וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים ביחד בלי טבעת: דברים שחשוב לידועים בציבור לדעת

עוה"ד היקרי איתיאל, בשיתוף עוה"ד היקרי איתיאל

19.5.2019 / 11:55

מה נדרש מידועים בציבור להוכיח כדי לקבל זכויות על נכס משותף לאחר פרידה ולמה לא כדאי לוותר על עריכת צוואה מסודרת והסכם ממון בשלב מוקדם?

זוג מחובק. ShutterStock
ידועים בציבור - מקיימים זוגיות אמתית, חיי משפחה ומשק בית משותף - הן בפן הפיננסי והן בפן הרגשי/ShutterStock

על פי נתוני המשרד לשירותי דת שהתפרסמו לקראת 2019, בשנים האחרונות מסתמנת עלייה דרמטית במספר הזוגות בישראל החיים יחדיו מבלי להתחתן. בני זוג כאלה, הבוחרים לקיים מסגרת משפחתית ללא קשר נישואים מוגדרים כ"ידועים בציבור". כדי שניתן יהיה להכיר בבני זוג כידועים בציבור, עליהם להוכיח כי הם מקיימים זוגיות אמתית, חיי משפחה ומשק בית משותף - הן בפן הפיננסי והן בפן הרגשי.

חלוקת הרכוש בתום הקשר

כאשר בני זוג נשואים נפרדים, אופן חלוקת הרכוש נקבע לפי מועד החתונה: בני זוג שנישאו לאחר 1/1/1974 ינהגו בעת הפרידה/גירושין על פי חוק יחסי ממון, המחייב אותם לחלק את הנכסים שנצברו במהלך חיי הנישואין שווה בשווה. חוק יחסי ממון לא חל על: נכסים שהתקבלו בירושה או במתנה, נכסים שהיו לבני הזוג ערב הנישואין, לרבות גימלת נכות שנפסקה בשל נזק גוף במהלך תקופת הנישואין, ועוד.
לעומת זאת, על ידועים בציבור, חלה חזקת השיתוף ולא חוק יחסי ממון. לפיכך, כאשר ידוע בציבור טוען לזכויות בנכס משותף, הוא נדרש להוכיח שהייתה לגביו כוונת שיתוף.

הוכחת כוונת שיתוף

ראשית, על בני הזוג להוכיח את עצם היותם ידועים בציבור. ניתן לעשות זאת על ידי הצגת תצלומים משותפים מהם עולה בבירור כי מדובר בזוגיות כנה ואמיתית, הבאת קרובים שיעידו כי הם מנהלים משק בית משותף ומקיימים חיי זוגיות, הצגת חוזה שכירות משותף או הצגת הוכחות לניהול חשבון בנק משותף/נטילת הלוואה משותפת, תשלום הוצאות מדור ואחזקת מדור וכיוב', מבחנים הקבועים בפסיקה.
חשוב להדגיש כי פרק הזמן הנדרש לקביעת חיים משותפים משתנה ממקרה למקרה.

כדי להוכיח את כוונת השיתוף, בית המשפט לא דורש ראיות לשותפות של שני הצדדים במימון הנכס, ועשוי להסתפק גם בהוכחת מאמץ משותף. לפיכך, גם במקרה בו אחד מבני הזוג דאג לפרנסה בזמן שבן הזוג השני ניהל את משק הבית ודאג לגידול הילדים, ניתן יהיה לקבוע כי התקיים מאמץ משותף. ניתן להוכיח כי התקיימה כוונת שיתוף בין היתר באמצעות השקעה כספית בנכס, קיום יחסי תלות, אמירות של בן הזוג בנוגע לשיתוף הנכס ועוד.

בית המשפט העליון קבע שנטל ההוכחה הרובץ על ידועים בציבור המעוניינים להוכיח כוונת שיתוף, כבד יותר מזה הרובץ על זוג נשוי. ידוע בציבור מחויב להוכיח שלמרות היעדר הנישואין הרשמיים, ההתנהלות הכלכלית והזוגית הייתה כשל זוג נשוי לכל דבר.

בני זוג חותמים על מסמכי גירושים. ShutterStock
הסכם יחסי ממון לא נותן מענה לחלוקת רכוש לאחר מות אחד מבני הזוג. על מנת להסדיר נושא זה, יש לערוך צוואה/ShutterStock

הסכם ממון שווה זהב

הדרך הטובה ביותר עבור ידועים בציבור להימנע מהליכים משפטיים סבוכים הנחוצים כדי להוכיח היעדר או קיום כוונת שיתוף, היא עריכת הסכם ממון מבעוד מועד. הסכם ממון מאפשר להסדיר הן את מערכת היחסים בין השניים והן את הזכויות של כל אחד מהם בנכסים העתידיים והקיימים שלהם, ואף להחריג זכויות מהקבוע בחוק, הכל כפי הסכמתם.

חשוב לזכור כי הסכם יחסי ממון לא נותן מענה לחלוקת רכוש לאחר מות אחד מבני הזוג. על מנת להסדיר נושא זה, יש לערוך צוואה.

ירושת בן זוג

מתי בן זוג של מנוח זכאי לרשת חלק מהעיזבון?

סעיף 55 לחוק הירושה מתייחס למושג הידועים בציבור. סעיף זה קובע כי יורש על פי דין הינו אדם אשר ניהל עם המנוח חיי משפחה במשק בית משותף, כל אימת שהיורש והמנוח לא היו נשואים לאחרים. במילים אחרות, החוק קובע שלושה תנאים מצטברים לזכאות לרשת את בן הזוג הידוע בציבור - חיי משפחה, משק בית משותף ושאיש מבין הצדדים לא היה נשוי לאחר. זכות הירושה המוענקת לידוע בציבור במסגרת החוק יכולה להישלל רק מכוח צוואה.

סעיף 55 לחוק הירושה קובע, כי אדם אשר ניהל עם המנוח חיי משפחה במשק בית משותף ואף אחד מהם לא היה נשוי לאחר/ת, יהיה זכאי לרשת את המנוח. כלומר, כל עוד אין צוואה המורה אחרת, הידוע בציבור של המנוח יהיה יורש שלו על פי דין על כל המשתמע מכך.

על מנת לרשת את בן הזוג שהיה ידוע בציבור, על בן הזוג הטוען לזכות בירושה להוכיח קיומם של התנאים הבאים:

1. בני הזוג חיו חיי משפחה במשק בית משותף.
2. בשעת מותו של בן הזוג, אף אחד מבני הזוג לא היה נשוי לאדם אחר.
3. בן הזוג שנפטר לא ערך צוואה הקובעת אחרת, שכן במקרה זה הוראות הצוואה גוברות.
בהתקיים כל התנאים האמורים, הידוע בציבור יורש את מה שהיה יורש על פי דין, אילו היה נשוי למוריש.

המשמעות של קביעה זו בפועל היא פחות כסף לילדי המנוח ויותר כסף לבן הזוג התובע - תוצאה המציתה "מלחמת עולם משפטית" בין הצדדים. מצד אחד של המתרס ישנם ילדי המנוח שטוענים, כי אחד מהתנאים המצטברים המנויים בחוק אינם מתקיימים; ואילו הידוע בציבור יטען לקיומם של אלה.
הנה כי כן, בהיעדר צוואה המורה אחרת, בן הזוג שנותר בחיים הוא היורש הפוטנציאלי של מחצית מהעיזבון. בניגוד לחלוקת הרכוש במקרה של פרידה, ובניגוד לבני זוג נשואים, הזכות לרשת את בן הזוג אינה תלויה בהוכחת כוונת שיתוף.

על מנת למנוע מצב בו נכסי המנוח לא יחולקו בהתאם לרצונו, מומלץ ביותר לערוך צוואה מסודרת, ויפה שעה אחת קודם.

עו"ד איתיאל היקרי בעל משרד עורכי-דין העוסק בדיני משפחה וירושה, בליווי עסקאות נדל"ן וליטיגציה אזרחית ומסחרית. עו"ד איתיאל הוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי לערוך ייפויי כוח מתמשכים.
טל' ליצירת קשר: 077-2314198

הכתבה מפורסמת בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עוה"ד היקרי איתיאל, בשיתוף עוה"ד היקרי איתיאל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully