וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצונו של אדם - מסמכו: כל מה שצריך לדעת על ייפוי כוח מתמשך

עו"ד סלצ'ובסקי מריו, בשיתוף עו"ד סלצ'ובסקי מריו

8.7.2019 / 13:06

מעוניינים לערוך ייפוי כוח מתמשך כדי להבטיח שתוכלו לשלוט בגורלכם גם כשלא תהיו כשירים לקבל החלטות? הנה מה שעליכם לדעת בנושא

חתימה על צוואה. ShutterStock
במסגרת ייפוי הכוח, הממנה משאיר שורה של הנחיות הנוגעות לניהול ענייניו, או שהוא מותיר בידי מיופה הכוח את שיקול הדעת המלא בקבלת החלטות שונות/ShutterStock

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי, המאפשר לכל בגיר למנות לעצמו מיופה כוח שיוכל לקבל עבורו החלטות בעתיד, אם וכאשר לא יוכל לעשות זאת בעצמו. באמצעות מסמך זה ה"ממנה" קובע מרצונו החופשי, בשלב בו הוא עדיין כשיר לקבל החלטות, כיצד ינוהלו ענייניו השונים ומי יהיה זה שינהל אותם עבורו.

אפשרויות בלתי מוגבלות

במסגרת ייפוי הכוח, הממנה משאיר שורה של הנחיות הנוגעות לניהול ענייניו, או שהוא מותיר בידי מיופה הכוח את שיקול הדעת המלא בקבלת החלטות שונות. בהתאם לצורך, ניתן למנות מיופה חליפי למקרה שהראשי לא יוכל לקבל את התפקיד והאחריות הכרוכה בו, ואפשר גם למנות מספר מיופי כוח.
במסמך ניתן לקבוע את אופן פעילות המיופים: האם יתנהלו בנפרד או יפעלו במשותף; מהו היקף האחריות והסמכויות של כל מיופה כוח ומי מהם יכריע במקרה של מחלוקת ביניהם.

הממנה יכול אף לבחור "אנשים מיודעים", שיקבלו מידע או דיווחים ממיופה הכוח באופן שוטף בנוגע לכל החלטה שהתקבלה או פעולה שבוצעה בענייניו. הממנה יכול להגדיר את המינוי כייפוי כוח מתמשך לכלל ענייניו - האישיים, הרפואיים והפיננסיים, ויש הבוחרים להגביל את ייפוי הכוח לעניינים מסוימים בלבד, כגון נושאים רפואיים או ענייני רכוש.

היקף האחריות של מיופה הכוח

מיופה הכוח יחתום בפני עורך דין וייתן את הסכמתו לתוכן המסמך, לרבות ההנחיות המקדימות המופיעות בו. המיופה מחויב לפעול בהתאם להנחיות שקיבל, אלא אם כן ההנחיה אינה ניתנת לביצוע. כך למשל, הנחיות שביצוען מנוגד לחוק או שיוביל לפגיעה חמורה בממנה. במקרה כזה, הממונה יפנה לבית המשפט לקבלת הנחיות חדשות שיאפשרו לו לפעול במסגרת החוק.

אילוסטרציה. ShutterStock
מומלץ לפרט ולהבהיר כיצד יפעלו מיופי הכוח במקרה שמתגלעת מחלוקת ביניהם/ShutterStock

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים

כדי שענייניו אכן יתנהלו כרצונו, כשהממנה משאיר הנחיות מקדימות למיופה הכוח, עליו לפרט ולדייק בדברים ככל הניתן. להלן מספר דוגמאות לנקודות אליהן אפשר להתייחס:

• פתרון מחלוקות - מומלץ לפרט ולהבהיר כיצד יפעלו מיופי הכוח במקרה שמתגלעת מחלוקת ביניהם.
• ענייני רכוש - יש להדגיש שמיופה הכוח רשאי לקבל החלטות המשפיעות על כל רכושו וכספו של הממנה, לרבות קופות גמל, קרן פנסיה, רנטות מגרמניה ועוד.
• מספר החתימות הנדרשות - אם יש יותר ממיופה כוח אחד, חשוב לקבוע האם די בחתימה אחת, או שעל כולם לחתום. ניתן גם לקבוע למשל, שבמקרה של הוצאה כספית משמעותית, יהיה צורך בחתימתם של מיופי הכוח כולם, ועבור הוצאות קטנות יותר, מספיקה חתימה של אחד מהם בלבד.
• מכירת נדל"ן - ניתן להגדיר כי אם וכאשר יעלה צורך למכור אחת מדירותיו של הממנה (למימון הוצאות רפואיות למשל), לא תימכר הדירה בה הוא מתגורר.
• מעבר לדיור מוגן - הממנה יקבע לאיזה דיור מוגן ברצונו לעבור במקרה של הרעה במצבו. לחילופין, יצהיר כי אין ברצונו לעבור למסגרת אשפוזית אלא להישאר לגור בביתו עם מטפל.
• מתנות - הממנה קובע את הסכום שיוענק ליקיריו באירועים שונים. מומלץ מאוד לסייג את הנאמר, ולהוסיף את המשפט "כל עוד מצבי הכלכלי יאפשר זאת".

• הנחיות כלליות -

o חשוב לשמור על בהירות ולהימנע מסרבול מיותר, שרק יקשה על קיום רצון הממנה.
o יש להימנע מסתירות בין צוואת הממנה לבין ייפוי הכוח.
o כל מצב המצריך חתימה של יותר ממיופה כוח אחד, גורם לסרבול ועשוי לעכב את ביצוע ההנחיה. לכן יש לשמור הנחיה זו למקרים מיוחדים בלבד.

יש לציין כי לא כל עו"ד באשר הוא רשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך אלא אך מי שעבר הכשרה מתאימה ושהוסמך לכך על ידי האפוטרופוס הכללי. כמו כן, חשוב לבחור בעו"ד שאין לו כל עניין אישי בייפוי הכוח.

עו"ד ונוטריון סלצ'ובסקי מריו מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך ומחזיק בוותק מקצועי של למעלה משני עשורים, בין היתר בתחום המקרקעין, דיני משפחה וירושה ודין הזר.

טל' ליצירת קשר: 053-9380453
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי
המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

פסק דין ראשון בנושא ייפוי כוח מתמשך: ביטול מינוי אפוטרופוס

בשיתוף עו"ד צליל דפני קנזי ועו"ד עמית דפני
עו"ד סלצ'ובסקי מריו, בשיתוף עו"ד סלצ'ובסקי מריו
  • עוד באותו נושא:
  • ייפוי כוח
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully