וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטייח את הסימפטום או לטפל בבעיה? השירות ההנדסי שחובה להכיר

בשיתוף ישראל אפשטיין מהנדסים בע"מ ו-zap משפטי, בשיתוף ישראל אפשטיין מהנדסים בע"מ

16.5.2019 / 11:14

מדוע רובנו מוותרים על בדיקת מהנדס קונסטרקטור כשמתגלים ליקויי בנייה במרחב הביתי ומדוע טעות כזו עשויה לעלות לנו (מאוד מאוד) ביוקר? הכירו את הבדיקה שתחסוך לכם זמן וכסף

סדק בקיר בניין. ShutterStock
מהנדס קונסטרוקטור המתמחה בליקויי בנייה יספק פתרון מקצועי לבעיות כמו סדקים בקירות הבניין או שקיעות יסודות/ShutterStock

עומדים בפני רכישת דירה יד שנייה? מן הסתם לא תוותרו על בדק בית שייערך על ידי חברה מקצועית. בדיקה יסודית זו יכולה לאתר שורה ארוכה של בעיות וליקויים העשויים להזיק לנכס, לפגוע בשוויו ולגרום להפסדים ניכרים. ליקויים כאלה, לא בהכרח מעידים על ניסיון מצד המוכר להסתיר דבר מה, ולא אחת מתגלות בעיות שאיש לא היה מודע לקיומן. נכון הדבר, כי בדיקת מהנדס קונסטרוקטור כרוכה בהוצאה לא מבוטלת, אך בחישוב של עלות מול תועלת, אין ספק כי בדיקה זו עשויה למנוע הוצאות משמעתיות בעתיד.

לא רק לרוכשי דירות

בעוד שרוב רוכשי דירות מיד שנייה אכן דואגים להזמין שירותי בדק בית, לא כך הם פני הדברים כשמדובר בליקויים המתגלים לאחר הבנייה. גילוי סדקים בקיר, למשל, יוביל על פי רוב את בעלי הדירה לפנות לקבלן שיפוצים או שיפוצניק. ההמלצה של המומחים במקרה כזה, היא להזמין דווקא מהנדס קונסטרוקטור המתמחה בליקויי בנייה.

מדוע רובנו נוטים לסמוך בעיניים עצומות על קבלן השיפוצים? אולי כי אנו מאמינים, או רוצים להאמין, שהשיפוצניק עליו קיבלנו המלצות חמות יוכל להעריך את היקף הנזק, לרדת לשורש הבעיה ולספק לנו פתרון הולם במחיר הוגן. בעולם מושלם, אין ספק שכך היו פני הדברים, תמיד. למרבה הצער, העולם שלנו רחוק מלהיות מושלם.

סודות היסודות

מה שחשוב להבין בכל הקשור לליקויי בנייה (ויהיו אלה סדקים בקירות, כתמי רטיבות או כל מפגע אחר), זה שאין באמת אפשרות להעריך את היקף הנזק ללא בדיקה הנדסית יסודית. קבלן שיפוצים, מוצלח ואמין ככל שיהיה, לא יוכל בהכרח להבין מדוע הופיעו סדקים בקיר חדר השינה, וקרוב לוודאי שגם לא יעריך את המשמעות של תוואי הסדקים והזוויות שהם יוצרים.

מהנדס קונסטרוקטור לעומת זאת, יוכל לאפיין את הליקוי ולהבין מתי הסדקים הם אך סימפטום לבעיה חמורה יותר כגון שקיעות יסודות, למשל. הקבלן, ברוב המקרים יתייחס לבעיה הנקודתית, בשעה שהמהנדס יביט על התמונה הגדולה, כולל סביבת הבית, תכניות הבנייה, גורמי הסיכון השונים ועוד.

מנהל פרויקט נדל"ן. ShutterStock
בניגוד לקבלן, המהנדס יביט על בעיות המבנה באופן כולל יותר וייקח בחשבון את תכניות הבנייה וגורמי סיכון שונים/ShutterStock

בדיקת ליקויים במרחב הביתי

רוב קבלני השיפוצים עושים עבודה מצוינת בתחום עיסוקם. רובם יצליחו ככל הנראה לאטום ללא קושי את הסדקים שהופיעו בקיר, ולאחר שבוע תשכחו שהם בכלל היו שם. הבעיה היא, שאיטום הסדקים הוא לא תמיד המענה. למעשה, פתרון אסתטי לבעיה תשתיתית יוביל בהכרח להחמרה גדלה והולכת בנזקים.

מהנדס המתמחה בליקויי בנייה יערוך מגוון רחב של בדיקות במטרה לאתר את מקור הבעיה ואת המשמעויות הנלוות אליה, בטווח הקצר והארוך. בנוסף, המהנדס יכתוב דוח מפורט שבו הוא יציין, בין היתר, מהי דרך הטיפול הטובה ביותר, שלב אחר שלב. במקרה שהטיפול בבעיה כרוך בעבודות מורכבות יחסית, המהנדס יוכל ללוות את פרויקט השיפוצים כמפקח.

השורה התחתונה

בכל מקרה של נזקים במרחב הביתי - החל מריבוי סדקים בקירות ועד רטיבות בחדר הרחצה, מוטב לפנות למהנדס קונסטרוקטור המתמחה בבדק בית ובאיתור ואפיון ליקויי בנייה ונזקים תשתיתיים במבנים. כל האמור לעיל נכון, כמובן, גם במקרים של ליקויים בבניינים משותפים. כך, אם למשל חיפוי הקיר החיצוני של המבנה החל להתפורר, האבנים שעליו עלולות להיפרד מהקיר, להתפזר לכל עבר, ולגרום לפציעה חמורה של דיירים שעוברים במקום. נכון שניתן להסתפק בהדבקת האבנים בחזרה מתוך תקווה שהן לא ישובו וייפלו, אך מוטב לפנות למהנדס קונסטרוקטור ולטפל בבעיה אחת ולתמיד.

ישראל אפשטיין מהנדסים בע"מ הוא משרד מהנדסים העוסק בין היתר בפיקוח בנייה, תוספות בנייה, בוררות הנדסית, הנדסת קונסטרוקציה ועוד.

טל' ליצירת קשר: 077-2314377

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

*המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים.
*כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

בשיתוף ישראל אפשטיין מהנדסים בע"מ ו-zap משפטי, בשיתוף ישראל אפשטיין מהנדסים בע"מ
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully