וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זומנת לחקירה במשטרה? כדאי להיות מוכן!

בשיתוף LawGuide

27.3.2017 / 11:45

לאדם שקיבל זימון לחקירה משטרתית מומלץ להתייעץ בהקדם עם עורך דין פלילי, כדי לקבל תמונת מצב מלאה ולהיות מגובה בייצוג הולם ומקצועי כבר בשלבים הראשונים של ההליך הפלילי

שוטרים שמנים. עומר מירון
מרגע הכניסה לתחנה ועוד בטרם ההגעה לחוקר, כל מילה שיוצאת מפי הנחקר חשובה וקריטית/עומר מירון

1. הזכות להיוועץ עם עורך דין

כל כתב אישום נפתח ומתגבש בחקירה פלילית במשטרה. כדי להבין על מה בדיוק מתנהלת החקירה ומהו המידע המצוי בידי החוקר, יש להתייעץ בהקדם האפשרי עם עורך דין המתמחה בדין הפלילי. חשוב לנחקר להבין עוד בשלבים המוקדמים, אילו עובדות ידועות ואילו עובדות אינן ידועות למשטרה ובאיזו מידת וודאות.

2. הכנה לקראת חקירה משטרתית
אדם שקיבל זימון לחקירה, נדרש בשלב ראשון לברר מהו מעמדו, ולהבין האם זומן לחקירה כעד או כנאשם. ניתן לנסות לברר בעת שיחת הזימון בטלפון, מהי מטרת החקירה, ואם זומן כחשוד על איזה עבירה. ככל שיתקבלו יותר פרטים, כך יוכל החשוד להתכונן טוב יותר לקראת החקירה בסיוע עורך דינו.

3. התנגדות להתייצבות לחקירה
אדם שזומן למשטרה יכול להתנגד להתייצבות לחקירה, ולבקש שיוציאו נגדו צו מבית משפט לצורך חקירתו. בדרך זו הוא עשוי להרוויח זמן נוסף עם עורך דין כדי להתכונן טוב יותר לקראת החקירה וכדי לנסות למזער את הנזקים לפני הגשת כתב אישום.

4. הימנעות משיחות סרק בתחנת המשטרה

מרגע הכניסה לתחנה ועוד בטרם ההגעה לחוקר, כל מילה שיוצאת מפי הנחקר חשובה וקריטית, לכן עדיף להימנע משיחות לא רשמיות, מכיוון שאין שיחות סרק, והכל הופך למזכר כתוב וחלק מראיות התביעה. האדם היחיד שניתן להתייעץ עמו בתחנת המשטרה הוא עורך הדין מטעם החשוד.

5. שמירה על זכות השתיקה

אדם עצור זכאי שיודיעו לבני משפחתו על כך, ולדאוג שעורך דין יגיע לחדר החקירות. עורך הדין יכול לחשוף את הנחקר לתרגילים ולסודות השמורים לחדרי החקירות, וגם לעובדה שבמקרים מסוימים עדיף לשמור על זכות השתיקה, אך במקרים אחרים כדאי למסור מידע ולשתף פעולה עם החוקרים. ואולם בכל מצב עדיף לשתוק מאשר לשקר לחוקרים או למסור תשובה לא נכונה שבהמשך תופרך.

לאיתור עורך דין פלילי לחץ/י כאן

6. חתימה על אזהרה

על החוקר להזהיר את הנחקר בתחילת החקירה כי הוא חשוד, ולהסביר מהי מהות העבירה שבגינה זומן לחקירה. בדרך כלל נדרש הנחקר לחתום על אזהרה, אולם אם לא ברור לו מהי משמעות החשדות ומהו סעיף האישום, עדיף שלא לחתום ורצוי לשמור על קור רוח ולא להודות באשמה בשל הפעלת לחץ רגעי.

7. זימון לחקירה כעד

במקרה שאין אזהרה והנחקר זומן כעד, עליו לדעת כי המעבר בין עד לחשוד הוא מהיר ביותר, והחקירה עלולה לעתים קרובות להפוך את הנחקר לחשוד בפוטנציה, ואולם בפני העד לא עומדת זכות שתיקה, דבר שעלול לבוא בעתיד לרעתו.

הארכת מעצרו של חשוד בהתעללות בקשישים בבית אבות, בית משפט השלום חיפה, 19 בפברואר 2017. אדריאן הרבשטיין
המעבר בין עד לחשוד הוא מהיר ביותר/אדריאן הרבשטיין

8. אסור להיכנע להבטחות החוקר

חשוב לזכור כי למרות שהחוקר לעתים מנסה להיות ידידותי, הוא אינו חבר של החשוד. הבטחות לעזרה מצדו בדרך כלל אינן מחייבות את המשטרה, כמו שחרור מוקדם בתמורה להודאה באשמה, לכן חשוב שלא להיכנע למניפולציות, אשר אינן מבוססות.

9. דבקות בגרסה אחת

אם המשטרה מתיימרת להיות בעלת ראיות, הנחקר יכול לבקש להציג בפניו את חומר ראיות, ואף רשאי לבקש הבהרה על כל שאלה כללית. חשוב לדאוג שהחוקר ירשום כל מילה מהדברים הנאמרים, ויש להימנע מציניות אשר עלולה להתפרש באופן לא רצוי בעת קריאת הדברים. חשוב לדבוק בגרסה אחת של השתלשלות האירועים, ולהימנע מלפרט יותר מפעם אחת על כל נושא, מכיוון שבסיפור מורכב לרוב יהיו שינויים בין הגרסאות גם אם מדובר באמת.

10. התנהלות לאחר חקירה

משמעות שחרור מחקירה אינה מעידה בהכרח על סיומה, וייתכן כי הנחקר יזומן שוב למשטרה באותו עניין. על כן חשוב להתייעץ לאחר חקירה אך ורק עם עורך דין ולא לפרסם את המקרה ברשתות חברתיות, ולא לשתף אנשים אחרים, גם אם הם נחשבים לחברים קרובים.

הכתבה הוכנה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully