וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתפסת נוהג בשכרות? כך תקבל עונש מקל

בשיתוף LawGuide

5.4.2017 / 11:13

העונש הצפוי על עבירת נהיגה בשכרות הוא שלילת רישיון למשך שנתיים לצד עונשים מחמירים יותר. עורך דין בתחום דיני התעבורה יכול לסייע לנאשם להפחית את העונש על פי נסיבות המקרה

אדם נוהג עם בקבוק בירה ביד. ShutterStock
האלכוהול גורם מצד אחד לעלייה בביטחון העצמי של הנהג, ומצד שני לירידה בתשומת הלב ולשיבוש בשיקול הדעת לגבי הזמן והמרחק/ShutterStock

נהיגה בשכרות מסוכנת מאוד לנהג עצמו ולנהגים האחרים בכביש. לאחר שתיית משקאות אלכוהוליים הסיכוי למעורבות בתאונת דרכים עולה, מכיוון שהאלכוהול גורם מצד אחד לעלייה בביטחון העצמי של הנהג, ומצד שני לירידה בתשומת הלב ולשיבוש בשיקול הדעת לגבי הזמן והמרחק.

לאור ריבוי עבירות נהיגה בשכרות, בתי המשפט נוקטים בגישה מחמירה, ונהג שנתפס שיכור צפוי לשלילה למשך שנתיים לצד שלילה על תנאי, מאסר על תנאי ומאסר בפועל או עבודות שירות כאשר אין זו פעם ראשונה ובהתאם לתוצאות העבירה.

בתום תקופת השלילה הנהג יכול להידרש להוציא רישיון חדש ולעבור שוב טסט ותיאוריה ומבחני כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במקרה של תאונת דרכים עם נפגעים, רישיונו של הנהג עלול להיפסל לצמיתות והוא יכול לרצות עונש מאסר בפועל. הדרך הבטוחה להימנע מעונש היא לציית להוראות החוק, ולא לנהוג לאחר שתיית אלכוהול. עם זאת, בהתקיים נסיבות מיוחדות, רשאי בית המשפט לסטות מהעונש.

מהי כמות האלכוהול המותרת?

נהיגה בשכרות מוגדרת בשלושה מצבים - האחד, אם הנהג שתה משקה אלכוהולי בעת נהיגה או בעת שהיה ממונה על הרכב. השני, אם נמצא בגופו סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן. השלישי, אם נמצא בגופו אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שנקבע בחוק.

החוק קובע כי לנהג מותר לשתות עד שתי מנות משקה, כאשר מנה אחת שווה לשליש כוס בירה, או שוט של ויסקי או וודקה. פקודת התעבורה קובעת כי נהג שיכור הוא מי שנוהג כשבדמו מצויה דגימה של לפחות 50 מ"ג אלכוהול ביחס ל- 100 מ"ל דם, או אם בבדיקת נשיפה נמצא מעל 240 מק"ג אלכוהול ביחס לליטר אוויר נשוף. כאשר מדובר בנהג חדש או צעיר, נהג רכב כבד ונהג רכב ציבורי, החוק קובע כי ריכוז האלכוהול בדם הוא מעל 0.01% או 50 מיקרוגרם בנשיפה בבדיקת הינשוף.

לאיתור עורך דין בתחום נהיגה בשכרות לחץ/י כאן

אילוסטרציה. ShutterStock
לנהג מותר לשתות עד שתי מנות משקה, כאשר מנה אחת שווה לשליש כוס בירה, או שוט של ויסקי או וודקה/ShutterStock

העונש הקבוע בחוק הוא פסילת רישיון מינימלית של שנתיים, כאשר לעברו התעבורתי של הנהג אין כל משמעות. בית המשפט מתייחס לנזק שנגרם כתוצאה מביצוע העבירה, כך שלתאונת דרכים עם נפגעים יש השלכות חמורות ביותר, ואף עשוי להתחשב בהליכי השיקום שעבר הנהג מאז ביצוע העבירה, כמו השתתפות בתכנית גמילה מאלכוהול.

כאשר נהג נעצר על ידי המשטרה לבדיקת אלכוהול, עליו להסכים לעבור את הבדיקה, מכיוון שסירוב נחשב כהודאה באשמה בעבירה של נהיגה בשכרות והענישה הצפויה היא פסילת רישיון לשנתיים.

רצוי להתייעץ טרם העמידה למשפט עם עורך דין המתמחה בדיני התעבורה, כדי לקבל סיוע משפטי ולנסות להפחית את העונש ולקצר את תקופת השלילה. עורך דין מנוסה עשוי במקרים מסוימים לזכות את הנהג מאשמה, כתוצאה מבעיות בפרטים טכניים קטנים ונסיבות אישיות ומיוחדות, או לסיים את המשפט בעונש מקל, הפחות בהרבה מעונש המינימום הקבוע בחוק.

עורך הדין יכול לטעון להגנת הנאשם כי מכשיר הינשוף לא היה אמין, או שהינשוף לא כויל כהלכה ועל כן תוצאותיו שגויות, ויכולות להעיד על נהיגה בשכרות גם אם הנהג כלל לא שתה. עורך הדין יכול לטעון כי בדיקת הדם לא נערכה תוך הקפדה על נהלים ברורים, כמו חיטוי ללא אלכוהול, וכדומה.

הכתבה באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully