וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכה צה"ל? אם מצבך החמיר תוכל להעלות את אחוזי הנכות

עו"ד אלי סבן בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

27.6.2019 / 11:51

הכרה כנכה צה"ל, מותנית בוועדה רפואית הקובעת את אחוזי הנכות. חשוב לדעת שהחלטת הוועדה אינה סוף פסוק, וכאשר המצב מחמיר או משתנה, ניתן להעלות את אחוזי הנכות

נכה בכיסא גלגלים. ShutterStock
הוועדה קובעת את הנכות בהתאם לתקנות הנכים אשר כוללות רשימה של מגוון בעיות רפואיות בדרגות חומרה שונות/ShutterStock

תהליך ההכרה בחיילי צה"ל או באנשי כוחות הביטחון שנפגעו במהלך ועקב שירותם כנכי צה"ל כולל שני שלבים:

הכרה - קצין התגמולים יכיר בכך שהמבקש הוא אכן נכה צה"ל מאחר שקיים קשר סיבתי בין הפגיעה ממנה הוא סובל לבין השירות שביצע.

קביעת אחוזי הנכות - בשלב השני יעמוד המבקש מול ועדה רפואית של משרד הביטחון לשם קביעת אחוזי הנכות המגיעים לו בהתאם לחומרת הפגיעה.

הוועדה הרפואית העוסקת בתביעות הכרה בנכות, מורכבת בדרך כלל, ממספר רופאים ותפקידה לקבוע את חומרת הנכות. הוועדה קובעת את הנכות בהתאם לתקנות הנכים אשר כוללות רשימה של מגוון בעיות רפואיות בדרגות חומרה שונות.

ועדה זו נוטה להחמיר עם הניצבים בפניה ולא למהר לחלק אחוזי נכות - גבוהים או נמוכים. בהחלט ייתכנו גם מצבים בהם אדם הוכר על יד קצין התגמולים כנכה צה"ל אך יצא מהועדה הרפואית עם 0% נכות.

החמרה במצב

לאחר ההכרה כנכה צה"ל, במידה וחש הנכה שינוי לרעה או החמרה במצבו הרפואי, הוא רשאי על פי החוק להגיש בקשה לבדיקה חוזרת בגין השינוי. הבדיקה תתבצע בתנאי שחלפו לפחות שישה חודשים מהמועד בו נבדק הנכה לאחרונה על ידי ועדה רפואית. זכות זו עומדת גם לרשותו של נכה צה"ל שקיבל 0% נכות, אך רק בתנאי שהוכר על ידי קצין התגמולים.

חשוב לדעת כי הגשת בקשה בעקבות החמרה במצבו הרפואי של הנכה טומנת בחובה סיכון להפחתת אחוזי הנכות: כשם שהוועדה הרפואית לא רואה בהחלטתה הקודמת קביעה מוחלטת ורשאית להגדיל את אחוזי הנכות אם הוכחה החמרה, כך עלולה להתקבל החלטה שהנתונים שהוגשו מעידים דווקא על שיפור במצב, ובהתאם הקטנה של אחוזי הנכות.

אדם נעזר בקביים. ShutterStock
הגשת בקשה בעקבות החמרה במצבו הרפואי של הנכה טומנת בחובה סיכון להפחתת אחוזי הנכות/ShutterStock

נכות מוסבת

נכות מוסבת היא נכות חדשה שהתפתחה כתוצאה מהטיפול בנכות המוכרת או מתוך הנכות המוכרת אשר נגרמה בזמן השירות הצבאי.

הכרה בנכות מוסבת והגדלה של אחוזי הנכות כתוצאה מכך, תינתן בתנאי שיוכח קשר סיבתי בין הנכות החדשה לבין הבעיות שבעטיין כבר ניתנה ההכרה. הכרה זו תאפשר לנכה לקבל הן טיפול רפואי והן הגדלה של התגמולים וההטבות המגיעות לו מאגף השיקום בגין כלל נכויותיו.

כל אחוז נחשב

להגדלת אחוזי הנכות עשויה להיות השפעה משמעותית ביותר על חייהם של נכי צה"ל. בעוד שדרגת נכות העומדת על 0-9% לא מזכה בדבר, הרי שכל תוספת באחוזים משמעה שיפור בתנאי החיים: דרגת נכות של 10-19% תתבטא במענק חד פעמי של עשרות אלפי שקלים והטבות מזעריות, בעוד דרגת נכות העומדת על גובה של 20% ומעלה תבטיח קצבה חודשית למשך כל החיים, כאשר הסכום יקבע בהתאם לאחוזי הנכות המדויקים.

עלייה באחוזי הנכות מקנה, בנוסף לקצבה החודשית, גם הטבות ייחודיות כגון: החזרים על טיפולים רפואיים ותרופות שונות, הקלות בתשלומי מיסים בהן הנחה בארנונה, מימון לימודים, הנחות בתחבורה הציבורית ואף מימון של רכב רפואי עבור נכויות מסוימות.

מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום של נכי צה"ל ומשפחות שכולות ולהבין את סיכוי ההצלחה של התביעה בגין החמרה או נכות מוסבת. אם אכן יוחלט להגיש תביעה, הליווי המקצועי של עורך הדין יבטיח לכם בסיס תביעה חזק, שיגובה בחוות דעת של מומחים מהשורה הראשונה, ויעניק לכם סיכוי מצוין להגדלת את אחוזי הנכות.

עו"ד אלי סבן עוסק בייצוג נכי צה"ל ובתביעות נגד משרד הביטחון.
טלפון: 077-9977458

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אלי סבן בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • נכה צה"ל
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully