וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניגשים למכרז? שהטוב (והמוכן) ביותר ינצח

עו"ד דן תייר בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף עו"ד דן תייר

4.9.2019 / 7:59

זכייה במכרז תלויה לא רק בוותק שלכם, במחיר שהצעתם או בהמלצות שצירפתם, אלא גם בהבנת תנאי הסף ובדרך בה בחרתם לנסח את ההצעה. איך משפרים את סיכויי ההצלחה והאם ניתן לשנות החלטה שהתקבלה?

אדם חותם על מסמך. ShutterStock
חוק חובת המכרזים קובע כי כל התקשרות חוזית של רשות ציבורית תיעשה באמצעות מכרז פומבי/ShutterStock

מכרז הוא הליך בו גוף כלשהו המעוניין במוצר או שירות מסוים, מאפשר לספקים שונים להציע את עצמם לביצוע העבודה באמצעות הגשת הצעת מחיר מסודרת. המכרז מגדיר פרמטרים שונים המהווים תנאי סף בהם נדרשים מגישי ההצעות לעמוד כדי שמועמדותם תישקל. בחלוף המועד האחרון להגשת ההצעות, בוחנת ועדת המכרזים שמונתה לצורך כך את כל ההצעות שהוגשו, ובוחרת מתוכן את המתאימה ביותר.

כשמדובר במגזר הציבורי, חוק חובת המכרזים קובע כי כל התקשרות חוזית של רשות ציבורית תיעשה באמצעות מכרז פומבי. פירוש הדבר הוא כי כל מי שיקבל פרויקט, או יספק שירות או מוצר המיועד לחברות ממשלתיות, משרדי ממשלה או גופים ציבוריים כגון קופות חולים, המוסד לביטוח לאומי, בנק ישראל וכדומה - ייבחר רק באמצעות מכרז פומבי. חוק זה מעניק לבתי עסק רבים הזדמנות משמעותית לקידום ולהרחבת הפעילות שלהם.

בבחירת ההצעה הזוכה במכרז, מעניקה ועדת המכרזים משקל שונה, מוגדר מראש, לכל אחד מהפרמטרים ותנאי הסף שהוגדרו בפרסום. מלבד ההיבט של הכדאיות הכלכלית, הוועדה מחויבת לשיקולים המוגדרים בחוק, לרבות עיקרון השוויון שנועד למנוע מצבים כגון העדפה לא הוגנת של מועמד מסוים על פני אחרים.

להבהיר או לא להבהיר

לא אחת קורה שהצעות טובות שהוגשו למכרז נדחות למרות סיכויי זכייה גבוהים, רק בשל אי הבנת תנאי סף כאלה ואחרים. מגישי ההצעה לא תמיד מודעים לכך שניתן לבקש הבהרה לגבי תנאים שאינם ברורים, ובכך לשפר את סיכויי הזכייה. מצד שני, כדאי לדעת כי בקשה שכזו עלולה להתגלות כחרב פיפיות; כאשר תנאי כלשהו מנוסח בצורה מעורפלת המאפשרת הן פרשנות מקלה והן פרשנות מחמירה יותר, בקשת ההבהרה עלולה להוביל לתיקון התנאי דווקא לחומרה, מה שלמעשה יקטין את סיכויי ההצלחה של ההצעה.

טרם הגשת הבקשה, מומלץ לעבור על כל דרישות המכרז ותנאי הסף בעזרת עורך דין המתמחה בתחום, שיוכל להבין כראוי את הפרמטרים הנמדדים ולבנות את ההצעה באופן המתאים ביותר. עורך הדין יוכל לייעץ לכם באילו מקרים כדאי לבקש הבהרה ומתי בקשה זו עלולה להכשיל את הצעתכם, ובמידה שהדבר אכן יהיה נחוץ, הוא יסייע בניסוח נכון של ההבהרה.

ערעור על החלטת הוועדה

אחרי פרסום החלטת הוועדה, יכולים מגישי ההצעות שלא זכו לערער על ההחלטה, אם לדעתם היא אינה מוצדקת. כדי לערער, יש לבקש את הפרוטוקולים של דיוני הוועדה ולבדוק אם ישנן אי תקינויות בהתנהלותה, שיצדיקו את הערעור ויאפשרו להשיב את ההצעה לשולחן הדיונים.

גם לשלב הערעור רצוי לגשת בליווי עורך דין המתמחה בתחום, כיוון שטעויות בהגשת העתירה עשויות לפגוע בתהליך כולו ולצמצם את הסיכוי שהערעור יתקבל. טעות נפוצה כזו, למשל, היא שיהוי בהגשת העתירה. עורך דין מיומן ומנוסה בתחום יפעל באופן מיידי וינסח את העתירה כך שסיכויי ההצלחה יהיו גבוהים ככל האפשר.

עו"ד דן תייר עוסק במשפט פלילי, אזרחי ומסחרי.

טלפון: 077-2314661

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד דן תייר בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף עו"ד דן תייר
  • עוד באותו נושא:
  • מכרזים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully