וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעצרתם לבדיקת ינשוף? כך תנהגו נכון

עו"ד חאתם עסאלה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף עו"ד חאתם עסאלה

7.8.2019 / 12:20

תוצאותיה של בדיקת הינשוף, אימת הנהגים, הן ראיה חותכת שעשויה להוביל להרשעה בנהיגה בשכרות, אך במקרים מסוימים ניתן להטיל בהן ספק. כך כדאי לנהוג אם עוכבתם לבדיקה

ניידת משטרה. חטיבת דובר המשטרה
בדיקת הינשוף מאפשרת לקבוע חד משמעית אם רמת האלכוהול בגוף עוברת את הכמות המותרת בחוק/חטיבת דובר המשטרה

על פי החוק, רשאי שוטר לעצור כל נהג בצד הדרך ולערוך לו בדיקת שכרות בשלושה שלבים:

בדיקת מאפיינים: הנהג יתבקש לבצע שורה של פעולות - ללכת בקו ישר, לעמוד ישר, לעמוד על רגל אחת, לגעת עם האצבע באף בעיניים עצומות ועוד.

בדיקת נשיפון: הנהג ינשוף לתוך מכשיר אלקטרוני שמזהה נוכחות אלכוהול בגוף.

בדיקת ינשוף: הנהג יתבקש לנשוף לתוך מכשיר אלקטרוני המזהה את הרמה המדויקת של ריכוז האלכוהול בגוף.

בעוד שבדיקת המאפיינים ובדיקת הנשיפון משמשות להערכה ראשונית שאינה מספיקה להגשת כתב אישום, הרי שבדיקת הינשוף מאפשרת לקבוע חד משמעית אם רמת האלכוהול בגוף עוברת את הכמות המותרת בחוק, ולהוביל בעקבות זאת להרשעה.

החטא ועונשו

על פי החוק, נהיגה בשכרות מוגדרת אם ריכוז האלכוהול בגוף עולה על 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר של אוויר נשוף. אם מדובר בנהג חדש, נהג צעיר (מתחת לגיל 24), נהג רכב ציבורי או מסחרי ששוקל מעל 3.5 טון - ההגדרות מחמירות יותר, והנהג יימצא שיכור אם רמת האלכוהול בגופו תעלה על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר של אוויר נשוף.

אם תוצאות בדיקת הינשוף יעידו כי הנהג נמצא במצב של שכרות, יכתוב השוטר דוח בציון ריכוז האלכוהול המדויק שנמצא בבדיקה. העונש המינימלי על נהיגה בשכרות הוא פסילת רישיון לתקופה של שנתיים, כאשר במקרים מסוימים רשאי השוטר עצמו לפסול מיידית את הרישיון ואף להחרים את הרכב לתקופה של 30 יום.

מבצע אכיפת אלכוהול בליל הסילבסטר. אגף התנועה, חטיבת דובר המשטרה
אם עולה חשש לנהיגה בשכרות, יש לפנות במהירות האפשרית לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה שיוכל לבחון את התנהלות הבדיקה. מבצע אכיפת אלכוהול בליל הסילבסטר/חטיבת דובר המשטרה, אגף התנועה

לערער על הבדיקה

כאשר נהג נעצר לבדיקת שכרות, חשוב שיידע מהן זכויותיו ומהם הנהלים המדויקים לביצוע הבדיקה. חריגה מהנהלים או הפרה של זכויותיו עשויות להוות עילה לערעור על תוצאות הבדיקה, להשגת הקלה בעונש ואף לביטול האישום.

אם נעצרתם לבדיקת שכרות, שימו לב לדברים הבאים:

את בדיקת הינשוף אסור לערוך בטרם חלפו לפחות 15 דקות מרגע שהשוטר עצר את הרכב. במהלך פרק זמן זה, השוטר ישגיח על הנהג ויקפיד כי לא יאכל, ישתה, יעשן או יעשה כל דבר העשוי להשפיע על תוצאות הבדיקה. כששוטר מעכב את הנהג לבדיקת ינשוף, עליו למלא דוח עיכוב תוך ציון השעה המדויקת בה עצר את הרכב.

במהלך הבדיקה רצוי להימנע מוויכוחים ולתעד את מהלך העניינים. אם עולה חשש לנהיגה בשכרות, יש לפנות במהירות האפשרית לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה שיוכל לבחון את התנהלות הבדיקה ולהבין אם היו ליקויים שיהוו בסיס לערעור על התוצאות. ליקויים כאלה יכולים להיות מכשיר לא מכויל או לא תקין, אי הקפדה על החלפת פיית המכשיר בין הבדיקות, אי עמידה בזמנים המוגדרים בחוק וכדומה.

הנהג רשאי לסרב לבדיקת המאפיינים והנשיפון, מבלי שיהיו לכך השלכות. סירוב זה יבטיח שאם אכן היה ליקוי כלשהו במהלך בדיקת הינשוף, ניתן יהיה להביא לפסילתה, מאחר שלא תהיה כל ראיה אחרת שתוביל להרשעת הנהג.

חשוב לדעת כי אם תסרבו לעבור את בדיקת השכרות במלואה, או את בדיקת הינשוף, ייחשב הדבר כהודאה באשמה שתוביל אוטומטית להגשת כתב אישום, אלא אם כן ההימנעות נובעת מסיבות רפואיות כגון מחלת ריאות או אסטמה. כתב אישום לא יוגש אוטומטית גם כאשר לא הובהרו לנהג ההשלכות של סירוב לביצוע הבדיקה.

משרד עורכי דין ונוטריון חאתם עסאלה מתמחה בדיני תעבורה, נזיקין, דיני עבודה ומשפחה, מקרקעין, עסקאות מכר ומשפט אזרחי.
טלפון: 053-9380372

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד חאתם עסאלה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף עו"ד חאתם עסאלה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully