וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפליקציה או רואה חשבון? כל הדרכים להחזרי מס לשכירים

יד לשכיר בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

4.7.2019 / 13:12

מיליארדי שקלים ממתינים שציבור השכירים ידרוש אותם בצורה של החזרי מס, אך רובנו לא מודעים לזכות זו. מהי הדרך הנכונה והקלה עבור שכירים להגיש בקשה להחזר מס, כיצד ניתן להיעזר בסימולטור ומהו ההבדל בין פניה לרואה חשבון או שימוש באפליקציה?

זוג מתייעץ עם יועצת. ShutterStock
רוב השכירים מתייחסים להחזרי מס כאל הגרלה בה ניתן לזכות ולהרוויח כמה שקלים/ShutterStock

עיון בדוח מבקר המדינה משנת 2018 מגלה כי בשש השנים האחרונות ממתינים לציבור מיליארדי שקלים השייכים לשכירים בישראל, ולא נדרשו על ידם. עוד טוען המבקר כי שיעור הדרישה הנמוך נובע מהסרבול בהליך הבירוקרטי המרפה את ידי הציבור.

אמנם בשנים האחרונות נעשו מאמצים לפשט את התהליך ולהפכו ידידותי יותר למי שמבקש לבדוק את זכאותו בהליך מהיר. מס הכנסה אף מפרסם באתרו סימולטור המאפשר לכל עובד לערוך בדיקת חישוב מס ללא צורך בהזדהות.

ועדיין, עוד ארוכה הדרך. רוב השכירים מתייחסים להחזרי מס כאל הגרלה בה ניתן לזכות ולהרוויח כמה שקלים. התפישה לפיה מדובר באפיק שניתן לנהל כדי למנוע תשלומי מיסים מיותרים וכדי להגדיל את ההכנסה המשפחתית השנתית, טרם חלחלה לציבור.

לשם השוואה, בארה"ב או בהולנד, עובד שכיר שלא מגיש בקשת החזר מס בסוף השנה צפוי לשלם קנס בדיוק כמו במגזר העסקי בו חלה חוות דיווח על העסקים.

מי זכאי להחזר מס?

בפקודת המסים נקבע כי בכל שנת מס, מי ששילם, או נוכה ממנו, מס הכנסה מעבר לשיעור הנדרש ממנו, זכאי לקבלת החזר.

במרבית המקרים, כאשר אדם עובד אצל מעסיק יחיד במהלך כל שנת המס, המס המחושב על ידי המעסיק הוא מדויק וסופי.

במקרים אחרים, המצב שונה ונוצרים הפרשי מס, לחובה או לזכות. מצב זה עשוי להיות תולדה של סיבות שונות:

עבודה אצל שני מעסיקים או יותר;

עבודה אצל מעסיק בחלק משנת המס;

קבלת תשלומים מהמוסד לביטוח לאומי, כגון: דמי אבטלה, תגמולי מילואים, דמי לידה וכיו"ב;

שינויים במצב המשפחתי במהלך השנה;

תשלום עצמאי בשנת המס לקופת גמל, קצבה ו/או ביטוח חיים; תרומות למוסד ציבורי מוכר.

רואה חשבון. ShutterStock
רואה חשבון יכול להביא לחיסכון כספי/ShutterStock

פניה לרואה חשבון כדי לקבל החזר מס

מערכת המסים מורכבת מזכויות וחובות, חוקים ותקנות ואלה משתנים מעת לעת, מה שמקשה ומסרבל את הגשת הבקשה הכרוכה בהתמודדות עם מידע רב ומילוי טפסים שונים. מי שרוצה לקצר וליעל את הפרוצדורה, מוטב לו שיפנה לרואה חשבון או יועץ מס; אלו יוכלו להחיש את התהליך ולפלס את הדרך בנבכי הבירוקרטיה.

חשוב לדעת שכל טעות חישוב או טופס שגוי עלולים לעכב את הטיפול מצד הרשויות. כדי לעודד את הציבור לפנות לאנשי מקצוע שיכולים ליעל את התהליך, מקצה רשות המסים לרואי החשבון ויועצי המס כלים משמעותיים המסייעים בידם להעניק את השירות באופן יעיל ואיכותי יותר. הפנייה לבעל מקצוע כרוכה אמנם בשכר טרחה, אך בשל חשיבות ומורכבות הנושא, מומלץ להיעזר בגורם האנושי.

אפליקציות להחזרי מס לשכירים

מי שמעוניין לבדוק את זכאותו בעצמו יכול להיעזר ב אפליקציה. בדרך זו, ניתן לקבל תשובה על בסיס הערכה בלבד, כשבהמשך מועבר המידע לרואה חשבון או יועץ מס שיגבו שכר טרחה על הייצוג. החיסרון בשימוש באפליקציות: התהליך לא מתחיל בפועל עד שהבקשה מועברת לבעל המקצוע המייצג, וברוב המקרים, השירות אינו חינמי, למרות מה שעשוי להשתמע ממה שמצוין שם. כדאי לעקוב אחר דרישות התשלום בכל שלב ולבדוק שהעלות הכוללת לא מסתברת כגבוהה מדי, עבור שירות לא מקצועי דיו. בניגוד לתהליך הדיגיטלי, אצל רואה חשבון או יועץ מס מקצועיים אתם יודעים מראש מה העלות הכוללת, ובמילא תפנו רק לבעל מקצוע עליו אתם סומכים.

עזרה חינמית לקבלת החזר מס לשכירים

במשרדי מס הכנסה הנמצאים באזוריכם נערכות מידי חודש הדרכות לתועלת הציבור בנושא החזרי מס (להרשמה להדרכה חייגו: 1700-70-70-95) כמו כן, עמותות שלא למטרות רווח, כמו "כל זכות" ואתר "רשות המסים", מספקות מידע רב בנושא. בנוסף, ניתן לפנות למוקד המידע של "יד לשכיר" לבדיקה ראשונית בחינם וקבלת יעוץ ללא עלות. גם אם החלטתם לבסוף להגיש את הבקשה בעצמכם, אל תהססו להתייעץ!

לבדיקת זכאות להחזר מס בהליך מהיר

יד לשכיר - תכנון פיננסי בע"מ מתמחים בייעוץ, בדיקה והחזרי מס לשכירים

טלפון: 1-700-70-70-95

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

יד לשכיר בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully