וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשיטת רגל: האם הרפורמה החדשה משתלמת לחייבים?

בשיתוף LawGuide

26.3.2017 / 16:29

מטרת הרפורמה בהליך פשיטת הרגל היא לאפשר לחייב להשתקם כלכלית בזמן קצוב ומוגבל. במקרים מסוימים יכול החייב לפתוח דף חדש בחייו בתוך שנתיים ללא חובות עבר

אילוסטרציה. ShutterStock
החייב יכול לקבל תכנית תשלומים נוחה, ולקבל הפטר בתוך פרק זמן קצוב, של ארבע עד חמש שנים, ובמקרים מסוימים גם בתוך שנתיים/ShutterStock

הליך פשיטת הרגל מיועד לחייבים שאינם יכולים לעמוד בהתחייבויותיהם הפיננסיות. בסוף התהליך, לאחר שנכסי החייב מומשו לטובת הנושים, עשוי החייב לקבל הפטר מחובותיו כך שלא יצטרך לשלם עוד את חובות העבר ויוכל לפתוח דף כלכלי חדש בחייו.

בחודש ספטמבר 2013, נכנסה לתוקף הרפורמה החדשה בפשיטת רגל, אשר מגבילה את אורכם של ההליכים. בעקבות השינוי החייב יכול לקבל תכנית תשלומים נוחה, ולקבל הפטר בתוך פרק זמן קצוב, של ארבע עד חמש שנים, ובמקרים מסוימים גם בתוך שנתיים. כאשר שיתוף פעולה מלא מצדו וגילוי כל מידע על רכוש שבבעלותו יקדם את קבלת ההפטר.
הליך פשיטת רגל מתאים לחייב שצבר חובות בסכום גבוה מ- 17,500 שקלים, ואינו יכול לפרוע אותם בפרק זמן סביר. החייב יכול לפנות בבקשה אל הכונס הרשמי להכריז עליו כפושט רגל. במסגרת ההליך ימומשו נכסיו לצורך כיסוי החובות ובסיומו יינתן צו הפטר, אשר מוחק את רוב החובות הנותרים.

מה השתנה בזכות הרפורמה החדשה?

הרפורמה חלה רק על בקשות המוגשות על ידי חייבים מאז ספטמבר 2013. עד כניסתה לתוקף, ההליך כלל ארבעה שלבים עיקריים: בקשה לפשיטת רגל על ידי החייב או ביוזמת הנושים, מתן צו כינוס על נכסי החייב, הכרזה על פשיטת רגל ומתן צו הפטר בסיומו.

הליך פשיטת רגל דרש עמידה בחובת תום הלב מצד החייב, הן לגבי האופן שבו נוצרו החובות והן בהמשך ההתנהלות לאורך התהליך כולו, ושיתוף פעולה מלא עם כונס הנכסים, המנהל המיוחד והנאמן.

לאיתור עורך דין בתחום הוצאה לפועל לחץ/י כאן

בעקבות יישום הרפורמה החדשה ישנה אפשרות מעשית שהחייב יסיים את הליך פשיטת רגל בתוך זמן קצר מאוד של 18 חודשים מיום הגשת הבקשה, כאשר עיקרה של הרפורמה היא מתן אפשרות לחייב להציע תכנית פירעון להצעת הסדר, כך שלמעשה הוא יכול לקבל כבר במעמד הדיון הפטר מותנה או הפטר חלוט ומלא.

היתרונות והחסרונות בהליך פשיטת רגל

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כיום השלב שבו מתקיים הדיון המשפטי בהכרזת החייב כפושט רגל הוסר, ובמקומו מתקיים דיון לאחר 18 חודשים הן בבקשת החייב כפושט רגל והן בבקשתו למתן צו הפטר חלוט או מותנה. ברגע שבית המשפט מחליט לתת צו הפטר, החייב משתחרר מכל חוב בר תביעה, מלבד חובות שההפטר לא חל עליהם, כולל חובות שנוצרו בשל קנסות המגיעים למדינה, חובות שנוצרו במרמה, וחובות לפי פסק דין בתובענת מזונות.

עד לרפורמה החדשה היה מדובר בתהליך מתיש העשוי להימשך שנים רבות, שבמהלכן הוטלו על החייב הגבלות שונות, כמו לקוח מוגבל בבנק, איסור על שימוש בכרטיסי אשראי ואיסור על ייסוד תאגיד. ואולם לאור הרפורמה ההליך יכול להתקצר משמעותית אם החייב יפגין רצון ממשי לכך.

החסרונות בהליך פשיטת רגל הם שלאורך הדרך ישנה חשיפה גדולה של החייב ופלישה לפרטיותו. עליו לדווח על הכנסותיו והוצאותיו, ועליו לוותר על הנכסים שברשותו, כך שבסופו של דבר יתחיל מנקודת אפס.

היתרונות בהליך הם שאין הצטברות של ריביות, החייב מקבל הגנה מסוימת מפני הנושים, אשר אינם יכולים לנקוט נגדו בהליכים משפטיים, והסדרת החובות אינה מתפרסת על פני תקופה ארוכה. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום בהוצאה לפועל, שיוכל לעזור בבחירת המסלול המתאים למחיקת חובות ויסייע בניסוח והגשה של המסמכים הנדרשים.

הכתבה באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il


* המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully