וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזל טוב? כל מה שצריך לדעת על פיטורי עובדת בהריון

עו"ד שחר דור ועו"ד רוזי נמר, בשיתוף עו"ד שחר דור ועו"ד רוזי נמר

24.9.2019 / 13:26

האם ניתן לפטר עובדת הרה? מתי חלה חובה להודיע למעביד על ההריון ובאילו נסיבות ידחה בית המשפט תביעות נגד מעבידים שפיטרו עובדת בהריון? כל השאלות וכל התשובות בנושא שמעסיק את כולנו

לצערנו, אנו שומעים שוב ושוב סיפורים ועדויות של נשים אשר חוששות לחשוף במקום העבודה שלהן את הבשורה המשמחת: הן בהריון! חלק מהנשים חוששות לגבי יציבות מקום עבודתן, חלקן חוששות להרעת תנאים. חשוב לדעת את החוק, על מנת לדעת מה הזכויות של עובדת בהריון, מה מותר ומה אסור על פי חוק.

האם ניתן לפטר עובדת בהריון?

חוק העסקת נשים קובע כי אסור לפטר עובדת בהריון, אשר מועסקת לפחות שישה חודשים במקום העבודה, או עובדת בחופשת לידה. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אוסר על המעביד להפלות עובדת כזו או אחרת בשל הריונה (כלומר, להרע תנאים, לצמצם היקף משרה או לפטר).

יצוין, כי אם בחר המעסיק כן לפטר אישה בהריון או חופשת לידה, הרי שהוא מחוייב בפנייה מקדימה לממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה, ולקבל היתר לפיטורין, אחרת הפיטורים אינם חוקיים.
החוק גם קובע כי עובדת אינה מחויבת להודיע למעביד על הריונה, עד חודש חמישי. החל מחודש זה, העובדת מתבקשת להודיע על הריונה למעביד, והמעביד אינו יכול לדרוש ממנה לעבוד שעות נוספות או עבודת לילה, אלא אם העובדת מסכימה ויש אישור רפואי לכך.

אשה בהריון מפוטרת. ShutterStock
אשה בהריון מפוטרת/ShutterStock

מתי ניתן לתבוע את המעביד?

עובדת אשר מאמינה שפוטרה בשל הריונה, יכולה להגיש תלונה נגד המעביד שלה ליחידת האכיפה במשרד הכלכלה. במקביל, היא יכולה גם להגיש תביעה נגד המעביד בבית הדין לעבודה, כדי למנוע את פיטוריה ולדרוש פיצוי כספי בטענה לפיטורין שלא כדין ולהפליה.

עובדת הרה שפוטרה והצליחה להוכיח שהפיטורין נגרמו אך ורק בשל הריונה, רשאית לדרוש שכר עבור החודשים שנותרו לה עד הלידה הצפויה בסוף חודש תשיעי, וגם עבור שלושת חודשי חופשת הלידה וחודשיים נוספים אשר מוגדרים כ"תקופה מוגנת".

ואם העובדת מועסקת פחות משישה חודשים במקום העבודה?

עובדת חדשה שלא סיימה פרק זמן של שישה חודשי עבודה ופוטרה בשל הריונה, אינה מחוסרת אמצעים. עובדת זו יכולה לתבוע את המעביד בעילת פיטורין מחמת הפליה ופגיעה בשוויון מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. התביעה תתאפשר במידה והמעביד מעסיק לפחות שישה עובדים נוספים בעסק.

אם מספר העובדים נמוך משישה עובדים, יכולה העובדת שפוטרה לתבוע את המעביד בשם יסוד כבוד האדם וחירותו, הכולל את עיקרון השוויון או להסתמך בתביעתה על דיני חוזים, כיוון שהסכם עבודה הוא חוזה לכל דבר.

האם בית המשפט עשוי לדחות תביעות כאלו?

במקרים בהם בית המשפט מתרשם כי אין קשר בין הפיטורין לבין ההריון, הוא עשוי לדחות תביעה כזו. לדוגמה, במקרה בו עסק שרוי בקשיים כלכליים ומפטר עובדים נוספים, או במקרה בו המעסיק הודיע על פיטורין, ורק לאחר ההודעה בישרה העובדת כי הינה בהריון. בעקבות זאת, עשוי בית הדין לדחות תביעה המבססת את העילה לפיטורין בשל הריון.

משרד עו"ד שחר דור מתמחה בדיני עבודה, ליטיגציה, זכויות אדם ורשלנות רפואית.

טלפון: 077-2314621

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד שחר דור ועו"ד רוזי נמר, בשיתוף עו"ד שחר דור ועו"ד רוזי נמר
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully