וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: זכות הצבעה לישראלים - בבחירות בפורטוגל

עו"ד אדם ידיד, בשיתוף עו"ד אדם ידיד

2.10.2019 / 16:41

אזרחים ישראלים שקיבלו אזרחות פורטוגלית זוכים בימים אלו, לראשונה, באפשרות להצביע ולהשפיע על הרכב הפרלמנט הפורטוגלי. בקרוב אצלכם?

בחירות בפורטוגל. ShutterStock
ב-6.10.2019, ייבחרו 230 החברים בפרלמנט הפורטוגלי/ShutterStock

החוק המאפשר לצאצאיהם של מגורשי יהדות ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית הביא עשרות אלפי אנשים מרחבי העולם לפתוח בהליכים לקבלת האזרחות הנחשקת. עד כה, זכו לקבל אזרחות זו קרוב ל-13 אלף אנשים, מתוכם כ-6,000 אזרחים ישראלים. האזרחות הפורטוגלית מעניקה אפשרות שהייה ועבודה בפורטוגל ובכל מדינות האיחוד האירופי, קבלת תנאים סוציאליים מועדפים בחלק מהמדינות ועוד.

הטבה נוספת שמקבלים בעלי האזרחות היא זכות ההצבעה בבחירות לפרלמנט הפורטוגלי. עבור תושבי פורטוגל ההצבעה נעשית על פי מחוזות, בעוד בעלי אזרחות שאינם תושבי המדינה מצביעים למחוז כללי. השנה, לראשונה מאז יציאת החוק, יכולים גם אזרחי ישראל בעלי האזרחות הפורטוגלית להצביע בבחירות ולהשפיע על תוצאותיהן.

קצת על הפוליטיקה בפורטוגל

ב-6.10.2019, ייבחרו 230 החברים בפרלמנט הפורטוגלי, לאחר כהונה בת ארבע שנים של הפלג השמאלי במפה הפוליטית. הקואליציה, שהורכבה מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מפלגת השמאל והמפלגה הקומוניסטית, הביאה את המדינה שרק לפני עשור נקלעה אף היא למשבר הכלכלי שתקף את חברותיה ליבשת, לתקופה של התאוששות וצמיחה בתחומים רבים.

דגל פורטוגל. AP
דגל פורטוגל/AP

בניגוד לקשיים הכלכליים עמן עדיין מתמודדות מדינות שונות באירופה, הצליחה הממשלה הפורטוגלית בראשות אנטוניו קושטה, להתוות מדיניות שהובילה לתוצאות מוכחות: ירידה משמעותית באבטלה, עלייה בהיקף ההשקעות הזרות, קפיצה אדירה בענף התיירות ובענף הנדל"ן ועוד. ישנם, כמובן, קולות מתנגדים שטענו כי הצלחות אלו הן פירות השקעתן של ממשלות קודמות, אך גם המתנגדים הגדולים ביותר לא יכולים להתכחש לצעדים האמיצים בהם נקטה הממשלה, על אף ביקורות רבות שספגה, ולהבדיל בינה לבין הזרם הפופוליסטי השוטף את מדינות העולם המערבי ומנהיגיו.

אותה ממשלת שמאל היא זו שיישמה בפועל את חוק האזרחות הפורטוגלי, שהתקבל מספר חודשים לפני עלייתה לשלטון כחלק ממגמת עידוד הגירה חיובית למדינה. חוק זה איפשר לישראלים הטוענים כי הם צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית בהליך מהיר וקל, שאינו דורש מהמבקשים להגיע פיזית למדינה, אלא רק להוכיח קשר משפחתי לקהילה היהודית שחיה במקום או בספרד לפני הגירוש.

מצביעים עתידיים בדרך

הסקרים בפורטוגל צופים ניצחון נוסף למפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית. אלפי הישראלים בעלי האזרחות הפורטוגלית קיבלו לאחרונה מעטפות הצבעה מיוחדות באמצעותן יכלו לממש לראשונה את זכות ההצבעה ולהשפיע גם הם על המשך דרכה של פורטוגל. לאור הפשטות הרבה של הליך קבלת האזרחות הפורטוגלי, וכיוון ש-30,000 בקשות נוספות, רובן של ישראלים, כבר מחכות לאישור הממשלה הפורטוגלית, צפויים כנראה עוד ישראלים רבים לקבל מעטפה דומה בבחירות הבאות.

עו"ד אדם ידיד הוא שותף במשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, העוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל, וכן בנזיקין וביטוח ומימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה.

טלפון: 053-9374940
הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

עבודת שורשים: על הוצאת אזרחות פורטוגלית

בשיתוף עו"ד אדם ידיד
עו"ד אדם ידיד, בשיתוף עו"ד אדם ידיד
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully