וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף רשלנות בפיצוי: על תביעת נזקי גוף

עו"ד יובל המלי, בשיתוף עו"ד יובל המלי

13.5.2019 / 10:21

בעלות על נכס פרטי כרוכה גם באחריות לשלום המבקרים בו, המתבטאת במניעת מפגעים ובאזהרת הציבור מפני קיומם. אי-עמידה באחריות זו מחייבת את בעל הנכס לשאת בחבות על נזקי גוף שנגרמו בעטיה

אישה נופלת במדרגות. ShutterStock
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)/ShutterStock

לפני כארבע שנים הגיעה ח' בת ה-84 לביקור במרפאת שיניים. בעודה עולה במדרגות המובילות אל המרפאה, נפלה ושברה את כתפה. המרפאה מושכרת לרופא השיניים של ח' ושוכנת בנכס הנמצא בבעלות פרטית, כחלק מבניין דירות משותף. אם כך - מי נושא אפוא בחבות על נזקי הגוף שנגרמו לה?

חבות פירושה אחריותו של אדם או גורם כלשהו על נזק שנגרם לגוף או לרכוש של אדם אחר בעקבות מחדל, רשלנות או חוסר זהירות. תביעת חבויות מוגשת כנגד האדם או הגוף האחראים על הנזק, כדי שיישאו באחריות ויפצו את הנפגע.

התובע נדרש להוכיח קשר ישיר בין הנזק שנגרם לו, לבין מפגע הנמצא תחת אחריותו של הנתבע שהתרשל לטפל בו ו/או לנקוט באמצעים מתאימים על מנת להזהיר מפניו.

אמת או חבות

תביעת החבויות של ח' הוגשה כנגד שלושה נתבעים: בעל הנכס, רופא השיניים השוכר את המקום ונציגות הבניין המשותף. בתביעתה טענה כי אותן מדרגות עליהן מעדה לא עומדות בתקני הבנייה הראויים, ולכן מדובר ברשלנות של הנתבעים.

מתוך שלושת הנתבעים, נדחתה התביעה כנגד נציגות הבניין המשותף; בית המשפט קבע כי המדרגות האמורות מהוות חלק מכניסה נפרדת אל המרפאה וכלל לא משמשות את דיירי הבניין, ולכן אינן נמצאות תחת אחריותם.

שני הנתבעים האחרים, רופא השיניים ובעל הנכס, טענו כי התובעת מטיחה בהם האשמות שווא וכי היא בודה מליבה את הסיפור. לאחר בחינת הראיות ושמיעת העדויות, דחה השופט את טענתם וקבע כי אכן היתה רשלנות. צילומי המדרגות שהתובעת הגישה הוכיחו שמפלס המדרגות אינו אחיד, ושישנן שתי מדרגות בלבד, בעוד שהחוק מחייב שלוש לפחות.

זאת ועוד, כיוון שאופן בניית המדרגות מהווה מפגע, היה על הרופא ועל בעל הנכס להזהיר את באי המרפאה, לסמן את המדרגות ולהתקין מעקה נוח לשימוש. בפועל, המדרגות לא היו מסומנות, והמעקה שהותקן לצידן היה נמוך ולא נוח לאחיזה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אופן בניית המדרגות מהווה מפגע (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)/ShutterStock

חבים מפשע

הודות לעדויות הנפגעת והמטפלת שהגיעה עמה למרפאה, בנוסף למסמכים הרפואיים שהעידו על הטיפול שקיבלה, הובהר הקשר הסיבתי בין הנפילה לבין הנזק בגינו הוגשה התביעה. צילומי המקום ועדויות מומחים מתחום הבנייה, הוכיחו כי אכן מדובר במפגע ואי שימוש באמצעי זהירות ראויים.
השופט קבע כי חבותם של רופא השיניים ושל בעל הנכס היא שווה והורה להם לשלם לתובעת פיצויים בגובה 100 אלף שקלים. השופט ציין כי במקרה המסוים הזה, כיוון שהתובעת כבר הכירה את המקום וביקרה בו מספר פעמים בעבר, ישנה גם רשלנות תורמת מצידה ועל כן ינוכו 20% מסך הפיצוי שנפסק לזכותה.

חשיבות התיעוד

תביעת חבויות ניתן להגיש לא רק כנגד גורמים פרטיים, אלא גם כנגד אחראים על פגיעה או חבלה שהתרחשה במרחב הציבורי - על המדרכה, ברחוב או בכל שטח אחר הנמצא באחריות העירייה או הרשות המקומית.

לשם הוכחת קשר סיבתי ורשלנות של הגוף או האדם האחראי, חשוב לאסוף ולשמור את כל המסמכים הרפואיים המעידים על הטיפול לאחר הפגיעה ולצלם את המפגע מיד לאחר האירוע. לאחר המקרה יש לפנות לעורך דין המתמחה בתחום הנזיקין, ובאמצעותו להגיש תביעה כנגד הגורם האחראי למפגע.

עו"ד יובל המלי מתמחה בדיני נזיקין ותאונות.

טלפון: 077-2303711

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד יובל המלי, בשיתוף עו"ד יובל המלי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully