וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכון לחופש: עיכוב יציאה לקטינים

עו"ד טלי אלמן, בשיוף עו"ד טלי אלמן

29.7.2019 / 9:57

החוק דורש כי הנפקת דרכון לקטין תלווה בחתימתם של שני ההורים. מה קורה כאשר אחד ההורים מסרב לחתום, או אינו בקשר עם הקטין?

ילדה עם דרכון. ShutterStock
ילדה עם דרכון/ShutterStock

החופש הגדול בעיצומו וכמוהו אף התכניות לנסיעות והרפתקאות, גם מעבר לים. אך מה עושים כאשר לילדים הקטינים אין דרכון ואחד ההורים מתנגד להנפקתו?

דרכון הוא מסמך רשמי של המדינה, בדומה לתעודת זהות. לאור הזכות הבסיסית לחירות ותנועה, לרבות של קטינים, המעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כל אזרח - קטין כבגיר - זכאי להחזיק בדרכון.

הנפקת דרכון לקטין היא הליך פשוט על פי רוב, וכאשר ההורים נשואים מספיקה חתימה של אחד ההורים על הבקשה להנפקת דרכון. במקרה בו ההורים אינם נשואים או גרושים, נדרשים שני ההורים לחתום על הסכמה להנפקת הדרכון.

הם מחויבים לגשת ולחתום על הבקשה בלשכות משרד הפנים. ההורים יכולים להגיע ללשכה יחד או בנפרד, כל אחד על פי הנוחות שלו ומקום מגוריו. הבעיה מתחילה כאשר אין הסכמה בין ההורים, או שאחד ההורים אינו לוקח חלק בגידול הילד ואינו נמצא עמו בקשר. המקרה הופך סבוך אף יותר אם מטרת הנסיעה לחו"ל אינה בילוי והנאה אלא בשל צרכים בריאותיים ושמירה על שלום הקטין.

הנפקת דרכון ללא חתימת הורה

כך אירע במקרה של א', חולת סרטן בת 10 הנאבקת בגידול ממאיר בראשה מאז היותה בת שנה בלבד. א', שמקבלת טיפולים כימותרפיים, עברה כבר שישה ניתוחים בראשה. לאור מצבה הרפואי הקשה, היא נעזרת בכסא גלגלים, משתמשת בטיטולים ומבלה את רוב ימי חייה בבתי חולים במחלקות אונקולוגיות.

עמותת זיכרון מנחם רצתה להעניק לה הפוגה מהטיפולים במחנה קיץ רפואי הנערך בחו"ל. הבעיה: לא' אין דרכון. הקשר עם אביה, תושב אירלנד, נותק שנה בלבד לאחר הולדתה. האב עדכן את האם בהודעת דוא"ל כי נישא והקים משפחה בארצו, ואין לו עניין בקשר עם בתו הישראלית החולה. מאז נעלמו עקבותיו.

על פי החוק, הנפקת הדרכון לא' מחייבת את חתימת אביה. אמה פנתה ללשכה לסיוע משפטי בבקשת עזרה, אולם ללא פרטים מזהים של האב, לא ניתן היה לאתרו ולסייע לה בבקשה.

במקרה כזה נדרשת הערכות שונה וחשיבה מחוץ לקופסה. לבית המשפט הוגשה בקשה דחופה להנפקת דרכון ללא חתימת האב. במקביל, מאמץ ניכר הושקע באיתור האב דרך הרשתות החברתיות.
הניסיונות למצוא את האב כשלו, אך לנוכח הדחיפות בהנפקת הדרכון שיאפשר לילדה לצאת למחנה הקרוב, נעתר בסופו של יום בית המשפט לבקשה והורה על הנפקת דרכון לקטינה ללא חתימת האב.

אבא עם שני ילדים בשדה התעופה. ShutterStock
אבא עם שני ילדים בשדה התעופה/ShutterStock

בטחונות מתאימים לחזרה ארצה

במקרים בהם מתגלעת מחלוקת בין ההורים בנוגע להנפקת דרכון לילדיהם, בית המשפט הוא זה שיכריע בסוגיה, כשלרוב, לא תתקבל התנגדות סתמית לבקשה.

כאשר עולה חשש שאחד ההורים מבקש לעשות שימוש לרעה בדרכון ולהבריח את הקטין מהארץ, יבחר בית המשפט לא לפגוע בחופש התנועה של הקטין ולהנפיק את הדרכון, אולם היציאה מהארץ תותנה בהמצאת בטחונות מתאימים שיבטיחו את שובו ארצה.

ההורה המלווה את הקטין לחו"ל מחויב לדאוג לכל צרכיו בעת השהייה מעבר לים, כולל ביטוח בריאות, הסדרי לינה ועוד. ההורה המלווה אף נדרש לפרט ולהעביר את מלוא הפרטים המהותיים הללו להורה שנשאר בארץ, ולאפשר לו, ככל שניתן, לשמור עם הקטין על קשר גם בהיותו מחוץ למדינה.

עו"ד טלי אלמן מביאה עמה ניסיון של שנים רבות בתחום דיני המשפחה לרבות בענייני מזונות, משמורת, רכוש, צוואות וירושות, יפוי כח מתמשך, אפוטרופסות ועוד.

טל' ליצירת קשר: 077-9973206
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד טלי אלמן, בשיוף עו"ד טלי אלמן
  • עוד באותו נושא:
  • דרכון
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully