וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אתה תזדקן: על תכנון זיקנה

עו"ד אלה שינפלד, בשיתוף אתר zap משפטי

1.7.2019 / 9:06

עם תוחלת חיים מהגבוהות בעולם וכש-"קשישים" ו-"זקנים" הופכים ל-"אזרחים ותיקים", נדמה שאוכלוסיית גיל הזהב בישראל צעירה מתמיד אולם הצורך בתכנון הזיקנה דוחק, ויפה שעה אחת קודם

קשיש מתאמן בשכיבות סמיכה. ShutterStock
הקשישים "טורפים את החיים"/ShutterStock

בישראל חיים היום כמיליון מבוגרים בני 65 ומעלה, המהווים כ-11% מהאוכלוסייה הכללית. בעשרות השנים האחרונות גדלה קבוצה זו פי 11 ביחס לשאר האוכלוסייה שגדלה פי 5 בלבד. רבים מהאזרחים הוותיקים מנהלים חיים פעילים, ממשיכים לעבוד או יוצאים לפנסיה ו"טורפים" את החיים. תוחלת החיים בארץ היא אחת הגבוהות בעולם, ועומדת על 84 שנים לנשים ו-81 שנים לגברים, כך שגיל הזיקנה תופס נתח נכבד ביותר מחיינו, אך רובנו כלל לא טורחים לתכנן כיצד ייראו חיינו בגילאים אלו, ומה יקרה כאשר הזיקנה תתחיל לתת בנו את אותותיה.

עשרות שנים ללא שום תכנון

מהילדות ועד לגיל הפרישה מהלך החיים של רובנו ברור וכולל תחנות משמעותיות של גן, בית ספר, צבא ואוניברסיטה. ההמשך גם הוא ידוע וכולל בניית קריירה ומשפחה. לעומת זאת, לגיל הפרישה ואילך אין תכנון מוקדם ואורח החיים משתנה לחלוטין. מכאן הצורך הברור בתכנון מראש אף יותר מבעבר, כיוון שעם התקדמות הרפואה, אין מנוס מן הזיקנה.

כיצד יש לתכנן את הזיקנה?

בארה"ב, האזרחים מחויבים בפעולות מסוימות הקשורות בתכנון החיים לטווח ארוך ובגיל הזיקנה בפרט. בין היתר, מחויב כל אזרח להגדיר איש קשר שישמש כמיופה כח רפואי במקרה והוא לא יוכל לקחת החלטות בנוגע לחייו. בנוסף, מחויב כל אזרח לחתום על הסכם החייאה בו הוא מפרט אם ירצה שיבוצעו בו פעולות החייאה, במידה ויזדקק לכך.

בישראל, לעומת זאת, מסתכמות פעולות החובה לתכנון הזיקנה ב'חוק פנסיה חובה', שנכנס לתוקף רק בשנת 2008. מלבד חוק זה, שאר הכלים הקשורים לתיכנון הזיקנה הם בגדר רשות בלבד, ואינם מוכרים מספיק לציבור.

להיערך לכל תרחיש

ברוב המקרים, גם האנשים המבקשים לקחת את חייהם בידיים ולתכנן מראש את שנותיהם המאוחרות, מתייחסים להיבטים הכלכליים של חייהם לאחר מותם ועורכים צוואה המבטיחה להם כי ביום בו ילכו לעולמם, יחולק רכושם על פי רצונם ולא בהתאם למוגדר בחוק הירושה.

חשוב להבין כי אדם בגיל השלישי עלול להגיע למצב פיזי או מנטלי שלא יאפשר לו לקבל החלטות בעצמו. למקרים מעין אלו נועד הכלי המשפטי "ייפוי כוח מתמשך", אשר מתווסף לייפוי כוח נוטריוני רגיל המתייחס לניהול עניינים כלכליים.

זוג חותם על מסמכים. ShutterStock
תכנון זיקנה ראוי שיכלול מחשבה והפקדת מסמכים כגון ייפוי כוח נוטריוני, ייפוי כוח מתמשך, מסמך הנחיות מקדימות/ShutterStock

כסף זה לא הכל בחיים

בכל שלב בחיים, אך במיוחד בגיל הזיקנה, עשוי אדם להגיע למצב של אי-כשירות משפטית, זמנית או קבועה, בשל מצב פיזי או מנטלי שאינו מאפשר קבלת החלטות אישיות חשובות. מי שלא יעשה תכנון מוקדם עבור מצב מעין זה, עלול להגיע למעמד בו בית המשפט מחליט עבורו וממנה לו אפוטרופוס על פי ראות עיניו. ללא הנחיות ובלי הגדרה מראש של רצונותיו ושל האופן בו הוא רוצה לנהל את חייו, ייאלץ האפוטרופוס לקחת החלטות מהותיות על פי שיקול הדעת שלו בלבד. אדם המבקש לתכנן סיטואציה אפשרית זו בחייו, יכול לערוך מסמך "הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס".

תכנון זיקנה ראוי שיכלול מחשבה והפקדת מסמכים כגון ייפוי כוח נוטריוני, ייפוי כוח מתמשך, מסמך הנחיות מקדימות, והכל בנוסף לתכנון הכלכלי ולא במקומו.

עו"ד אלה שינפלד מתמחה בדיני משפחה וגירושין, חוק הנוער, ייצוג קטינים, ייצוג זקנים ואנשים עם מוגבלויות, ואפוטרופוסות.

טלפון: 077-2314666

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אלה שינפלד, בשיתוף אתר zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully