וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר רוצה לחפש עליך או ברכב שלך סמים? דע את זכויותך

בשיתוף LawGuide

27.3.2017 / 12:04

המשטרה יכולה לעצור כל אדם ברחוב ללא צו שיפוטי ולערוך חיפוש בהסכמתו, על גופו, בבגדיו או בכליו, רק כאשר קיים יסוד סביר להניח כי החשוד מחזיק סמים

פלסטינים בשער שכם, ירושלים, 20 באוקטובר 2015. טלי מאייר
השוטר נדרש להציג בפני החשוד צו חיפוש, או להבהיר לו כי קיים חשד סביר כי הוא מחזיק סמים שלא כדין/טלי מאייר

כאשר שוטר ניגש אל אדם ברחוב, הוא אינו יכול לערוך חיפוש סמים על גופו ללא כל סיבה. השוטר נדרש להציג בפני החשוד צו חיפוש, או להבהיר לו כי קיים חשד סביר כי הוא מחזיק סמים שלא כדין. כאשר נערך חיפוש לא חוקי, החשוד רשאי לסרב, והסירוב לחיפוש לא ייזקף לחובתו.

כאמור, כדי שחיפוש סמים יהיה חוקי, השוטר צריך להציג בפני החשוד צו חיפוש שיפוטי, או לחלופין צריך שיהיה לשוטר יסוד סביר לכך שהאזרח חשוד בביצוע עבירה פלילית של החזקת סמים. ללא צו או ללא חשד סביר, השוטר אינו רשאי לבצע חיפוש והסירוב לחיפוש לא ייזקף לחובתו של המסרב.

על פי פקודת סדר הדין הפלילי, שוטר מוסמך לבצע חיפוש בבית, ברכב או בכל מקום אחר, במקרים שבהם ישנו יסוד להניח שמבוצעת במקום עבירה מסוג פשע, או כאשר האדם המחזיק במקום פנה לעזרת המשטרה, או כאשר אדם שנמצא במקום פנה למשטרה והיה לו יסוד להניח שמבוצעת שם עבירה.

חיפוש ללא צו יכול להיערך בזמן מרדף אחרי חשוד המתחמק ממעצר, וכאשר מחזיק המקום נתן הסכמה מדעת לביצוע חיפוש. בעת החיפוש בבית צריכים להיות נוכחים שני עדים מטעם החשוד, אלא אם הוא היה מודע לזכות זו ובחר לוותר עליה. כאשר בוצע חיפוש לא חוקי, ניתן להביא לפסילת הראיה שהושגה במהלכו.

לאיתור עורך דין בתחום עבירות סמים לחץ/י כאן

עישון מריחואנה, אילוסטציה. AP
צריך שיהיה לשוטר יסוד סביר לכך שהאזרח חשוד בביצוע עבירה פלילית של החזקת סמים/AP

חיפוש ללא צו בתנאי שיש חשד סביר והחיפוש נעשה בהסכמה

שוטר רשאי לעצור כל אדם ברחוב ללא צו של בית משפט ולערוך חיפוש על גופו, בבגדיו או בכליו, במצב שבו קיים יסוד סביר להניח כי אותו אדם נושא כלי נשק, מחזיק סמים, רכוש גנוב, או כל דבר אחר שהחזקתו אינה חוקית.

לפיכך שוטר רשאי לערוך חיפוש ללא צו, בתנאי שישנו יסוד סביר לכך שאותו אדם מחזיק בחפץ שהחזקתו אסורה, כאשר קיומו של רישום פלילי ללא גורמים מחשידים, אינו מקנה לשוטר את הסמכות לבצע חיפוש ללא צו.

חשד סביר מתקיים כאשר מידע מודיעיני מגיע אל המשטרה על ביצוע עבירה באזור שבו נמצא החשוד, או כאשר החשוד מתנהג באופן המעורר את חשדות השוטר, לכן מומלץ להישמע להוראות השוטר, גם אם אין לו עילה לחיפוש ולא מתקיים יסוד סביר.

עם זאת, על החשוד לדעת שהוא רשאי לסרב לחיפוש, כאשר אין יסוד סביר ואין לשוטר סמכות אחרת לבצע חיפוש, והסירוב לא ייזקף לחובתו. כדי להבטיח כי הסכמה לחיפוש היא הסכמת אמת, השוטר נדרש להסביר במה הוא חשוד, ואף להבהיר לו כי נתונה בידיו הזכות לסרב לביצוע החיפוש וכי הסירוב לביצוע חיפוש לא ייזקף לחובתו.

החיפוש ייחשב לחוקי רק בנסיבות שבהן ניתנה הסכמת אמת, ואם השוטר לא מסר הסבר, קמה הזכות לסרב לחיפוש. בכל מקרה רצוי שלא להתעמת בזמן החיפוש עם השוטר, ויש לאפשר לעורך דין המתמחה בפלילים, לבדוק האם החיפוש היה חוקי או לא.

החשד הסביר נבחן על ידי בית המשפט בכל מקרה לגופו, ונבדק האם בנסיבות המקרה המסוימות, ניתן היה להצביע על יסוד סביר שהקים עילה לחיפוש ומהי סבירות שיקול דעתו של השוטר. על פי הכרעת בית המשפט, החיפוש יוכשר או יפסל ולעתים אף ממצאיו עלולים להיפסל עקב חיפוש לא חוקי.

הכתבה באדיבות אתר לייעוץ משפטי lawguide


* המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully