וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבר דירה לאחר הגירושין: לא "משחק ילדים"

עו"ד לימור אביטן, בשיתוף עו"ד לימור אביטן

23.9.2019 / 14:44

התגרשתם ואתם רוצים לעבור דירה? גם אם יש לכם משמורת, זה לא הולך להיות פשוט, ויחייב אתכם לקבל את הסכמת בן הזוג לשעבר

מעבר דירה. ShutterStock
מעבר דירה ללא הסכמת ההורה האחר הוא בלתי חוקי/ShutterStock

כל אדם זכאי לבחור באופן חופשי איפה יגור, ולאף אחד אין זכות להתערב בכך. אבל, אם מדובר בבני זוג גרושים עם ילדים, וסוגיית הסדרי הראיה והמשמורת מעורבות בעניין, שאלת מעבר מקום המגורים הופכת למורכבת יותר. זאת, בשל טובת הילדים והצורך שישמרו על קשר עם ההורה האחר.

מעבר של מקום מגורים הוא אירוע דרמטי בחייו של הורה, קל וחומר בחייו של הילד. אם מדובר בזוג הורים גרושים מכיוון שמדובר בהחלטה מהותית, היא חייבת להיעשות בידיעת שני ההורים ובהסכמתם.
כפועל יוצא מכך, גם אם ההורה מוגדר כמשמורן יחיד, אין לו זכות להחליט על דעת עצמו על העתקת מקום המגורים שלו עם ילדיו.

החובה לקבל את הסכמת ההורה האחר

על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, אחד מתפקידי ההורים הוא לקבוע את מקום מגוריו של הילד שלהם. החוק קובע, כי בכל עניין הנתון לאפוטרופסות שלהם, חייבים ההורים לפעול מתוך הסכמה, ובכלל זה בכל הנוגע למעבר דירה.

לכן, אם אתם גרושים, ורוצים לעבור דירה עם הילדים, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא להתייעץ עם ההורה האחר ולקבל את הסכמתו. אין זה משנה, אם אתם מחזיקים במשמורת על הילד או לא: הסכמת בן הזוג האחר היא בגדר חובה, והדברים מתחדדים במיוחד, אם ברצונכם לעבור למקום מגורים רחוק, שישפיע על חלוקת זמני השהות ביניכם לבין ההורה האחר.

מעבר דירה ללא הסכמת ההורה האחר הוא בלתי חוקי, ובמקרים מסוימים כאשר מתעורר חשש להעתקת כתובת מגורים שלא בהסכמה על ידי ההורה האחר, אפשר לפנות לבית המשפט ולבקש להוציא נגדו צו מניעה.

מעבר דירה. ShutterStock
מעבר דירה/ShutterStock

זמני השהות עשויים להיבחן פעם נוספת

מעבר מקום המגורים עשוי להשליך, כאמור, על הקשר שיוכל לקיים ההורה האחר עם ילדיו. מסיבה זו, במקרה שבו אחד מבני הזוג מבקש לעבור דירה, עשוי בית המשפט לבחון מחדש את חלוקת המשמורת על הילדים ואת חלוקת זמני השהות ביניהם.

במקרים מסוימים, במיוחד במעברי דירה של הורים המחזיקים במשמורת, עשוי בית המשפט למנוע את מעבר מקום מגורים, כאשר המעבר עשוי להשליך על איכות הקשר בין הילדים לבין ההורה השני. העיקרון שמנחה את בית המשפט הוא טובת הילד.

בתי המשפט אמנם מעדיפים בדרך כלל להימנע מלהתערב באופן שבו אנשים בוחרים לנהל את חייהם, אבל בכל הנוגע למעבר דירה של הורים לאחר גירושין אינם מהססים להשתמש בסמכותם, ובמקרים המתאימים אף מונעים מעבר של אחד ההורים.

מה שעומד לנגד עיניו של בית המשפט, כאשר הוא בוחן אם להתיר מעבר דירה של אחד מבני הזוג לכתובת מגורים אחרת או לא הוא אך ורק טובת הילד, והשאלה אם יוכל להמשיך לנהל את הקשר שלו עם שני הוריו גם לאחר המעבר.

פסקי דין שבהם נבחנו מעברי דירה של הורים גרושים

אמרנו כבר שבתי המשפט לא מהססים למנוע מעברי דירה של הורים גרושים, וכך למשל קרה בפרשת פלונית.

במסגרת אותה פרשה, ביקשה אשה ששלושת ילדיה נמצאים במשמורת אצלה לעבור מעיר אחת לעיר אחרת. לטענתה, היא חשה "כלואה וזרה" בעיר הולדתו של האב, ומעוניינת לחזור ולגור בקרבת בני משפחתה.

האב הנכה, הסובל מתסמונת נדירה, התנגד לכך בטענה שהמעבר הצפוי יפגע באופן חמור בהסדרי הראייה שלו עם הילדים, ויקשה עליו לשמור על קשר עמם.

לאחר שהוא עתר לבית המשפט לענייני משפחה בקריות בעניין זה, הורה השופט ניצן סילמן לאם להימנע מהמעבר המתוכנן. זאת, לאחר שהגיע למסקנה כי "קיים פגם בהורות האם, בכל הנוגע להכרה בחשיבות הקשר של הקטינים עם האב", פגם שעלול לשבש את הקשר בין הרב לבין ילדיו בטווח הארוך.

בפסק דין אחר נדחתה גם בקשת אם לעבור עם בנה התינוק בן השנה וחצי מהצפון למרכז הארץ.
במקרה זה האם ובנה התינוק בן השנה וארבעה חודשים התגוררו במרכז לנשים נפגעות אלימות, אולם חרף ההיסטוריה הקשה ורוויית האלימות של בני הזוג קבעה שופטת בית המשפט לענייני משפחה בחיפה ענבל קצב-קרן כי טובת הילד מחייבת ששני הוריו יהיו נוכחים בעת גידולו, ולכן דחתה את הבקשה.

במקרה אחר נדון ערעור של אם שבקשתה לעבור מעמק יזרעאל לאזור השרון עם שני ילדיה נדחה על ידי בית המשפט לענייני משפחה בטבריה. בית המשפט המחוזי בנצרת החליט לקבל את הערעור ולהתיר את המעבר, אך במקביל הורה גם על בדיקה מחודשת של תנאי המשמורת וחלוקת זמני השהות בין זוג ההורים.

טיפים להורים גרושים שמעוניינים לעבור דירה

ראשית, כדי להקטין את חוסר הוודאות ולאפשר להורים לנהל את חייהם באופן תקין גם לאחר הגירושין, מומלץ להוסיף להסכם הגירושין סעיף הקובע במדויק באיזה אזור גיאוגרפי מותר להורים לנוע, ולעבור כתובת מגורים.

שנית, אם אחד ההורים מעוניין לעבור דירה למקום מרוחק, כדאי לכל הפחות לבחון את האפשרות התיאורטית שגם ההורה השני יבצע מעבר דומה, כדי לצמצם את הנזק שהמהלך עלול לגרום להסדרי הראייה של בני הזוג.

לסיכום, מעבר דירה של אחד מבני הזוג לאחר הגירושין עלול להיות בעייתי, במיוחד אם הוא מתבצע למקום מרוחק, שעלול להשפיע על הסדרי הראייה של הילדים ולהשליך על איכות הקשר של בן הזוג האחר עם הילדים.

במקרה של מעבר דירה, חובה לבקש את הסכמת בן הזוג האחר לשינוי, והדבר חשוב באופן מיוחד אם המעבר מתבצע למקום מרוחק.

יש לזכור כי בתי המשפט לא מהססים במקרים לא מעטים למנוע מעבר דירה של הורים גרושים, ולצפות לכך שעם השינוי הסדרי המשמורת עשויים להיבחן מחדש על ידי בית המשפט.

עו"ד לימור אביטן מעניקה מגוון שירותים בתחום דיני המשפחה, לרבות: גירושין, צוואות וירושות, נישואים אזרחיים, אפוטרופסות, אימוץ ילדים, צווי הגנה ויציאה מהארץ ועוד.
טלפון ליצירת קשר - 077-2305460' target='_blank'} onclick="document.dispatchEvent(new CustomEvent('walla-tiny-tel-click', {detail: {tel: '077-2305460'}}))">077-2305460

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת

עו"ד לימור אביטן, בשיתוף עו"ד לימור אביטן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully