וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באילו מקרים ניתן לקבל זיכוי מנהיגה בשכרות?

בשיתוף LawGuide

18.4.2017 / 12:43

בעיות טכניות קטנות בביצוע בדיקות שכרות ואי מתן הסבר מצד השוטרים למשמעות הבדיקה והסירוב להיבדק, עשויים לזכות את הנהג מאשמה בנהיגה בשכרות

אישה נוהגת ושותה אלכוהול. ShutterStock
העונש הצפוי בגין עבירת נהיגה בשכרות הוא שלילת רישיון למשך שנתיים/ShutterStock

נהיגה בשכרות מסוכנת מאוד הן לנהג והן ליתר הנמצאים בכביש. כאשר נהג עולה לרכב כשהוא תחת השפעת משקאות אלכוהוליים, הסיכוי למעורבות בתאונת דרכים עולה, מכיוון שהשתייה מעלה את הביטחון העצמי של הנהג השיכור, ומפחיתה את תשומת לבו ושיקול הדעת בנוגע למדדי הזמן והמרחק.

העונש הצפוי בגין עבירת נהיגה בשכרות הוא שלילת רישיון למשך שנתיים, לצד עונשים נלווים כגון: פסילה מנהלית, החרמת רכב לשלושים יום, מאסר על תנאי ועבודות שירות. אם הנהג היה מעורב בתאונת דרכים עם נפגעים, רישיונו עלול להיפסל לצמיתות, והוא עלול לרצות עונש מאסר בפועל.

עורך דין המתמחה בדיני התעבורה יכול לנסות להפחית את העונש ולקצר את תקופת השלילה, ואף במקרים מסוימים עשוי להוביל לזיכוי מאשמה בעבירת נהיגה בשכרות, לאור בעיות בפרטים טכניים קטנים בביצוע בדיקות נשיפה ובדיקות דם ושתן, וכן בשל כשלים בהתנהלות השוטרים.

זיכוי מאשמה עקב תקלה במכשיר ינשוף

הואשם בנהיגה בשכרות במהלך בדיקת אלכוהול משום שלא הצליח לנשוף למכשיר הינשוף. תמונות גולשים
הואשם בנהיגה בשכרות במהלך בדיקת אלכוהול משום שלא הצליח לנשוף למכשיר הינשוף/תמונות גולשים

פקודת התעבורה קובעת כי ניתן להרשיע אדם בעבירת נהיגה בשכרות כאשר מצויה בדמו דגימה של לפחות 50 מ"ג אלכוהול ביחס ל-100 מ"ל דם, או אם בבדיקת נשיפה נמצא מעל 240 מק"ג אלכוהול לליטר אוויר נשוף. כאשר מדובר בנהג חדש, צעיר, או נהג רכב כבד או ציבורי, ניתן להרשיע בעבירת נהיגה בשכרות אם ריכוז האלכוהול בדם מעל 0.01% או 50 מיקרוגרם בנשיפה.

כדי שממצאי בדיקות נשיפה יהיו קבילים בבית משפט לצורך הרשעת הנהג, יש להמתין לפחות רבע שעה טרם ביצוע בדיקת הינשוף. השוטרים נדרשים לוודא כי במשך הזמן הזה, הנבדק לא אכל, עישן או שתה, ויש לבצע את הבדיקה לפחות פעמיים.

לאחר בחינת הממצאים, יכול עורך דין לטעון כי הבדיקה לא בוצעה על פי הנהלים, או שמכשיר הינשוף לא היה אמין, או לא כויל כהלכה, ולכן תוצאותיו שגויות ועלולות להחשיד נהג בנהיגה בשכרות גם אם לא שתה.

לאיתור עורך דין בתחום נהיגה בשכרות לחץ/י כאן

שימוש בחומר חיטוי ללא אלכוהול

במקרה שהחשוד נדרש לבצע בדיקת דם, יכול עורך הדין לברר האם הבדיקה נערכה תוך הקפדה על נהלים ברורים. מדובר בבדיקה פולשנית המבוצעת על ידי רופא מוסמך בלבד, ושוטר רשאי לדרוש מחשוד לעבור אותה רק אם הוא היה מעורב בתאונת דרכים, או כאשר קיים חשד סביר לביצוע עבירת תנועה חמורה.

השוטר נדרש לבקש את הסכמתו של החשוד להיבדק ומחויב למסור פירוט מלא על בדיקת הדם, ולפרט מהי המשמעות המשפטית לסירוב, כך שאם הנהג יסרב למסור דגימת דם, ייחשב סירובו להודאה באשמה. עורך הדין יכול לטעון כי השוטר לא הסביר מהי משמעות הסירוב, לכן יש לפסול את ממצאי הבדיקה, או לטעון כי הבדיקה לא בוצעה על פי הנהלים. לדוגמה: בעת נטילת דגימת דם על ידי רופא, חיטוי האזור אמור להתבצע בחומר חיטוי ללא אלכוהול, אולם לא תמיד הבדיקה מבוצעת כמו שצריך.

חיפוש לא חוקי של סמים ברכב

כדי לערוך חיפוש סמים ברכב או בגוף, יש להציג בפני הנהג צו חיפוש שיפוטי, או לחלופין צריך להיות לשוטר חשד סביר כי הנהג מחזיק בסמים שלא כדין. בעת החיפוש צריכים להיות נוכחים שני עדים מטעם החשוד, אלא אם הוא ויתר על הזכות לעדים.

כאשר נערך חיפוש לא חוקי, ללא צו, ללא חשד סביר וללא עדים, הנהג רשאי לסרב לחיפוש ולא לעבור בדיקת שתן, והסירוב לחיפוש לא ייזקף לחובתו, כמו במקרה של סירוב לבדיקת נשיפה ודם. עורך דין יכול לבקש לפסול את תוצאות בדיקת השתן מלשמש ראיה עקב חיפוש לא חוקי, ובכך להוביל לזיכוי מנהיגה בשכרות.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין lawguide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully