וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק דין ראשון בנושא ייפוי כוח מתמשך: ביטול מינוי אפוטרופוס

עו"ד צליל דפני קנזי ועו"ד עמית דפני, בשיתוף עו"ד צליל דפני קנזי ועו"ד עמית דפני

15.5.2019 / 14:51

ייפוי כוח מתמשך הוא מוסד חדש יחסית בעולם המשפט, והמערכת המשפטית עודנה בתהליכי הסתגלות אליו. בפסק דין ראשון ותקדימי, ביטל בית המשפט מינוי אפוטרופוס לאדם, שערך מבעוד מועד ייפוי כח מתמשך

ביטול מינוי אפוטרופוס. ShutterStock
ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לבחור את האחראים לענייניו בתחום הרכושי, האישי ואף הרפואי/ShutterStock

לעיתים אדם נקלע למצב של אי-כשירות משפטית, קבועה או זמנית. מצב זה, כפי שהוא מוגדר בחוק, הוא מצב בו האדם "חדל להבין בדבר" וכתוצאה מכך - האדם בלתי כשיר לטפל בענייניו ולקבל החלטות לגבי רכושו וענייניו האישיים. כאשר אדם מגיע למצב מעין זה, החוק מאפשר לאחד מקרוביו להגיש בקשה להתמנות כאפוטרופוס עליו ולהפוך, מרגע המינוי, לאחראי על קבלת ההחלטות בשמו.
מינוי אפוטרופוס לאדם, נעשה ברובם של המקרים ללא ידיעתו, הסכמתו או בחירתו, שכן הוא חדל להבין בדבר. מרגע מינוי האפוטרופוס כל ההחלטות המהותיות על רכושו וענייניו האישיים יעברו לידי הממונה.

שחקן חדש בזירה: ייפוי כוח מתמשך

בשנת 2016 נכנס תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות בדמות מסמך משפטי חדש - ייפוי כוח מתמשך. מסמך זה מאפשר לכל אדם, בעודו בריא, צלול ומיושב בדעתו, למנות אחראים (לפי בחירתו) שיטפלו בענייניו אם וכאשר יגיע למצב שהוא איננו 'מבין בדבר' באופן זמני או קבוע.
חשוב להדגיש, כי מצב בו אדם הופך לאדם שאינו מבין בדבר, אינו בהכרח תוצאה של גיל מבוגר, ולעיתים יכול להיגרם אף מתאונה, הליך רפואי או מחלה.

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לבחור את האחראים לענייניו בתחום הרכושי, האישי ואף הרפואי. ניתן אף למנות מספר מיופיי כח במקביל, וכן למנות בעלי מקצוע (כדוגמת עו"ד או רו"ח) לטיפול בעניינים מסוימים. עורך ייפוי הכח (שנקרא בחוק "הממנה") יכול להשאיר למיופיי כוחו הנחיות מפורטות לגבי תפיסת עולמו ולגבי האופן בו הוא רוצה שינוהלו תחומי חייו השונים. ההוראות יכולות להיות מגוונות ואף לכלול נושאים פרטניים כמו: מה גורם לממנה לאושר (הליכה לים פעם בשבוע, מתן תרומות, טיסה לחו"ל), היכן הממנה ירצה להתגורר אם יצטרך להעתיק את מקום מגוריו כתוצאה ממצבו, הוראות הנוגעות לתפיסותיו הדתיות וכל הוראה נוספת הנראית לו ראויה להיכלל בייפוי הכח.

חתימה על ייפוי כח מתמשך, מאפשרת לממנה להמשיך ולהיות "אדון לעצמו", לבחור כיצד ייראו חייו העתידיים ולהכתיב את האופן בו ינוהלו ענייניו.

עזרה סיעודית. ShutterStock
חתימה על ייפוי כח מתמשך, מאפשרת לממנה להמשיך ולהיות "אדון לעצמו",/ShutterStock

המערכת המשפטית מסתגלת

ניתן לספור על כף יד אחת את פסקי הדין שניתנו בנושא ייפוי כח מתמשך. אחד מהם הוא פסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי ומצביע על התהליך שעוברת המערכת המשפטית כולה כשהיא מסתגלת לשחקן החדש בזירה.

פסק הדין האמור עסק בעניינו של קשיש שבשנת 2018 מונו כמה מילדיו להיות אפוטרופוסים לגופו ולרכושו. בעת מתן צו המינוי, יידע האפוטרופוס הכללי את בית המשפט לענייני משפחה על קיומו של מסמך ייפוי כוח מתמשך עליו חתם אותו קשיש, אך למרות זאת, מונו האפוטרופוסים על ידי בית המשפט.

הקשיש הגיש ערעור על ההחלטה וביקש לבטל את המינוי בטענה כי הוא עודנו כשיר ואינו זקוק לאפוטרופוס, ואולם בקשתו נדחתה. על החלטה זו, הגישו ילדיו האחרים של הקשיש ערעור לבית המשפט המחוזי. בית המשפט המחוזי ביטל את צו המינוי וקבע כי ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שיש לכבדו וכי היה על ילדיו, שהיו מודעים לעריכת המסמך, להגיש בקשה להפעלתו של ייפוי הכח במקום הבקשה למינוי אפוטרופוס.

בנוסף, פסק הדין קבע כי על בית המשפט להימנע ממינוי אפוטרופוס כאשר קיים ייפוי כוח מתמשך וכי במקרה הנדון, ברגע שקיבל בית המשפט לענייני משפחה את הודעת האפוטרופוס הכללי היה עליו לדחות את הבקשה שהוגשה ולדון בתיק בהתאם להוראות המתייחסות לייפוי כוח מתמשך. פסק דין זה מסמן שינוי של ממש בתפיסה המשפטית המורגלת בהעברה מוחלטת של השליטה בחייו של אדם אשר אינו מבין בדבר לידי אדם אחר. באמצעות פסק דין זה מצהיר בית המשפט כי צעד דרסטי של מינוי אפוטרופוס ייעשה רק כאשר אותו אדם לא עשה בחירה מודעת אחרת.

מסמך ייפוי כוח מתמשך יכול להינתן באופן זמני או קבוע, וניתן לערוך אותו רק באמצעות עורך דין שעבר הכשרה מתאימה על ידי האפוטרופוס הכללי ומוסמך לכך. שימוש במסמך זה יאפשר לנפגעי תאונות, חולים וקשישים לשמור על שליטה בחייהם ולקבל החלטות מהותיות לגבי חייהם גם כאשר מצבם הפיזי והנפשי לא יאפשר זאת.

עו"ד צליל דפני-קנזי ועו"ד עמית דפני הם מוסמכים לעריכת ייפוי כוח מתמשך וחלק מצוות המייסדים של משרד עורכי הדין דפני קנזי.

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי.

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד צליל דפני קנזי ועו"ד עמית דפני, בשיתוף עו"ד צליל דפני קנזי ועו"ד עמית דפני
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully