וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודה למחשבה: שיטת הנקודות בעבירות תנועה

עו"ד נדאל שלבי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף עו"ד נדאל שלבי

1.9.2019 / 11:17

כחלק מהענישה המלווה עבירות תנועה מסוימות, נצברות לחובת הנהג נקודות המשמשות ככלי לאכיפה, הענשה והרתעה. אילו עבירות כרוכות בנקודות ומה משמעותן המעשית?

תיעוד מניידת סמויה: נהג ביצע עקיפה מסוכנת בכביש 90 
וגרם לרכב שהגיע מולו לסטות מהנתיב ולרדת לשוליים. דוברות משטרת ישראל
עקיפה מסוכנת בכביש 90/דוברות משטרת ישראל

עבירות התנועה מחולקות לדרגות חומרה משתנות, ובהתאם - הנקודות הנצברות לנהג בגינן. שימוש בטלפון ללא דיבורית בזמן נהיגה, למשל, "יזכה" אתכם בשמונה נקודות (וקנס של 1,000 שקלים) ועבירות מהירות יוסיפו לכם בין שמונה לעשר נקודות (וקנס הנע בין 250 ל-1,000 שקלים). אם תסתפקו בעבירה קלה יותר ולא תשמרו מרחק, לעומת זאת, תצאו מהעניין ללא נקודות כלל.

שיטת הנקודות מאפשרת למשרד הרישוי לעקוב אחר כל נהג ולסמן נהגים המורשעים בעבירות חמורות יותר ובתכיפות גבוהה, כשהענישה נגזרת ממספר הנקודות שנצברו. בנוסף לעונש, יוטלו על הנהג גם אמצעי תיקון - כלים באמצעותם יוכל להוכיח את כשירותו כנהג ולשפר את התנהגותו על הכביש.

חברו את הנקודות

אלו הן מדרגות הענישה ואמצעי התיקון בהתאם למספר הנקודות שנצברו:

הרשעה בביצוע שתי עבירות נושאות נקודות - נהג שהורשע בביצוע שתי עבירות נושאות נקודות, ללא תלות במספר הנקודות, יוזמן לקורס ריענון יכולות הנהיגה, הנקרא "קורס בסיסי". אם לא יסיים בהצלחהאת הקורס, רשאי משרד הרישוי להתלות את הרישיון, כלומר לעכב את החזרתו עד שיעשה כן.

צבירה של 36 נקודות - נהג שצבר 36 נקודות יקבל פסילה מנהלית של רישיונו למשך שלושה חודשים. עם תום הפסילה יהיה עליו לעבור מבחן עיוני (תאוריה), ורק אם יעבור אותו בהצלחה, יוכל לקבל את רישיונו מחדש. אם פעל לפי כל האמור, יזכה הנהג, לאחר ארבע שנים, למחיקת הנקודות. אך אם מאוחר יותר יבצע עבירות נוספות ויצבור שוב 36 נקודות, ייקרא הדבר "סיבוב שני" - והפעם יחוייב לא רק במבחן עיוני אלא גם בטסט, בדיקה רפואית ורשיונו ייפסל לתשעה חודשים במקום שלושה.

צבירה של 72 נקודות ומעלה - נהג שצבר 72 נקודות או יותר, ייפרד מהרישיון שלו למשך תשעה חודשי פסילה. לאחר תקופה זו, הוא יידרש לעבור בדיקות ומבחנים במכון לבטיחות בדרכים: בדיקה רפואית, פסיכולוגית ומבחן פסיכוטכני. לאחר שיעבור את כל אלו בהצלחה, יידרש לגשת למבחן עיוני ומעשי (תאוריה וטסט) ורק אם יעבור גם אותם, יקבל את רישיונו בחזרה.

נהג חדש - סכנה גדולה

החוק מחמיר עם נהגים חדשים שמבצעים עבירות תנועה. מעמד של "נהג חדש" ניתן בדרך כלל לתקופה של שנתיים מיום קבלת הרישיון. במהלך תקופה זו, אם עבר הנהג הטרי עבירות מסוימות (כמו עבירת מהירות, חציית צומת באור אדום, נהיגה בשכרות או תחת סם מסוכן), הוא ייאלץ לעבור שוב מבחן עיוני, גם אם זו העבירה הראשונה שלו, ובנוסף - תוארך התקופה בה הוא מוגדר כנהג חדש בשנתיים נוספות.

נהג חדש עם חבריו הצעירים. ShutterStock
אם עבר הנהג הטרי עבירות מסוימות הוא ייאלץ לעבור שוב מבחן עיוני, גם אם זו העבירה הראשונה שלו/ShutterStock

יש ברירה - משפט

נהג המקבל דוח על ביצוע עבירת תנועה וסבור כי אין אמת בהאשמות נגדו, רשאי להגיש בקשה להישפט. את הבקשה יש להגיש למוקד פניות הנהגים של המשטרה תוך 90 יום ממועד ביצוע העבירה. בבית המשפט יוכל הנהג לנסות לקבל זיכוי מהעבירה או למחוק את הנקודות שקיבל.
איחור בהגשת הבקשה יהפוך את התהליך לארוך, מסורבל ומתיש. הנהג יצטרך להגיש בקשה להארכת המועד לברירת המשפט, ורק אחרי שתתקבל הבקשה להארכה, ייקבע דיון בבקשה עצמה.
בירוקרטיה מייגעת זו אורבת מעבר לפינה עבור לא מעט נהגים המגיעים לסף 72 הנקודות ומגלים כי רוב הנהגים נכשלים במבחני המכון לבטיחות בדרכים. במקרה של כישלון מעין זה, ניתן לעתור לוועדת ערר אך הדבר כרוך בהמתנה ממושכת שעשויה להתארך עד שנה ויותר, כאשר במהלך כל תקופת ההמתנה הנהג נותר נטול רישיון.

על מנת להתמודד בהצלחה עם תלאות הבירוקרטיה מצד אחד, ועם הדקויות והמורכבות של החוק מצד שני, מומלץ לפנות מיד לאחר קבלת הדוח לייעוץ של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה.

עו"ד נדאל שלבי מתמחה בדיני תעבורה.
טלפון: 053-6115048
הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד נדאל שלבי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף עו"ד נדאל שלבי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully