וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך הקצרה והיעילה לפינוי שוכר מהדירה

16.5.2017 / 15:02

השכרתם דירה והשוכר לא שילם לכם את דמי השכירות או הפר את הסכם השכירות עמכם? ניתן לפנות את השוכר באמצעות הליך משפטי קצר ויעיל

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
דירה למכירה , דירה להשכרה/ShutterStock

במידה והשכרתם את דירתכם והשוכר לא שילם לכם את דמי השכירות כפי שהתחייב לעשות בהסכם השכירות, או הפר את ההסכם עמכם מכל טעם אחר, או הסתיימה תקופת השכירות והשוכר לא פינה את הדירה, הנכם רשאים לפעול לפנותו מהמושכר באופן הבא:

ראשית, מומלץ לשלוח לשוכר מכתב התראה, שבו תבקשו ממנו לפנות את המושכר או לתקן את הפרותיו בתוך פרק זמן קצוב, שאלמלא יעשה כן, ההסכם עמו יבוטל. כפועל יוצא לביטול ההסכם, יהא עליו לפנות את המושכר ולשלם לכם את הסכומים, אותם התחייב לשלם בהסכם השכירות, ואף במקרים מסוימים גם סכומים נוספים בגין נזקים שגרם לדירה או לכם באופן אישי.

אם בתוך פרק הזמן הקצוב במכתב ההתראה, השוכר לא תיקן את הפרותיו או לא פינה את המושכר, הנכם רשאים להגיש נגדו תביעה לבית משפט השלום, תביעה הנושאת כותרת "תביעה לפינוי מושכר" – מדובר בפרוצדורה מהירה ויעילה שהוקמה במיוחד למקרים מעין אלו. סכום האגרה שתדרשו לשלם בגין הגשת תביעה מסוג זה, נכון למועד כתיבת שורות אלו, עומדת על סך של 650 שקלים.

לפנייה ישירה לסטרול - חלפון משרד עורכי דין לחץ/י כאן

אילוסטרציה. ShutterStock
בדרך כלל, פסק הדין יקבע כי על השוכר לפנות את דירתכם בתוך כ- 15 ימים/ShutterStock

הטעם להקמת פרוצדורה זו נובע מהבנת המחוקק כי יש לפנות שוכר סורר באופן מהיר ויעיל, שאלמלא כן, זכותכם הקניינית תפגע, במיוחד במקרים, שבהם הנכם זקוקים לדמי השכירות למחייה יומית.

לאחר הגשת התביעה, יש למנות שליח שימסור כדין את כתב התביעה לשוכר. מעת שהשוכר קיבל את כתב התביעה, עומדת לו הזכות להגיש לבית המשפט כתב הגנה בתוך 30 ימים.

במידה והגיש כתב הגנה, ייקבע דיון בתוך 60 ימים מיום הגשת כתב התביעה ויינתן פסק דין במירב המקרים בדיון עצמו ובמקרים בודדים, בסמוך לו. במידה והשוכר לא הגיש כתב הגנה, תוכלו ליטול פסק דין בהיעדר הגנה כבר בחלוף 30 ימים מהמועד שבו השוכר קיבל לידיו את כתב התביעה בהמצאה כדין (מסירה אישית).

בדרך כלל, פסק הדין יקבע כי על השוכר לפנות את דירתכם בתוך כ- 15 ימים, כמו גם, ככל שתהיו מיוצגים על ידי עו"ד, ייקבע לכם שכר טרחת עו"ד בסך של כ- 5,236 ¤ (התעריף המינימלי המומלץ).

אם פסק הדין יינתן בהיעדר הגנה, יש להמציא את פסק הדין לידי השוכר. במידה ולאחר מסירת פסק הדין לידי השוכר בהמצאה כדין, השוכר ימשיך לעשות דין לעצמו ולא יפנה את דירתכם, יש לפתוח נגדו תיק בלשכת ההוצאה לפועל לביצוע פסק הדין לפינוי מושכר. האגרה לפתיחת תיק לפינוי מושכר עומדת על כ- 185 ¤ ואם נפסק בפסק הדין גם רכיב כספי, יש להוסיף 1% משווי הרכיב הכספי שנפסק.

אם אין הוראה אחרת, לאחר פתיחת תיק הפינוי בלשכת ההוצאה לפועל, יש למסור לשוכר אזהרה, המתרה בו לפנות את המושכר בתוך 21 ימים מעת קבלתה. בד בבד עם מסירת האזהרה, יש למסור לשוכר גם הודעת פינוי, שבה יצוין כי במידה ולא יפנה את המושכר בתוך 21 הימים הנקובים באזהרה, יוצא נגדו צו פינוי בתוך 14 הימים שלאחר המועדים הנקובים באזהרה.

יש לפנות לרשם ההוצאה לפועל לשם הוצאת צו הפינוי כבר לאחר מסירת האזהרה והודעת הפינוי לשוכר. לשם ביצוע הפינוי יש למנות קבלן בין מטעם ההוצאה לפועל ובין עצמאי עם רישיון. רוב הפינויים מבוצעים על ידי הקבלן בסיוע המשטרה בצורה טובה ויעילה (יש להביא בחשבון כי על הקבלן להודיע למשטרת ישראל כ-14 ימים טרם הפינוי ולכן יש לבחור את הקבלן כבר בשלב פתיחת תיק ההוצל"פ). עלות הקבלן מגיעה לסכום של אלפי שקלים, אך לצערנו אין ברירה אחרת, אלא לשכור את שירותיו בכדי לבצע את הצו בדרך המיטבית ביותר.


כל ההליכים שתוארו לעיל אורכים בדרך כלל בין 3-6 חודשים, אולם יש לעיתים רחוקות פינויים יוצאים מן הכלל.
ביצוע ההליכים הנ"ל לא מאיין את יכולתכם להגיש תביעה נפרדת, שבה תוכלו לדרוש את יתר הסעדים המגיעים לכם, למשל: סעדים כספיים בגין דמי השכירות שלא שולמו לכם או בגין תשלומים שוטפים שלא שולמו לעירייה, לחברת החשמל, לגז או למים או בגין נזקים שהשוכר גרם לדירתכם או לכם באופן אישי.

כדאי לבצע את ההליכים לפינוי המושכר באמצעות עו"ד הבקיא בתחום זה, שכן הידע שברשותו במירב המקרים מוביל לקיצור זמנים באופן משמעותי.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

כותבי המאמר הינם עו"ד אמיר סטרול ועו"ד שי חלפון- בעלי משרד סטרול, חלפון עו"ד, משרד המתמחה בתחום האזרחי מסחרי ובכלל זה, בתחום הספציפי של פינוי מושכר. באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

עו"ד אמיר סטרול ועו"ד שי חלפון בשיתוף Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • השכרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully