וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תכנית כבקשתך: על שינוי שיבוץ בצבא

עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס, בשיתוף עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס

30.7.2019 / 8:43

כאשר מתגייס טרי מקבל שיבוץ שלא תואם את העדפותיו, כישוריו ומצבו המשפחתי, כל המעורבים מפסידים, כולל צה"ל עצמו. במקרים מסוימים ניתן לתקן את המצב ולשנות את השיבוץ

טירוני חטיבת גבעתי ביום השני בצבא בבסיס שדה תימן, 27 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
מתגייסים רבים מרגישים כי השיבוץ שקיבלו רחוק מלאפשר להם למצות את הפוטנציאל שלהם/ראובן קסטרו

כל חייל שומע לפחות פעם אחת במהלך שירותו הצבאי את המשפט: "זה צבא, לא תכנית כבקשתך". אמנם כל מתגייס מקבל הזדמנות לציין את העדפותיו באמצעות טופס המנילה המפורסם שניתן לו לקראת הגיוס, אך בפועל אין כל הבטחה כי העדפות אלו אכן יתקבלו.

מתגייסים רבים מרגישים כי השיבוץ שקיבלו רחוק מלאפשר להם למצות את הפוטנציאל שלהם, ובמקרים מסוימים, אף עומד בניגוד גמור להעדפותיהם. לעתים קשורות העדפות אלו למצבים משפחתיים מורכבים, כמו למשל במקרה של חייל מהצפון שביקש להתגייס לתפקיד לא קרבי, קרוב לבית, כך שיוכל להמשיך לעזור למשפחתו בה הוא משמש כמפרנס עיקרי מאז מות אביו. החייל אכן שובץ לתפקיד לא קרבי, כבקשתו, אך הוצב בבסיס בדרום הארץ, מרחק שעות נסיעה ארוכות מביתו.
במקרה שלעיל, גרם השיבוץ נזק של ממש למשפחתו של החייל. במקרים אחרים עשוי שיבוץ שלא מותאם ליכולות ולרצונות להביא "רק" לתסכול, חוסר מוטיבציה וייאוש. מובן שאין להקל ראש גם בתחושות אלו, שכן לא פעם מצב שכזה עשוי להתדרדר עד לכדי משבר נפשי של ממש, דיכאון חמור ובמקרים קיצוניים - אף לניסיונות התאבדות.

בנוסף, כל עוד השיבוץ אינו מותאם לנתוניו של החייל, הצבא מפסיד כוח אדם טוב ומחמיץ הזדמנות לנצל את ההון האנושי שברשותו. חייל שמשובץ בתפקיד שתואם את יכולותיו, יתרום יותר ועשוי אף לפתח קריירה צבאית.

גיוס נובמבר חיל רגלים, נובמבר 2014. דובר צה"ל
גיוס נובמבר חיל רגלים, נובמבר 2014/דובר צה"ל

שינוי שיבוץ עוד לפני הגיוס

שיבוץ המתגייסים נקבע בראש ובראשונה על פי צרכי הצבא. אם הצבא מחליט שכישוריו של המתגייס לא מתאימים לתפקיד שביקש, או שיש לו כישורים אחרים להם המערכת זקוקה יותר, ההעדפות שהגיש בטופס המנילה לא יילקחו בחשבון. במקרים אחרים הבקשה נדחית בשל מחסור בתקנים פנויים, או מכל סיבה אחרת.

אם קיבלת הודעה על שיבוץ לא רצוי, תוכל להגיש בקשה לשינוי שיבוץ, ורצוי לעשות זאת עוד טרם הגיוס. ערעור שכזה הוא למעשה בקשה מהגורמים האחראים על השיבוץ לעבור מחדש על הנתונים שלך ולשקול שוב את ההחלטה. אם יש בכך צורך - יוכלו אלה אף לשלוח אותך למיונים ולבחינות נוספות, מבלי שהדבר ישפיע על מועד הגיוס.

הגשת בקשה לשינוי שיבוץ

חייל המעוניין לשנות את השיבוץ שניתן לו, יגיש בקשה בכתב למשרד הביטחון. הבקשה תכלול הצהרות של החייל, של בני משפחתו ושל גורמים נוספים שיחזקו את טענותיו. על פי המקרה, יש לצרף לבקשה גם חוות דעת רפואיות, סוציאליות ו/או חינוכיות.

את הבקשה מומלץ להגיש באמצעות עורך דין המתמחה במשפט צבאי. עורך דין מנוסה ובקי בהתנהלות המערכת על כל שכבותיה, ובדגשים החשובים בהגשת הבקשה, יוכל להנחות את הצעיר באשר למסמכים שיש לצרף אליה והגורמים המקצועיים אליהם כדאי לפנות, לשם קבלת חוות דעת התומכות בבקשה.

הגשת בקשה באופן עצמאי, לעומת זאת, עלולה להיות תחילתו של תהליך ממושך, מסורבל ועמוס בבירוקרטיה צבאית מבלבלת ומיותרת.

עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס מתמחה במשפט צבאי, תביעות משרד הביטחון, ייצוג נכי צה"ל ומשפחות שכולות, דני משפחה, ירושות וצוואות ודיני מקרקעין.
טלפון: 077-9977594
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תאונה, פציעה והלם קרב: מהם תנאי הזכאות של משרתי הקבע?

בשיתוף עו"ד אלי סבן
עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס, בשיתוף עו"ד ונוטריון יואב צח-וכס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully