וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם ממון: האם זה מספיק בשביל לשמור על הכסף?

בשיתוף LawGuide

4.4.2017 / 14:43

למה חשוב לחתום על הסכם ממון גם אם בני הזוג עוד לא צברו ממון ורכוש? כיצד הסכם כזה יכול להגן גם על זכויותיו של בן הזוג שהגיע לנישואים ללא רכוש רב? ומדוע כדאי לערוך הסכם ממון גם אם בני הזוג לא מתכוונים להינשא ואף אם כבר נישאו?

הסכם ממון. ShutterStock
הסכם ממון/ShutterStock

מה דינה של דירת מגורים אשר נרכשה על ידי אדם לפני הנישואין, מכספו הפרטי, במקרה של גירושין? במקרה שהגיע עד לפתחו של בית המשפט העליון, נקבע כי אותה דירת מגורים אשר הייתה רשומה על שמו של הבעל בלבד תחולק שווה בשווה בינו ובין גרושתו - זאת מכיוון שהשניים התגוררו בה ביחד במשך שנות נישואין רבות, וכך הוכחה כוונת שיתוף בדירה. על כן ובהתאם לחוק יחסי ממון, נקבע שהאישה תקבל חצי משווי הדירה.

במקרה הזה לא נחתם בין הצדדים הסכם ממון. אילו היו חותמים ביניהם על חוזה המסדיר את חלוקת הרכוש במקרה של גירושין, התמונה הייתה יכולה להיות שונה. ללא הסכם ממון בין בני זוג, יחולו הוראות חוק יחסי ממון על אופן חלוקת הרכוש. החוק קובע כי בעת גירושין, פטירה או פרידה אשר מביאים לפקיעת הקשר הזוגי, כל הרכוש שנצבר במהלך התקופה הזוגית ייחשב רכוש משותף שיחולק שווה בשווה בין בני הזוג.

כך הסכם ממון יכול להגן על הזוגיות ולשמור על האינטרסים של שני הצדדים

זוג צעיר עם בעיות בזוגיות. ShutterStock
זוג צעיר עם בעיות בזוגיות/ShutterStock

בני זוג שמעוניינים להחליט בעצמם כיצד לחלק ביניהם את הרכוש אם ייפרדו בעתיד, בהתאם לנסיבות הספציפיות והייחודיות של הקשר ביניהם, יכולים לערוך ביניהם הסכם ממון. בבוא העת, אם ייפרדו, ההוראות הכלולות בהסכם הממון יגברו על דרך חלוקת הרכוש הקבועה בחוק יחסי ממון.

מדובר בחוזה מוסכם בין בני זוג נשואים או ידועים בציבור, כולל זוגות חד מיניים, שבמסגרתו הם מחליטים מה יקרה עם רכושם וממונם בעתיד, במקרה של פרידה או מוות. מטרתו של הסכם הממון היא למנוע סכסוכים כספיים בעתיד, באמצעות הגדרת היחסים הכספיים ביניהם מבעוד מועד.

לאיתור עורך דין בתחום הסכם ממון לחץ/י כאן

דווקא מכיוון שבני זוג חותמים על הסכם ממון כאשר הזוגיות ביניהם פורחת ומלבלבת, אם לפני הנישואין ואם לאחר הנישואין, הם יכולים להגיע להחלטות חשובות שיגנו על הזכויות של שניהם במקרה של פרידה עתידית. כך, יוכלו הצדדים לדעת כבר היום כי אם ייפרדו בעתיד, אף אחד מהם לא יפסיד את רכושו וכספו עקב הפרידה.

באילו נסיבות חשוב לחתום על הסכם ממון?

עם השנים, הסכמי ממון הופכים נפוצים יותר ויותר, וכבר אינם מיועדים רק לעשירים או לזוגות שמגיעים לקשר הנישואים עם פערים גדולים מבחינת הרכוש. היום, יותר מבעבר, אנשים נישאים זה לזה בגיל מבוגר יותר, לאחר שכבר הספיקו לצבור רכוש ולעתים אף לאחר שקיבלו ירושה. כמו כן, זוגות רבים יותר נפרדים בגילאים מבוגרים או נישאים בנישואים שניים. הסכם הממון מהווה אופציה לגיטימית להסדרת השותפות הפיננסית ביניהם.

גם אם חלוקת הרכוש השוויונית על פי חוק יחסי ממון היא הדרך הנכונה עבור בני הזוג, באמצעות הסכם ממון הם יוכלו להתאים את מערכת היחסים הכספית ביניהם על פי רצונותיהם וצורכיהם הייחודיים. זאת נוסף על היציבות וההגנה המשפטית שהסכם הממון מספק לחיי הזוגיות.

למעשה, בכל מקרה מומלץ לערוך הסכם ממון הוגן אשר ידאג שלא לקפח אף אחד מהצדדים גם אם יתגרשו בעתיד. לדוגמה, לאחרונה התקבלה תביעתו של גרוש בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, ונקבע כי על פי הסכם הממון שנחתם בזמנו בינו ובין גרושתו, כל אחד מהם יקבל את חלקו מהדירה המשותפת שנמכרה בעקבות הגירושין בהתאם למידת השקעתו הכספית בדירה.

הגרוש השקיע את מרבית כספי הירושה שקיבל באותה דירה, בסכום של 500 אלף שקלים, סכום גבוה משמעותית מהכספים שהשקיעה האישה בדירה - בסך של 125 אלף שקלים. במקרה זה קבע השופט כי הסכם הממון שחתמו ביניהם תקף ומחייב, ולכן קבע כי לאחר פירוק השיתוף בדירה ומכירתה, כל אחד מהצדדים יקבל את כספו בחזרה בדיוק כפי שקבעו ביניהם באמצעות הסכם הממון.


הכתבה באדיבות אתר עורכי דין lawguide


*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • הסכם ממון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully