מדובר במקומות רשמיים, גופים ציבוריים או באתרי אינטרנט בטוחים ומאובטחים.

השיבו אתם שיחה לנציגי שירות - גורמים מסוימים נוהגים להתחזות לנציגים של רשויות או חברות שונות (אשראי, ביטוח, קופ"ח, אינטרנט וכד').המתחזים עשויים למסור לכם פרטי מידע בסיסיים וקלים להשגה, כמו כתובת המגורים שלכם, תוך שימוש בחביבות ונועם שקריים, על מנת לטעת בכם ביטחון ולגרום לכם לשתף פעולה.. בכל שיחה נכנסת ולא מזוהה שמתקבלת מנציג שירות, בקשו את פרטיו ואמרו שתחזרו בעצמכם למוקד השירות. כך תדעו האם אכן מדובר בשיחה מאותה החברה או במתחזים נוכלים.

עו"ד יאיר מושיוב מתמחה במשפט פלילי ובדיני תעבורה.
טלפון: 077-9968289
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד יאיר מושיוב, בשיתוף עו"ד יאיר מושיוב
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully