וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להושיט יד לפושט הרגל: תפקידו של עורך הדין בשיקום החייב

עו"ד עידן קולב, בשיתוף עו"ד עידן קולב

27.8.2019 / 11:33

עבור מי שנקלע למצב של חדלות הפירעון, עורך הדין מהווה עוגן חשוב, והרבה יותר מאשר רק משפטן

פשיטת רגל. ShutterStock
פושט רגל/ShutterStock

כשאדם מגיע לחדלות פירעון משמע הדבר כי הוא אינו יכול לפרוע את חובותיו. דרך אחת אפשרית לצאת ממצב זה ולהתחיל פרק חדש בחיים היא הכרזה על פשיטת רגל. בתום תהליך זה יקבל החייב הפטר ועמו הזדמנות לשקם את חייו.

ההחלטה להיכנס להליך פשיטת רגל אינה פשוטה כלל ועיקר. משמעויותיו והשלכותיו של התהליך הן רחבות הרבה מעבר לפן הכלכלי והמשפטי, וקשורות בקשר ישיר לנפשו של האדם ולאופיו.

תחילת ההליך בשיא המשבר

מרבית פושטי הרגל הם אנשים הגונים, אנשי משפחה בעלי ערכים של עבודה קשה, היוצאים מדי יום להרוויח את עמל יומם. עבורם, פשיטת הרגל היא כישלון אישי שאינו עולה בקנה אחד עם תפישת עולמם ועם הערכים בהם הם מאמינים. תחושת כישלון זו מחלחלת ופוגעת בכל היבטי חייהם - בביטחון העצמי, במוטיבציה ובשמחת החיים, וגורמת להם להתייסר ברגשות אשם ובחששות מפני מה שהעתיד צופן עבורם.

כאשר פושט הרגל מגיע לראשונה למשרדו של עורך הדין לפתיחת הליך פשיטת הרגל, הוא שרוי בשיא המשבר. בדרך כלל הוא יהיה מיואש, תזזיתי, לא נינוח, עצוב ומבוהל. תחושות קשות אלה הן טבעיות במצב של אי-וודאות לגבי העתיד וחוסר תקווה לגבי האפשרות לצאת מהמצב. כמובן שלכל אלה יש להוסיף גם את מטען הדעות הקדומות והסטיגמות הקשורות להליך פשיטת הרגל.

מרבית החייבים היו רוצים לשלם את חובותיהם במלואם, והידיעה כי הנושים לא יקבלו את כספם גורמת להם באמת ובתמים למשברים קשים. הם חשים כמי שאינם עומדים במילתם, שלא ניתן לסמוך עליהם, וזה נוגד את כל מי שהם בעיני עצמם.

עורך הדין כמשענת

ניתן לראות אפוא, שלצד ההליך המשפטי שעובר פושט הרגל, מתרחש גם תהליך נפשי. עורך דין המטפל בלקוח כזה נדרש לרגישות ויכולת הכלת ההיבטים הרגשיים, שאינם נופלים בחשיבותם מאלה המשפטיים.

כאשר מדובר באדם במצוקה, יהיה עורך הדין משפטן טוב ככל שיהיה, בתחום חדלות הפירעון עליו להיות הרבה יותר מכך: להבין את נפשו של האדם, את השפעות ההליך על כל השלכותיו, ואת הכוח שלו עצמו ליצוק בלקוח שלו תקווה.

ליווי טוב יספק ללקוח תמיכה אישית ולא רק משפטית, שכן פושט הרגל מפקיד את חייו בידי עורך דינו ורואה בו כתובת לכל שאלותיו. שיחה עם עורך הדין בעת משבר היא התרופה הטובה ביותר לפושט הרגל, והידיעה כי אינו לבד במערכה היא זו שמחזיקה אותו בתהליך מדי יום וגורמת לו להאמין כי המצב אכן עשוי להשתפר.

לצד ההכלה והתמיכה, עורך דין טוב יידע גם, בעת הצורך, להעמיד את הלקוח במקומו, לגעור בו ולהניע אותו לפעולה אם אינו נענה לדרישות ההליך. לא אחת, נדרשת טלטלה של ממש והבנת גודל המשבר כדי לסלול את הדרך לפתרונו. לקוח שאינו משתף פעולה עם ההליך - לרוב מתוך פחד, אי-ודאות וחוסר אמונה - מצריך טיפול נכון שישיב לו את האמונה כי העתיד עוד לפניו ומדובר בסך הכל במהמורה בדרך.

הליך פשיטת רגל מוצלח הוא זה שבסופו פושט הרגל מופטר מחובותיו, הצבע חוזר ללחייו, החיוך חוזר לפקוד את פניו, ויחד איתם חוזרים גם החשק ליצור ולהתפתח, והמוכנות לשים את התקופה הקשה מאחוריו ולצאת לדרך חדשה.

עו"ד עידן קולב עוסק בחדלות פירעון וגבייה ומלווה חייבים בהוצאה לפועל ובהליך הפש"ר.

טלפון: 053-6114013

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד עידן קולב, בשיתוף עו"ד עידן קולב
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully