וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיקת חוב? גם האזרח הקטן יכול

7.6.2017 / 10:44

לאור הרפורמה החדשה, גם האזרח הקטן שהסתבך כלכלית וצבר חובות לנושים יכול בתוך זמן קצר מאוד לפתוח דף כלכלי חדש בחייו

אדם יושב ליד מחשב עם מטבעות ומחשבון. ShutterStock
אדם יושב ליד מחשב עם מטבעות ומחשבון/ShutterStock

מאז חודש ספטמבר 2013, בעקבות כניסת הרפורמה החדשה, הפך הליך פשיטת רגל לנחלת הכלל. כיום לא רק טייקונים יכולים לקבל "תספורת" למחיקת חלק ניכר מהחובות, אלא גם אנשים פרטיים שהסתבכו כלכלית וצברו חובות, יכולים לקבל הפטר בתוך זמן קצר מאוד ולבטל אחוזים רבים משיעור החוב.

בזכות השינוי האזרח הקטן הבין כי אין כל תועלת לנושים להישאר עם חובות במסגרת הליכי הוצאה לפועל, ובעקבות כניסת הרפורמה, חייב שאינו מסוגל לעמוד בהחזרת חובותיו לנושים, רשאי להגיש בקשה לפשיטת רגל כשבסופו של ההליך, שכיום הוא קצר, פשוט ומהיר, נמחקים רוב חובותיו, מלבד חובות שאינם נכללים בהפטר, כמו: חוב מזונות, חובות שנוצרו במרמה וחובות למדינה בגין קנסות, וניתנת הזדמנות לפתוח דף כלכלי חדש.

רוצה להגיע להסדר חוב? לחץ/י כאן ליצירת קשר עם עו"ד הילה כהן

כיום משרד המשפטים פועל לצורך ביצוע רפורמת חדלות הפירעון, אשר מיועדת לסייע גם לאזרח הקטן המצוי בחובות ובקשיים. בהתאם לרפורמה, עשרות אלפי אזרחים שכבר קיבלו הפטר, יקבלו בנוסף גם הזדמנות לפתוח דף חדש ללא עבר וללא כתם, לאחר שהמדינה תסיר את המידע השלילי ממאגרי הנתונים של נותני האשראי.

איש עסקים מחזיק ארנק ריק. ShutterStock
ניתנת לאזרחים אפשרות להמשיך בחיים ללא הצטברות חובות./ShutterStock

מחיקת חובות בתקופה קצרה ביותר

עד לכניסת הרפורמה החדשה, ההליך היה יכול להתפרש על גבי תקופה ארוכה וחייבים שהחלו בהליכי פשיטת רגל לא ידעו מתי הם יסתיימו ובאיזה שלב יוענק להם צו הפטר מלא. כיום, בחלוף שבועות בודדים מהגשת הבקשה, מקבל החייב עיכוב הליכים משפטיים לגביית חובותיו, נקבע מועד לדיון בבית המשפט, מתקבל אישור לנהל חשבון בנק, ההגבלות בטלות ועוד.

כאשר חייב מתייצב לראשונה בבית המשפט שדן בהליך פשיטת רגל, ללא נכסים שניתן להיפרע מהם, הוא עשוי להתייצב כאמור בבית המשפט בפעם הראשונה ואף האחרונה בעניין זה, ולדעת כיצד יוכל לקבל מרווח נשימה ולפתוח דף כלכלי חדש ללא חובות.

ברוב המקרים עשוי החייב לקבל תכנית פירעון בהתאם ליכולותיו הפיננסים נכון לאותה תקופה, שלפיה ככל שיעמוד בתנאי התכנית יופטר מכל חובותיו.

תכנית פירעון המתגבשת על ידי המנהל המיוחד, יכולה להסתכם באחוזים בודדים מסך החובות, כאשר אין מניעה ואף מקובל כי אם החייב יפקיד בבית משפט את מלוא כספי התכנית, גם כיממה לאחר הדיון בנושא זה, הוא יופטר ממלוא חובותיו לאלתר, כאשר בפועל נוצר מצב שחייב יכול למחוק את מלוא חובותיו בתקופה קצרה ביותר.

"תספורות" לאזרחים בשיעור של עשרות אחוזים

משמעות קבלת צו הפטר, היא שאזרחים אשר נקלעו לחובות זוכים ל"תספורות" בשיעור של עשרות אחוזים ואף לעיתים הם משלמים רק אחוזים בודדים מחובותיהם, וניתנת להם אפשרות להמשיך בחייהם ללא הצטברות חובות.

הלכה למעשה, התכנית שמציע המנהל המיוחד לפירעון חלקי של החובות, תוצג לאישורו של בית המשפט וקבלת הסכמת החייב לקיומה. עם קבלת אישור והכרזה על פשיטת רגל, יוענק לחייב במקביל גם צו הפטר מותנה, אשר יישאר בתוקף כל עוד הוא יעמוד בתנאים שנקבעו בתכנית הפירעון.

אם החייב יעמוד בכל התנאים, הוא יקבל בתום התכנית, שלרוב תתפרש למשך כשלוש שנים, הפטר מלא וחלוט מחובותיו. בהתקיים תנאים מסוימים, ניתן לקצר, או להאריך את תכנית הפירעון, בהתאם לגובה צו התשלומים החודשי, היקף החובות, אפשרויותיו הכלכליות של החייב, גילו, מצבו המשפחתי והבריאותי, הוצאות מחייתו ומחיית בני ביתו וכדומה.

הכתבה מאת הילה כהן, עו"ד באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

הילה כהן, עורך דין בשיתוף Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully