וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול זמני של צו עיכוב יציאה מהארץ

בשיתוף עו"ד עידן קולב, בשיתוף עו"ד עידן קולב

11.6.2019 / 9:18

הזכות לחופש התנועה היא אחת מזכויות הפרט הבסיסיות עליה אנו כחברה דמוקרטית מבקשים להגן, גם כשמדובר בחייב בהוצאה לפועל. כיצד יכול חייב לממש זכות זו כאשר עומד נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ?

דרכון ישראלי. ShutterStock
דרכון ישראלי/ShutterStock

עיכוב יציאה מהארץ שמוטל על חייב אינו אמצעי לחץ לגביית החוב. מטרת העיכוב היא להבטיח כי החייב לא יעזוב את גבולות ישראל מבלי לשוב ויותיר את נושיו חסרי אונים מול החוב.

מנגד, החוק מכיר בחופש התנועה של אדם כערך עליון המעוגן בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ורואה צורך להגן עליו באדיקות.

שילוב של שתי תכליות מנוגדות אלו מצריך סלילתו של שביל ביניים המאפשר להגן על שני האינטרסים בעת ובעונה אחת. מחד, להבטיח לנושים כי החייב לא יברח מישראל יחד עם חובותיו, ומאידך למנוע את כליאתו של החייב בישראל ואת הפגיעה בערכי היסוד.

איך עושים את זה?

חייב המעוניין לבטל זמנית את צו עיכוב היציאה מהארץ, צריך להגיש בקשה ללשכת הוצאה לפועל. מומלץ להגיש את הבקשה בסיועו של עו"ד העוסק בתחום, מכיר את הדרישות ויודע להנחות את החייב בצורה מיטבית שתגדיל את הסיכויים לאישור הבקשה.

את הבקשה לביטול העיכוב מומלץ להגיש לפחות שלושה שבועות לפני הנסיעה. הבקשה צריכה לתת מענה על שלושה מרכיבים בסיסיים להנחת דעתו של רשם ההוצאה לפועל, כדלקמן:

מטרת הנסיעה - ככלל יאשר הרשם נסיעות למטרת עבודה, אירוע משפחתי, טיפול רפואי או פיקוח נפש. בקשות לנסיעה למטרות הנאה בלבד, יידחו על פי רוב.

משך הנסיעה - החייב יצטרך להראות כי הוא נוסע לפרק זמן קצר ככל האפשר; הוא מגיע ליעדו סמוך ככל האפשר למועד הרלוונטי למטרת הנסיעה או לאירוע אליו הוזמן, וחוזר לארץ מהר ככל האפשר לאחר שמטרת הנסיעה הושגה.

מימון הנסיעה - על החייב להציג בבקשה את מקורות מימון הנסיעה ולהראות כי אינו מוציא כספים בעודו מתמודד עם חובות. עליו לפרט מי מממן את הנסיעה, את שהותו ואת כלכלתו בזמן שהותו בחו"ל.
תינתן עדיפות למקרים בהם החייב ישתכן אצל המזמין בחו"ל או בביתו של מכר וימנע מתשלום עבור מלונות.

לוח נחיתות בנתב"ג, 22 במרץ 2016. מאצ'י הוף
בקשות לנסיעה למטרות הנאה בלבד, יידחו על פי רוב/מאצ'י הוף

ערבים לחזרתו

חייב המעוניין לצאת מישראל יצטרך להעמיד לפחות שני ערבים אשר יכנסו לנעליו ויתחייבו לחובותיו בזמן שישהה בחו"ל. המשמעות היא כי במידה והחייב לא יחזור לארץ, הערבים יהיו אחראים לפירעון החוב.

הדרישה הרווחת אצל רשמי ההוצאה לפועל היא העמדת שני ערבים המשתכרים לפחות 7,000 שקלים בחודש ואין כנגדם תיקי הוצאה לפועל או עיכוב יציאה מהארץ מסיבה אחרת.

חשוב להדגיש כי כל זמן שצו העיכוב של החייב מבוטל, יוטל צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הערבים והם לא יוכלו לצאת מישראל באותה התקופה.

לעיתים יכול ויתנה הרשם את הנסיעה בתשלום סכום לקופה כהוכחה לרצונו הטוב של החייב וחשיבות הנסיעה בעיניו.

במקרים נדירים ובתנאים מסוימים יאשר רשם ההוצאה לפועל להעמיד ערבות בנקאית במקום הערבים. אם החייב לא יחזור לארץ בתאריך המוצהר בבקשה, תיפרע הערבות הבנקאית במלואה.

* עו"ד עידן קולב עוסק בחדלות פירעון וגבייה ומלווה חייבים בהוצאה לפועל ובהליך הפש"ר.
טלפון: 053-6114013
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד באותו נושא

יש לכם תיק בהוצאה לפועל? את ההליך הזה אתם חייבים להכיר

עו"ד נתנאל טייבי בשיתוף אתר zap משפטי
בשיתוף עו"ד עידן קולב, בשיתוף עו"ד עידן קולב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully