וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: האב יקבל משמורת בלעדית על הילד עקב התנהגות האם

LawGuide בשיתוף עורך דין צבי טהורי

4.4.2017 / 11:38

בית המשפט לענייני משפחה ברמת גן העביר משמורת קטין מהאם לידי האב, בעקבות הפרה חוזרת ונשנית של הסדרי הראייה על ידי האם

אילוסטרציה. ShutterStock
בתי המשפט לענייני משפחה החלו להטיל סנקציות על הורים המפרים הסדרי ראייה עם ילדיהם/ShutterStock

בעת הליך הגירושין נקבעים הסדרי הראייה במסגרת קביעת משמורת הילדים בידי אחד ההורים. לרוב יקבע בית המשפט את האם כהורה המשמורן, לצורך הנוחיות נתייחס לאם כהורה משמורן למרות שיתכנו מצבים הפוכים, ולאב יקבעו הסדרי ראייה עם הילדים. הסדרי הראייה שיקבע בית המשפט יוכנסו בסיומו של ההליך להסכם הגירושין בין ההורים.

קיומם התקין של הסדרי הראייה שנקבעו בהסכם חשובים מאוד להתפתחותו הרגשית של הילד, אשר בכל מקרה מצוי במצוקה רגשית בעת גירושי הוריו וזקוק לקשר יציב וקבוע עם שני הוריו, ולכן נעשים כיום מאמצים ביחידות השונות התומכות בהליכי הגירושין כגון: יחידות הסיוע שליד בתי המשפט, גורמי הרווחה ברשויות המקומיות ועוד. להגברת המודעות של המתגרשים לחשיבות קיומם התקין של הסדרי הראייה.

הפרה של הסדרי ראייה יכולה שתעשה בדרכים שונות: לעיתים האם (כאמור, בד"כ היא נקבעת כהורה משמורן) מסרבת, ממניעים שונים ולא רלוונטיים (כמו נקמה באב) לאפשר קיומם של הסדרי הראיה בין האב לבין ילדיו, לעיתים האב לא מקיים את הסדרי הראייה עם הילד במועדם, או לא מקיימם בכלל ובכך פוגע בילד המצפה למפגש עם אביו, לעיתים הילד עצמו מסרב לקיים את הסדרי הראיה (אם בגלל כעסו על האב או בהשפעת האם).

לפנייה ישירה לעורך הדין צבי טהורי לחץ/י כאן

לאור המודעות המתגברת לחשיבותם של הסדרי הראייה, החלו בשנים האחרונות בתי המשפט לענייני משפחה להטיל סנקציות על הורים המפרים הסדרי ראייה עם ילדיהם.

הפתרונות הם שונים וכוללים סנקציות "קלות" יותר כגון קנס על כל הפרה של ההסדר, מימון שמרטף, או חיוב האב ב"דמי טיפול". לעיתים מוטלות סנקציות חריפות יותר כגון הגדלת מזונות, ובמקרים נדירים יותר שבהם הילד מתנכר לאב ומסרב לקיים את הקשר תיתכן סנקציה של הפחתת מזונות.

המצבים החריגים ביותר הם אלה אשר בהם האם מסרבת, מסיבות שונות, לאפשר קיומם של הסדרי הראייה בין האב לילדיו. בית המשפט מתרה באם בטרם יטיל סנקציה ואולם אם ממשיכה האם בהפרת הסדרי הראייה יטיל בית המשפט את הסנקציה החריפה ביותר - מאסר במסגרת הליך לפי פקודת בזיון בימ"ש או החלפת ההורה המשמורן, כלומר, בית המשפט יעביר המשמורת מידי האם לאב.

ילד דואג. ShutterStock
לעיתים האב לא מקיים את הסדרי הראייה עם הילד במועדם, או לא מקיימם בכלל ובכך פוגע בילד המצפה למפגש עם אביו/ShutterStock

בית המשפט אינו ממהר להטיל סנקציות כמו העברת המשמורת לאב

בתיק אשר טופל על ידי משרדנו בבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן, החליט לפני כשנה בית המשפט להעביר משמורת של קטין רך בשנים מידי האם לידי האב, לנוכח הפרות חוזרות ונשנות של הסדרי הראיה מצד האם. כל ניסיונות האם לשנות את ההחלטה - עלו בתוהו.

בית המשפט אינו ממהר להטיל סנקציות כה חמורות כמו העברת המשמורת לאב, במיוחד כשמדובר בילדים מתחת לגיל 6 אשר מצויים ב"חזקת הגיל הרך" ומשמורתם נתונה כדבר שבשגרה בידי האם, החלטה כזו מגובה בתסקירים של שירותי הרווחה וחוות דעת של מומחים לרוב ואולם משנקבעה סנקציה כזו, קשה מאד לבטלה.

הכתבה מאת עורך דין צבי טהורי באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully