וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודת שורשים: על הוצאת אזרחות פורטוגלית

עו"ד אדם ידיד, בשיתוף עו"ד אדם ידיד

24.9.2019 / 10:01

ההליך לקבלת אזרחות פורטוגלית הוא מהיר ופשוט, אך דורש הוכחת קשר משפחתי למגורשי ספרד. במקרים מסוימים קל להוכיח קשר זה, אך באחרים, כמו המקרה שלפנינו, נדרש מחקר מעמיק ומורכב יותר

תמונות משפחתיות ישנות. ShutterStock
תמונות משפחתיות ישנות/ShutterStock

בניסיון לתקן את העוול ההיסטורי של גירוש יהודי ספרד, קבע חוק האזרחות הפורטוגלית כי בין הזכאים לאזרחות נמצאים גם צאצאיהם של מגורשי ספרד ופורטוגל. רוב המגורשים השתקעו לאחר הגירוש במדינות צפון אפריקה והבלקן, כך ששורשים במרוקו, טוניס, אלג'יר, מצרים, יוון, טורקיה בולגריה ואפילו רומניה ואיטליה, עשויים להעיד על זכאות לאזרחות פורטוגלית.

הליך קבלת האזרחות הפורטוגלית הוא פשוט ומהיר יחסית, ולכן רבים מבקשים לעבור אותו בדרך להגשמת החלום האירופאי. משך התהליך כולו עומד על כשנתיים, ואינו מצריך הגעה לפורטוגל או עמידה במבחני תרבות ושפה, אך מחייב הוכחת קשר משפחתי למגורשים.

הגילוי המפתיע בדרך לאזרחות

במקרים מסוימים קל להתחקות אחר השורשים ולאשש את קיומו של קשר כזה באמצעות רישומי קהילות ותיעודים היסטוריים אחרים, אך לעיתים מדובר במלאכה קשה ומורכבת הדורשת מאמצים רבים ושימוש במומחיותם של אנשי מקצוע מתאימים.

כך היה במקרה של ד', אישה בשנות העשרים המאוחרות לחייה שהחליטה, כבת להורים ממוצא צפון אפריקאי, לברר את זכאותה לאזרחות פורטוגלית.

ד' הגיעה למשרדנו לפגישה ראשונה, בה מקבל המועמד רקע כללי על התהליך ומתבקש לאסוף מסמכים רלוונטיים ולהביאם לפגישה הבאה. בניגוד למועמדים אחרים, לפגישה השנייה במשרדנו הגיעה ד' בידיים ריקות. ד' סיפרה נרגשת כי איסוף המסמכים הוביל לשיחה עם הוריה בה גילתה, לראשונה בחייה, כי היא מאומצת.

הגילוי היה ללא ספק דרמטי ומטלטל עבורה, אך ד' החליטה להמשיך בתהליך. המצב החדש דרש מאיתנו להתחיל להתחקות אחר השורשים של הוריה, אנשים עליהם מעולם לא שמעה, ושגם להוריה המאמצים אין כל מידע לגביהם.

ראשית פנינו לאגף לאימוץ ילדים, שם קיבלנו היתר מיוחד לפתוח את תיק האימוץ. בתיק מצאנו את שמה של האם הביולוגית, אך מהר מאוד נוכחנו לדעת כי היא כבר אינה בין החיים.
לאחר שהשתמשנו בכל המשאבים העומדים לרשותנו על מנת להמשיך לחקור את שורשיה של האם, איתרנו לבסוף את מקום היוולדה והצלחנו להוכיח כי ל-ד' אכן קיים קשר משפחתי למגורשי ספרד ופורטוגל.

הזכויות המגיעות עם אזרחות פורטוגלית

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
דרכון פורטוגלי/ShutterStock

ד' מחזיקה כיום באזרחות פורטוגלית בזכותה היא נהנית מזכויות כגון: היתר שהייה ועבודה בכל מדינות האיחוד האירופאי, הטבות בתנאים סוציאליים בחלק ממדינות האיחוד, לימודים אקדמיים חינם במוסדות לימוד ברחבי אירופה ועוד. מעבר לכל אלה, האזרחות הפורטוגלית מעניקה לה אפשרות לקבלת דרכון אירופאי בזכותו ניתן לקבל, כמעט אוטומטית, ויזה לארה"ב.

עו"ד אדם ידיד הוא שותף במשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, העוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל, וכן בנזיקין וביטוח ומימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה.

טלפון: 053-9374940

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הדרך לדרכון אירופאי הרבה יותר פשוטה ממה שחשבתם והיא עוברת דרך פורטוגל

עו"ד אדם ידיד, בשיתוף אתר zap משפטי
עו"ד אדם ידיד, בשיתוף עו"ד אדם ידיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully