וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחות פורטוגלית לצאצאיהם של מגורשי ספרד – איך משיגים?

9.5.2017 / 11:35

גם פורטוגל, כמו ספרד, פרסמה חוק המעניקה לצאצאיהם של מגורשי ספרד הזכות לבקש אזרחות. מי שמעוניין לקבל אזרחות אירופאית ולאו דווקא צריך אזרחות ספרדית, הרי עדיף לו לעשות אזרחות פורטוגלית בהליך קל יותר ומהיר יותר, מזה שבספרד

דרכון. ShutterStock
דרכון/ShutterStock

פורטוגל היא חברה מן המניין באיחוד האירופאי, ואזרחיה יכולים לגור ולעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי ולנוע בחופשיות בכל רחבי היבשת. אזרח מאחת ממדינות האיחוד האירופי יכול להיכנס לארה"ב, לאוסטרליה ולסין ללא צורך בהוצאות ויזה.

בקשת אזרחות מתוקף החוק הזה, המאפשר ליהודים ממוצא ספרדי לקבל אזרחות, היא פרסונלית. כל מבקש צריך להגיש בקשה עבור עצמו ואין צורך שההורים או הסבים יגישו בקשה לפניו. כמו כן, על מבקש הבקשה להיות בגיר, כלומר מעל גיל 18.

הדרישה המרכזית של החוק הפורטוגלי היא הוכחת קשר תרבותי למגורשי פורטוגל. על פי החוק, בחינת הקשר תתבצע על ידי אחת מהקהילות היהודיות בפורטוגל שאושרו לכך.
החוק הפורטוגלי דורש להוכיח כי המבקש הינו ממוצא יהודי "ספרדי" (SEFARADITA), צאצא של מגורשי ספרד. חיפוש בארכיונים השונים במדריד, מאפשר למצוא הוכחות לאלפי שמות משפחה של יהודי ספרד שגורשו מספרד ופורטוגל עקב האינקוויזיציה והקשר לפורטוגל.

בעקבות הפרסומים, פנה אלי בחור לבדוק זכאותו ואמר: "אבא שלי נולד בלבנון וסבא שלי נולד בסוריה", "בבית לא יודעים לאדינו או חכיתייה "(השפה שדיברו מגורשי ספרד תושבי קזבלנקה, טנג'יר, טטואן, ארסילה, צ'פצ'און, ארסילה, אלקסרקיביר, לאראג', סאוטה, ומלייאה ועוד), "אין לי שורשים ספרדיים אבל אני בטח לא אשכנזי". לאחר בדיקה בארכיונים במדריד, מצאתי את שם המשפחה ברשימות מגורשי ספרד בארכיונים של האינקוויזיציה. כעת ניתן להתחיל בהכנת הבקשה.

לפנייה ישירה לעו"ד יהודית שמיר לחץ/י כאן

דגל פורטוגל. AP
אזרחות פורטוגלית קלה יחסית יותר להשגה מאשר ספרדית/AP

באתרים שונים באינטרנט פורסמו רשימות של שמות משפחה שבהם למעלה מ-5,000 שמות. רשימות אלה אינן מוכרות על ידי ממשלת פורטוגל. אף על פי שהחוק עצמו מונה כמה שמות משפחה המצביעים על קשר ליהדות פורטוגל – כגון פורטוגלי, פרנקו, אזולאי, קאסטרו, פרץ, מלכה ועוד. הראיה היחידה להוכחת שם המשפחה "הספרדי", המוכרת על ידי ממשלת פורטוגל, הינה המצאת מסמך המעיד כי שם המשפחה נמצא בארכיונים היסטוריים במדריד וברשימות המגורשים מספרד.

לא משנה מאיפה באה המשפחה. ידוע שהיהודים נדדו בין מדינות במשך 500 השנים מאז גירוש ספרד. ברור שאם מדובר ביהודים שבאו מטורקיה או בולגריה ויודעים לאדינו, יכולה לסייע. יש לציין שהדרישה להוכחת שליטה בשפת הלאדינו, ואפילו לא בהכרח של המבקש עצמו אלא של אחד מהוריו או הסבים שלו, אינה בגדר חובה.

מי שמחזיק בשמות משפחה ידועים כגון טולדנו או קלדרון, די ברור כי מדובר במגורשי ספרד. אבל עדיין יש חובה להוכיח שהוא ממוצא יהודי "ספרדי" (SEFARADITA). יהודי צפון אפריקה ויהודים שחיו באימפריה האותומאנית (כגון יהודי ירושלמים, מצרים וכד') יחשבו למגורשי ספרד ופורטוגל. כמובן שהמצאת כתובה של אמא או סבתא יכולה לספק הוכחה נוספת לשורשים של המשפחה.

גם יהודי פולין מאזור גליציה ומערב אוקראינה (אזור קרקוב, לבוב ומזרחה משם) בעלי שורשים ספרדיים, יוכלו להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית. ברשותי מחקר מקיף, על תולדות יהדות ספרד באזורים אלה, אשר העלה ממצאים ברורים, לקיומן של קהילות ספרדיות מאז גירוש ספרד ובמאה ה-17 ועד הכיבוש הנאצי והשואה במאה ה-20.

אזרחות פורטוגלית קלה יחסית יותר להשגה, שכן החוק הספרדי דורש להיבחן בשפה הספרדית ולהיבחן בתרבות והחוקה הספרדית במכון סרוונטס. בנוסף, על המבקש להוכיח קשר מיוחד לספרד, כגון אישור על לימודים בספרד, או כי עבד בספרד או השקיע במדינה או כי בני משפחתו מדרגה ראשונה קבלו כבר אזרחות. לאחר הגשת בקשה, יש להתייצב בספרד בפני נוטריון ספרדי ביום ובשעה שייקבע, כדי שזה יעבור על הבקשה ויבדוק את המסמכים בנוכחות המבקש.

לכן, מי שאינו רוצה להיבחן בספרדית ולהיבחן בתרבות והחוקה הספרדית וגם אינו רוצה לנסוע לפגישה עם הנוטריון בספרד, יוכל להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית בהליך קל יותר ומהיר יותר, מזה שבספרד.

לפיכך, מי שלא צריך דווקא אזרחות ספרדית, הרי שלשם קבלת אזרחות אירופאית, עדיף לו לבקש אזרחות בפורטוגל.

הכתבה מאת יהודית שמיר, עו"ד, באדיבות אתר עורכי דין LawGuide

עו"ד יהודית שמיר בשיתוף Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully