וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חי וקיים? רכישת "עסק חי" בתחום המזון

עו"ד אריק פז, בשיתוף עו"ד אריק פז

19.9.2019 / 10:25

רבים חולמים על כניסה לעולם המסעדנות, אך לא רבים העסקים בתחום שמצליחים לשרוד ולשגשג. רכישת עסק פעיל ועובד - "עסק חי" - עשויה לצמצם את הסיכונים, בתנאי שתיעשה בצורה נכונה

ארוחה במסעדה. ShutterStock
ארוחה במסעדה/ShutterStock

הסטטיסטיקה מורה שפתיחת עסק בתחום קמעונאות המזון כרוכה בסיכון לא מבוטל. מי שמבקש להגשים חלום, מבין עד מהרה כי מבחינה זו, רכישה של עסק חי, קיים ומתפקד עדיפה על פני הקמת עסק חדש יש מאין.

כאשר עסק קיים עומד למכירה, נוצר מאזן כוחות מעניין בין בעלי העסק - המוכרים, לבין הקונים העתידיים. המוכרים, על פי רוב, מעוניינים לצאת מן העסק מהר ככל האפשר, מה שמעניק לקונים יתרון מסוים. מנגד, נמצאים הקונים, חסרי הניסיון בדרך כלל, שכלל אינם מודעים למאזן הכוחות הנוטה לטובתם, ולכן אינם מנצלים את מעמדם המועדף ונוטים ליפול ברשת הלחצים והפיתויים של המוכרים.
וזו בדיוק הדרך להגיע להחלטה נמהרת ופזיזה.

זה שהעסק נושם לא אומר שהוא חי

רכישה פזיזה היא אחת הטעויות הנפוצות ביותר בקניית עסק חי. עסקאות רבות נחתמות לאחר בדיקה שטחית בלבד, ממנה עולה רושם של עסק מבוסס, בעוד שבמציאות מדובר בעסק מקרטע, לא רווחי ולא כדאי.

החלטה מושכלת תתקבל רק לאחר בחינה מקיפה ומדוקדקת, המצריכה ידע מוקדם על התנהלות הענף. כך, למשל, חשוב מאוד לערוך בדיקה יסודית של השטח; להגיע למקום יום יום, לאורך פרק זמן המתאים לאופי העסק (בר, מסעדה, בית קפה וכו'), בכל שעות הפתיחה, ולעקוב באמצעות מונה ידני אחר מספר הלקוחות הנכנסים לעסק.

בנוסף, כדי לאמת את מה שנראה בשטח עם עובדות מספריות, יש לבקש מהמוכרים דוח על הנתונים הכספיים של העסק, ולוודא כי הוא חתום על ידי רואה חשבון.

רק אם וכאשר בדיקות אלה ואחרות, שאינן מפורטות כאן, יעידו כי מדובר בעסקה משתלמת, ניתן יהיה להתקדם לשלב הבא - חתימה על החוזה.

מסעדה. ShutterStock
חשוב מאוד לערוך בדיקה יסודית של השטח; להגיע למקום יום יום, לאורך פרק זמן/ShutterStock

סעיפי חובה בחוזה

על חוזה הרכישה להבטיח העברה "חלקה" של העסק לבעליו החדשים, תוך התייחסות לכל ההיבטים הקשורים בהפעלת העסק בעתיד. חוזה רכישה טוב ונכון יכלול, בין היתר, התייחסות לסעיפים הבאים:

• הסכם השכירות מול בעל הנכס - ברוב המקרים, לבעל העסק אין בעלות על הנכס, והוא שוכר המעוניין להשתחרר מחוזה השכירות שלו. במקרה כזה, הקונים ידרשו "להיכנס בנעליו" ולקחת על עצמם את כל סעיפי החוזה כפי שהוא. צעד כזה מחייב בדיקה מוקדמת של כל הסעיפים, על מלוא משמעויותיהם, כדי להימנע מהתחייבויות וערבויות לא רצויות.

• ציוד ומלאי - אם המוכרים מתנים את העסקה ברכישת הציוד ו/או המלאי של העסק יש לבדוק אותם היטב:
מלאי - מהו כולל ומה תוקף המוצרים ותנאי אחזקתם.
ציוד - יש להזמין בדיקה של איש מקצוע להערכת תקינותו ושוויו, ולברר האם יש אחריות עליו.
אם עלות הרכישה כוללת גם את שווי הציוד, יש לוודא כי הערכה זו מעודכנת ולוקחת בחשבון את הפחת שחל על הציוד בין מועד קנייתו למועד רכישת העסק.

• העובדים - להעברת עובדים ממעסיק אחד למשנהו ישנה משמעות כלכלית ומשפטית גדולה. כדי לא לשאת בתנאים הסוציאליים של העובדים בהם היה מחויב המעסיק הקודם, יש להכניס לחוזה סעיפים המבטיחים כי המוכרים יסיימו את העסקת כל העובדים באופן מלא ועל פי חוק. החלטה על המשך העסקת עובד מוטב שתעשה רק לאחר בחינה ממושכת של כישוריו והתנהלותו בעסק הקיים.

• השותפים - כניסה לעסקי המסעדנות נעשית לרוב במסגרת שותפות של מספר חברים. יש להתכונן לכל תרחיש כבר במעמד הרכישה, ולהכניס להסכם החלטות עתידיות למקרה של פירוק השותפות.

לפני שאתם מקבלים כל החלטה, חשוב ביותר להבטיח כי העסקה משתלמת וכדאית. לשם כך מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום ומחזיק בניסיון אישי עשיר. היכרות הנושא על כל צדדיו תבטיח כי החוזה יכסה את כל האלמנטים החוקיים, הניהוליים והתפעוליים הקשורים ברכישת העסק ובהפעלתו העתידית, אותם קצרה היריעה מלתאר. חתימה על חוזה ללא בדיקה מעמיקה ומדוקדקת של כל אלו, עלולה להפוך לעוד מספר בסטטיסטיקה העגומה של עסקים שנסגרו בטרם הצליחו להתרומם.

עו"ד אריק פז עובד כעורך דין עצמאי וכן בשותפות עם משרד עו"ד שיפר-שניידר, עוסק במשפט אזרחי מסחרי, הסכמים וגישור עסקי עם התמחות בתחום קמעונאות המזון.
טלפון: 053-9387967
הכתבה באדיבות Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אריק פז, בשיתוף עו"ד אריק פז
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully