וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצר זה לא משחק ילדים: הפרת זכויות קטין

עו"ד דן תייר, בשיתוף עו"ד דן תייר

16.5.2019 / 16:23

החוק מקנה זכויות לכל אדם שנעצר על ידי המשטרה. מעצר שנעשה תוך הפרה של זכויות אלו הוא בלתי חוקי. כאשר מדובר במעצר של קטין, מצופה מהמשטרה לנהוג הקפדה יתרה על זכויות אלה

אילוסטרציה של מעצר קטין בפתח תקווה יוני 2014, ללא פני השוטר. דרור עינב, דרור עינב
אילוסטרציה של מעצר קטין בפתח תקווה יוני 2014, ללא פני השוטר/דרור עינב, דרור עינב

פסק דין שהתקבל לאחרונה הטיל על המשטרה תשלום פיצוי בגובה 4,000 שקלים בתוספת הוצאות משפט בגין מעצר קטין שבוצע באופן לא חוקי. התביעה הוגשה על ידי משפחת הקטין כנגד המשטרה בעקבות התנהלות שכללה הפרת זכויות המוקנות לכל עצור באשר הוא, וזכויות ספציפיות הנוגעות לעצור קטין.

הקטין נעצר לאחר הפגנה בה השתתף. הוא הוחזק במעצר במשך שבת שלמה, כאשר לאורך כל שעות המעצר הוא לא נחקר ולא הובא בפני שופט. עם צאת השבת הוא שוחרר לביתו, וכעבור מספר ימים התיק נגדו נסגר. במסגרת הסכם פשרה שילמה המשטרה לקטין פיצוי של 4000 שקלים וכן הוצאות משפט.

כבד את אביו, את אמו ואת יום השבת

אחת הזכויות הבסיסיות של כל עצור היא האפשרות להיוועץ עם עורך דין לפני חקירה. במקרה המדובר, הוחזק הקטין במשך השבת כולה מבלי שנחקר אפילו, כך שכביכול ניתן היה לטעון כי זכות בסיסית זו לא הופרה. אלא שבמקרה זה ההפרה של זכויות העצור היתה בוטה לא פחות, שכן המשטרה לא טרחה כלל ליידע את הוריו בדבר המעצר, מהלך בו היא מחויבת כאשר מדובר בקטין.

החוק מגדיר נהלים ברורים גם לגבי זכויותיו של עצור שמעצרו חל לקראת שבת או חג. בין היתר, קובע החוק כי אם מועד המעצר היה למעלה מארבע שעות טרם כניסת השבת, יש להביא את העצור בפני שופט עוד לפני כניסת השבת. במקרה הנדון, הקטין הוחזק במשך שבת שלמה לשווא ולא הובא בפני שופט, חרף העובדה שלמעלה מארבע שעות הפרידו בין שעת המעצר ומועד כניסת השבת.

אילוסטרציה לילד באזיקים. ShutterStock
כאשר מדובר במעצר של קטין - חובת המשטרה ליידע את הוריו מיד עם ביצוע המעצר/ShutterStock

הפרה של זכויות עצור

במקרה זה סגרה המשטרה את התיק עוד בטרם נדונה הפרת זכויות העצור בפני בית המשפט, אך ישנם מקרים לא מעטים בהם עדויות לביצוע מעצר בלתי חוקי מספקות עילה לפסילת ראיות כנגד החשוד ואף לסגירת התיק בעניינו.

כאשר עולה חשד להפרה של זכויות העצור ולמעצר שבוצע באופן לא חוקי, יש לפנות לייעוץ של עורך דין המתמחה בזכויות עצורים על מנת לתבוע פיצויים.

הזכויות הבסיסיות ביותר להן זכאי כל עצור הן:

1. הזכות להתייעץ עם עורך דין טרם תחילת החקירה.
2. זכות העצור לעמוד בפני שופט תוך 24 שעות ממועד מעצרו, תוך הקפדה על הנהלים המוגדרים בחוק לגבי שבת וחג, בהם בתי המשפט אינם פעילים.
3. זכות העצור לדעת במה הוא חשוד.
4. זכות העצור לשמור על שתיקה.

כאשר מדובר במעצר של קטין, יש להוסיף לכך גם את חובת המשטרה ליידע את הוריו מיד עם ביצוע המעצר. בנוסף, החוק קובע כי אין לכבול את ידי הקטין באזיקים אלא במקרים חריגים במיוחד, וכי זמני החקירה יהיו מוגבלים עד השעה 20:00 עבור קטין מתחת לגיל 14 ועד השעה 22:00 עבור קטין מעל גיל זה.

עו"ד דן תייר עוסק במשפט פלילי, אזרחי ומסחרי.
טלפון: 077-2314661
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד דן תייר, בשיתוף עו"ד דן תייר
  • עוד באותו נושא:
  • מעצר
  • קטין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully