וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצויים לניצולי שואה? מעתה גם יוצאי גטאות ברומניה זכאים

עו"ד ונוטריון דוד ידיד, בשיתוף עו"ד ונוטריון דוד ידיד

1.8.2019 / 15:40

הכרה חדשה של ממשלת גרמניה, שהושגה לאחר משא ומתן שניהל המשרד לשוויון חברתי, מבטיחה פיצויים וקצבאות גם לניצולי שואה מרומניה, שעד כה לא הוכרו כזכאים לפיצוי

ניצול שואה עם מספר על היד. AP
מי שחוו את זוועות מלחמת העולם השניה ברומניה לא הוכרו עד היום כזכאים לקבל תגמולים חודשיים/AP

ביום חמישי, ה- 18.7.2019, לאחר חודשים של משא ומתן, פרסם המשרד לשוויון חברתי בראשות השרה גילה גמליאל, כי ממשלת גרמניה תכיר בניצולי שואה אשר שהו או עבדו ב-20 גטאות פתוחים ברומניה, ותשלם להם פיצויים רטרואקטיביים ועתידיים.

גטאות פתוחים, על פי הגדרת 'יד ושם', היו גטאות לא מגודרים וההפרדה בין היהודים לבין יתר האוכלוסיה המקומית התקיימה באמצעות פקודת איסור יציאה בלבד ולא באמצעות מכשול פיסי. הערים הרומניות בהן נמצאים הגטאות שהוכרו בהסכם זה הן: יאש, גלאץ, בוטושאן, טרגו מורש, טקוץ', פוקשאן, רומן, פייטרה ניאמץ, ברלד, בקאו, קריובה, בוזאו, ווסלוי, אלבה יוליה, קוסטאנצה (בה היתה הכרה מסוימת עוד קודם לכן), טרגו ניאמץ, הרלאו, רומניקו סראט, שטפנשט, ופאשקן.

הכרת ממשלת גרמניה בקיומם של גטאות אלו, בנוסף לאלו שהוכרו על ידה בעבר, כמו לדוגמא בעיר קלוז', מאפשרת עמידה על זכויות המגיעות לניצולים בגין הרדיפות בעת מלחמת העולם השניה (יוצאת דופן היא העיר קונסטנצה, אשר הוכרה בעבר כגטו ובכל זאת נכללה גם ברשימה החדשה). זכויות אלו מובילות לאפשרות למענקים רטרואקטיביים נכבדים, תגמולים חודשיים, והגדלת תשלומים חודשיים הניתנים כיום.

זכויות מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה

המקביל הגרמני לביטוח הלאומי בישראל מאפשר קבלת רנטה, קצבה חודשית, בגין חודשי עבודה בגטאות הפתוחים שהוכרו ברומניה. גובה הקצבה ייקבע על פי תבחינים שונים כגון משך העבודה, רמת ההשכלה וקריטריונים ספיציפיים נוספים, והיא תינתן רטרואקטיבית החל משנת 1997 או ממועד הכניסה לגיל פרישה, המאוחר מבין השניים.

כאשר מדובר באדם שיכול היה לקבל הכרה, אך נפטר לאחר ה-27.6.2002, יוכלו במקרים רבים אלמנתו או יורשיו להיכנס לנעליו, גם אם לא תבע מעולם זכויות אלו - ולקבלן במקומו. מעבר לתשלומים העתידיים של הקצבה, חלק מהזכאים יקבלו פיצוי חד פעמי בסכום משוער של עשרות אלפי יורו, על פי חישוב רטרואקטיבי של הקצבאות להן היו זכאים עד למועד התשלום בפועל. הזכאות הינה ללא קשר לשנת העליה לארץ, ותינתן גם למי שמקבל תגמולים ממשרד האוצר או מוועידת התביעות.

תכירו: קרן סעיף 2

הכרת ממשלת גרמניה בגטאות פתוחים אלו מאפשרת למי שחוו את זוועות מלחמת העולם השניה ברומניה, אך לא הוכרו עד היום כזכאים, ועומדים ביתר הקריטריונים שמכתיבה ועידת התביעות, לקבל תגמולים חודשיים מקרן סעיף 2.

ועידת התביעות החומריות של העם היהודי מעמידה קרן זו, המזכה את ניצולי השואה שהוכרו כזכאים, בתגמולים שוטפים. לתגמולים אלו תתווסף השלמה ממשרד האוצר הישראלי, אשר תבטיח לניצולים תגמול חודשי מינימלי של 2,300 שקלים, זאת בנוסף לתגמולים המובטחים מממשלת גרמניה.

יהודי העיר יאשי ברומניה בזמן הפוגרום ביוני 1941. AP
יהודי העיר יאשי ברומניה בזמן הפוגרום ביוני 1941/AP

קבלת הכרה וגם הגדלת תגמולים קיימים

על מנת לקבל הכרה מהגופים השונים ואת הפיצויים והקצבאות המגיעים בעקבותיה, יש להגיש בקשה מסודרת לכל אחד מהגופים, לרבות הרשויות הגרמניות. את הבקשה ניתן להגיש בדרכים שונות, בין היתר דרך הסניף המרכזי של המוסד לביטוח לאומי בירושלים או ישירות אל הרשות המטפלת בגרמניה, אך מומלץ ביותר להיעזר בעורך דין המתמחה בכך.

עורך דין המתמחה בתחום ידאג למילוי מדויק ומלא של כל הטפסים, אותם יש להגיש בשפה הגרמנית. בנוסף, יבטיח הליווי המקצועי מיצוי של מלוא הזכויות המגיעות לניצול, בעוד שהגשה חסרה, לא מדויקת או שגויה עשויה להסתכם בדחיית הבקשה, או בקבלת קצבה נמוכה יותר מהסכום המקסימלי האפשרי המגיע לאותו ניצול.

לניצולי שואה ששהו בגטאות אלו, קיבלו הכרה בעבר ומקבלים כיום תגמולים חודשיים, מומלץ להגיש בקשה לבחינה מחודשת של אחוזי הנכות המוכרים להם, שכן הכרה זו של ממשלת גרמניה יוצרת באופן עקיף אפשרות להגדיל, בחלק מהמקרים, תגמולים קיימים.

עו"ד ונוטריון דוד ידיד הוא מייסד משרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד. המשרד עוסק בנזיקין וביטוח, מימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה, הוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל.

טלפון: 053-9346954

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד דוד ידיד undefined, בשיתוף עו"ד ונוטריון דוד ידיד
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully