וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטרתם בניגוד לחוק? המעסיק שלכם ישלם על זה!

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף עו"ד אורנה שמריהו

12.6.2019 / 9:16

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה מעניק לעובדים ומועמדים לעבודה הגנה משפטית מפני אפליה. אז מה אפשר (וחשוב) לעשות כשהמעביד עובר על החוק?

עובדת מקבלת מכתב פיטורים. ShutterStock
(אילוסטרציה: ShutterStock)/ShutterStock

חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, שנחקק ב-1988 החליף את חוק הזדמנות שווה בתעסוקה, מ-1981. החוק המתוקן אוסר על מעסיקים להפלות עובדים או דורשי עבודה על רקע נטייה מינית, גיל, מקום מגורים, הורות, השקפה ושורה ארוכה של מאפיינים נוספים. החוק למעשה מבטיח לכל המועמדים והעובדים שוויון הזדמנויות. בין היתר, מתייחס החוק גם למאפיינים כמו מין, מעמד אישי (היות האדם אלמן, גרוש, נשוי או רווק), ארץ מוצא, לאום, דת ושיוך מפלגתי.

שיטת המצליח של המעסיקים

בעולם מושלם, יתכן שלא היה כל צורך לעגן את האיסור על אפליה בחוק. בעולם מושלם, ככל הנראה גם לא היה צורך להקים ב-2006 את הגוף שמטרתו לאכוף את הוראות החוק - נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. אך כידוע, העולם בו אנו חיים רחוק מלהיות מושלם. מעסיקים רבים מכירים את החוק אך עדיין מעדיפים לפעול כטוב בעיניהם ומחפשים דרכים שונות לפטר עובדים מבלי שיישאו בתוצאות. שיטת הפעולה כוללת הצמדות יתרה להוראות החוק המדויקות, תוך הליכה זהירה על הקו הדק המפריד בין החוקי ללא-חוקי.

לסבן את העובדת

הדוגמה שלהלן תמחיש את אופן הפעולה המקובל בקרב מעסיקים.

א.פ עבדה במחלקת הנהלת החשבונות בחברת תמרוקים, כשהיא ממלאת את תפקידה על הצד הטוב ביותר ולשביעות רצון מעסיקיה. שלוש שנים אחרי תחילת עבודתה, א.פ נכנסה להיריון, וכמקובל, יצאה לחופשת לידה. עם שובה לעבודה, גילתה כי רוב התפקידים שהיו במסגרת אחריותה הועברו רשמית למחליפתה בחופשת הלידה. ואז, 60 יום בדיוק לאחר מכן, הוזמנה א.פ לשימוע שלאחריו פוטרה.

אמא ותינוק. ShutterStock
אסור בתכלית האיסור לפטר עובדת בטווח של עד 60 יום מתום חופשת הלידה (אילוסטרציה: ShutterStock)/ShutterStock

החוק היבש נרטב לא פעם

לפי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, אסור בתכלית האיסור לפטר עובדת בטווח של עד 60 יום מתום חופשת הלידה. על פניו, מקום העבודה לא פעל בניגוד לחוק ולפיכך, לא צפוי היה לקבל עונש ולא אמור היה לפצות את העובדת. בפועל, א.פ, שחשה כי נעשה לה עוול, לא התעצלה והגישה תביעה באמצעותי נגד המעסיק שלה. היא זכתה בתביעה וקיבלה פיצוי בסך 40,000 שקלים, ועוד 10,000 שקלים לכיסוי הוצאות.

מדוע פסק בית הדין לטובת העובדת? במשפט עלתה העובדה כי לא במקרה הגיעה ההזמנה לשימוע בדיוק 60 ימים מתום חופשת הלידה. הנתבעת טענתה להגנתה כי במהלך חופשת העובדת חלו שינויים כאלו ואחרים בהיקף העבודה במחלקה בה הועסקה. בית הדין האזורי לעבודה בת"א התייחס לטענות, אך ציין כי הגנת המחוקק נדרשת במיוחד דווקא במקרים אלו, בשל החשש המובנה שהמעסיק יעדיף לפטר את העובדת השבה מחופשת לידה ובמקומה לקבל לעבודה עובד אחר עם מצב אישי "נוח" יותר.

החוק קובע: לכולם מגיעה הזדמנות שווה

אם פוטרתם מעבודתכם והופלתם לרעה על רקע כלשהו - נטייה מינית, מוצא, דת, מצב משפחתי או גיל - הדבר הנכון לעשות הוא לפנות ללא דיחוי לעורך דין לדיני עבודה העוסק בתחום. כך תוכלו להבין האם ישנה קרקע מוצקה לתביעה והאם תוכלו לקבל פיצוי שעשוי להגיע לסכומים משמעותיים ביותר.
מטבע הדברים, הפיטורים לא תמיד מנוגדים לחוק ולכן לא תמיד ניתן לקבל פיצויים. על מנת להבין במה הדברים אמורים, יש לבחון כל מקרה לגופו ולהתייחס למגוון שלם של נסיבות ונתונים המשתנים ממקרה למקרה.

* עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בתחום דיני העבודה מעל 18 שנה ומייצגת עובדים ומעסיקים בכל הערכאות השיפוטיות.

טל' ליצירת קשר: 077-9977542
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

ידעתם שגם אם התפטרתם מגיעים לכם פיצויי פיטורים?

בשיתוף עו"ד אורנה שמריהו
עו"ד אורנה שמריהו undefined, בשיתוף עו"ד אורנה שמריהו
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully