וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים, מה קובע החוק?

8.5.2017 / 12:49

רכיבה על אופניים חשמליים דינה כדין נהיגה ברכב, ועל הרוכבים חל איסור מוחלט לרכוב כאשר הם מצויים תחת השפעת אלכוהול וסמים

תקנות האופניים החשמליים נכנסו לתוקף - אך הנערים ממשיכים לנסוע: "אין אכיפה". ניב אהרונסון
תקנות האופניים החשמליים נכנסו לתוקף - אך הנערים ממשיכים לנסוע: "אין אכיפה"/ניב אהרונסון

החוק מכיר באופניים חשמליים ככלי רכב לכל דבר, וקובע כי נהיגה באופניים חשמליים דינה כדין נהיגה ברכב, ועל רוכבי אופניים חשמליים חל איסור לנהוג תחת השפעת אלכוהול וסמים. על כן ניתן בהחלט להגיש כתב אישום נגד רוכב אופניים שנתפס על עבירה של נהיגה בשכרות.

סעיף 1 לפקודת התעבורה, מגדיר רכב ככלי מנועי הנע בכוח מכני או נגרר על ידי רכב, לרבות אופניים ואופניים חשמליים, ובהיעדר הוראה אחרת, כל סעיפי הפקודה ותקנותיה המתייחסות לאיסורים הקשורים בנהיגת רכב, כולל האיסור על נהיגה בשכרות, חלים גם על נהיגה באופניים חשמליים, אשר מוגדרים כרכב המונע בכוח מכני.

בית משפט העליון קבע כי אופנת האופניים עם מנוע עזר חשמלי, הוא סוג תחבורה חדש יחסית שהגיע זה מכבר למחוזותינו, ועלולים להוות כלי מסוכן לא פחות מרכב לרוכב עצמו ועוד יותר לעוברי דרך תמימים החולפים לידם ובסביבתם על מדרכות ושדרות ציבוריות. על כן יש להקפיד שגם רוכבי אופניים חשמליים מחויבים לציית לפקודת התעבורה ותקנותיה.

שלילת רישיון נהיגה לרוכב אופניים חשמליים

כיום ניתן להגיש כתב אישום נגד רוכב אופניים חשמליים שנתפס כשהוא במצב של שכרות, ולהטיל עליו קנס כספי, ואף אם יש ברשותו רישיון לנהיגה ברכב ניתן לשלול אותו, כאשר החוק קובע מינימום שנתיים שלילה בגין נהיגה בשכרות.
כאשר מדובר בקטין כבן 16 שנים, שעדיין לא הוציא רישיון, רשאי בית המשפט בנוסף להטלת קנס כספי, להפעיל נגדו עונש מאסר על תנאי, אם ירכב שוב על אופניים חשמליים, או על קורקינט או על אופניים רגילים כאשר הוא מצוי תחת השפעת אלכוהול או סמים.

לאיתור עורך דין בתחום נהיגה בשכרות לחץ/י כאן

תיעוד: רוכבי קורקינט חשמלי מתעלמים מהחוק. צילום מסך
המשטרה מוסמכת לאכוף עבירות תנועה על רוכבי אופניים חשמליים/צילום מסך

התקנות המסדירות את השימוש באופניים החשמליים, וקובעות כי הרכיבה עליהם מותרת מגיל 16 ומעלה, ואוסרות על רכיבה על מדרכה, אלא על שבילי אופניים המיועדים לרכיבה, ואם אין שבילים מוסדרים, יש לרכוב על הכביש תוך ציות לחוקי התנועה. רוכב אופניים חשמליים הרוכב על המדרכה, צפוי לקנס בסך של 250 שקלים.

כל רוכב אופניים מחויב לחבוש קסדה בדרך שאינה עירונית, ועליו לרכוב על אופניים רק כאשר הם במצב תקין וראויים לשימוש, ומותקן בהם: פנס קדמי בעל תאורה לבנה ופנס אחורי בעל תאורה אדומה, צופר או פעמון, מחזירי אור צהובים על דוושות האופניים ומחזיר אור מאחור.

המשטרה מוסמכת לאכוף עבירות תנועה על רוכבי אופניים חשמליים, כולל: רכיבה באור אדום, רכיבה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בזמן רכיבה, הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה ונהיגה בשכרות.

כאשר קיים חשד כי רוכב אופניים חשמליים רכב תחת השפעת אלכוהול או סמים, רשאי שוטר תנועה לדרוש ממנו לעבור בדיקת מאפיינים ולבצע בדיקת נשיפה, וכן במקרה הצורך רשאי השוטר לדרוש מהרוכב לבצע בדיקת שתן ודם. הרוכב אינו רשאי לסרב לבדיקה, ובמקרה של סירוב ייחשב הדבר כמי שנהג בשכרות.

חשוב להדגיש כי רוכב אופניים שלא מחזיק בתעודה מזהה, ונדרש להזדהות בפני שוטר, יכול להיות מזוהה באמצעות המערכת המשטרתית על ידי מספר תעודת זהות שלו. לפיכך, אם רוכב אופניים מסרב להזדהות, יכול השוטר לעכב אותו ולהובילו לתחנת המשטרה. עורך הדין המתמחה בדיני תעבורה יכול לסייע לחשוד להימנע מהגשת כתב אישום, או להפחית בעונש בהתאם לנסיבות המקרה.

הכתבה באדיבות אתר לייעוץ משפטי lawguide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

בשיתוף Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully