וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלות בקבלת אזרחות ודרכון פורטוגלי לקטינים

4.5.2017 / 10:59

לפני שבועיים אישרה ממשלת פורטוגל תיקון לחוק האזרחות כך שניתן להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית לקטינים מתחת לגיל 18 ללא הוכחת קשר לתרבות הפורטוגלית העכשווית. החוק אושר אך עדיין לא פורסם ברשומות

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
התיקון החדש לחוק מייתר את הצורך להוכיח זיקה של הקטין לתרבות הפורטוגלית העכשווית/ShutterStock

עד היום, כדי להסדיר אזרחות פורטוגלית לקטין מתחת לגיל 18, היה צורך להסדיר אזרחות פורטוגלית לאחד מהוריו ורק אז ניתן היה להתחיל לטפל בקטין ולעמוד, בין היתר, בתנאי של הוכחת זיקה של הקטין לתרבות הפורטוגלית העכשווית. בפועל, היה מקובל כי כל מקרה של הגשת בקשה לאזרחות פורטוגלית עבור קטין נבחן על ידי ועדה מיוחדת לכך.

התיקון החדש לחוק מייתר את הצורך להוכיח זיקה של הקטין לתרבות הפורטוגלית העכשווית ובכך למעשה הרשויות הפורטוגליות "מיישרות קו" ביו התנאים הנדרשים מבגיר ובין התנאים הנדרשים מקטין לקבלת אזרחות פורטוגלית. המשמעות היא כי ניתן ביתר קלות להסדיר אזרחות פורטוגלית לכל בני המשפחה מהמצב שהיה עד כה.

תיקון זה עולה בקנה אחד עם רוח החוק הכללי להסדרת האזרחות הפורטוגלית לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל שמטרתו, לפי הצעת החוק, היא לתקן את העוולה שנגרמה ליהודים לפני יותר מ-500 שנה, בעת גירושם מחצי האי האיברי.

לשאלה בנושא דרכון פורטוגלי לחץ/י כאן

ליסבון פורטוגל. ShutterStock
רוצים לגור פה? ליסבון, פורטוגל/ShutterStock

לאחרונה, גם מזכ"ל האום, אנטוניו גוטרס (שהיה ראש ממשלת פורטוגל) נשא נאום בעצרת האו"ם ביום השואה האחרון והתייחס לעוולה שנגרמה ע"י ארצו ליהודים לפני כ-500 שנה, עת שגורשו מפורטוגל. הוא הביע צער על כך, והתגאה בכך שכבר מאות יהודים קיבלו אזרחות פורטוגלית במסגרת החוק החדש שנחקק רק לפני כשנתיים.

לפי החוק והפרקטיקה שהתהוותה מאז חקיקתו, ניתן להסדיר אזרחות ודרכון פורטוגלי לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל. הערכה היא שהחוק פתוח להגשת אזרחויות פורטוגליות לפחות לכשלושה מיליון יהודים ברחבי העולם לצאצאי יוצאי מדינות מרוקו, אלג'יר, תוניסיה, מצריים, לוב, סוריה, לבנון, ארץ ישראל, יוון, תורכיה, בולגריה, חלק ממדינות יגוסלביה, צפון איטליה, הולנד ועוד.

ישנם מקרים שבהם ניתן להסדיר אזרחות גם לבעלי שורשים ספרדיים שהיגרו למדינות אחרות כמו עירק, פולין, ומדינות צפון ודרום אמריקה. במקרים כאלה נדרשת עבודת מחקר גנאולוגי מורכבת במיוחד החושפת את עץ המשפחה של המבקש עד לשורשיו המצביעים על מוצא ספרדי פורטוגלי.
לדוגמה, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, סיפר לפני מספר חודשים כי נתגלה לו שגם למשפחתו שורשים ממוצא ספרדי וזאת בהסתמך על בדיקת די אן איי שביצע אחיו, שממנה עלה כי הוא צאצא למגורשי ספרד. המשמעות היא כי במידה וניתן לתמוך בממצא זה בראיות נוספות התומכות שיש קשר היסטורי לפורטוגל, אז גם ראש הממשלה וילדיו זכאים לפתוח בהליך התאזרחות לקבלת אזרחות ודרכון פורטוגלי.

התיקון לחוק האזרחות מקל על קבלת האזרחות הפורטוגלית עבור קטינים. חקיקתו בעת זו מעידה, לדעתי, על רצונם של הרשויות הפורטוגליות להגדיל את מספר הזכאים לאזרחות הפורטוגלית ולהקל בתנאים הנדרשים לכך.

הכתבה מאת עו"ד ונוטריון ערן וגנר עוסק בהסדרת אזרחות פורטוגלית, צ'כית, סלובקית והונגרית וכן בהשבת רכוש וטיפול בעזבונות בארץ ובחו"ל. באדיבות אתר עורכי דין LawGuide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד ונוטריון ערן וגנר בשיתוף Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully